راز باگ مهم گوگل که باعث حذف برخی وب سایت‌ها شده بود، فاش شد

راز باگ مهم گوگل که باعث حذف برخی وب سایت‌ها شده بود، فاش شد

راز باگ مهم گوگل که باعث حذف برخی وب سایت‌ها شده بود، فاش شد، این ماجرا را از زبان فیسیت بخوانید.

از ماه آوریل 2019، یعنی از اواخر فروردین ماه 2019 اتفاقی در موتور جستجوی گوگل رخ داد که باعث شد وب سایت‌های زیادی متضرر شوند اما این اتفاق یک جنبه دیگر هم داشت، نمایش قدرت عجیب موتور جستجوی گوگل در دنیای اینترنت. در واقع در این زمان به طور ناگهانی وب سایت‌های زیادی از نتایج جستجو حذف شدند و عملاً دیگر در نتایج جستجو برای کاربران نمایش داده نشدند. همین موضوع باعث شد تا ترافیکی که از سمت گوگل به این وب سایت‌ها جاری می‌شد، به شدت پایین بیاید. جالب اینجاست که بدانید طبق برخی تخمین‌ها گفته می‌شود این باگ حدود 4 درصد از وب سایت‌ها را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده بود و جالب‌تر اینکه فیسیت هم یکی از همین وب سایت‌ها بود!

حالا پس از گذشت چند ماه از رخ دادن این باگ ایندکس شدن، گوگل درباره دلیل آن توضیح داده است و راز این ماجرا را فاش کرده است. خود گوگل در بخشی از توضیحاتش دقیقاً این جمله را به کار برده است:

موقتاً بخشی از فهرست ایندکس‌ها حذف شدند

Temporarily lost part of [its] Search index

در واقع در این زمان گوگل در حال توسعه ایندکس جدیدی برای جستجوها برای اعمال در همه دیتاسنترهای سراسر دنیا بوده است. این کار یکی از روال‌های همیشگی گوگل است تا بهتر بتواند مرتبط ترین نتایج جستجو را در سریع‌ترین زمان ممکن برای کاربران مختلف هر منطقه نمایش دهد. حالا ماجرای امسال این بوده است که در این فرآیند، بخش کوچکی از داده‌ها حذف شده بودند. به این ترتیب این وب سایت‌ها در این آپدیت حضور نداشتند و برای کاربران هم نمایش داده نمی‌شدند.

در جریان همین مشکل بود که Google Search Console، ابزار متعلق به خود گوگل برای مدیریت و بررسی وب سایت‌ها، کاملاً این ماجرا را به گزارش وب مسترهای وب سایت‌ها رساند و از نمودارهای درون سرچ کنسول هم می‌شد به این ماجرا پی برد.

گوگل مدعی است که این باگ در تاریخ 7 آوریل یعنی 18 فروردین ماه رخ داده است و پشتیبان‌های گوگل هم از همان ابتدا متوجه موضوع شده‌اند. با این وجود رفع این مشکل تا 11 آوریل زمان برده است. سپس دو هفته دیگر هم زمان برده است تا این مشکل در سرچ کنسول هم برطرف شود.

گوگل در ادامه توضیح داده است که در نظر دارد در آینده تنها به گزارش سرچ کنسول اکتفا نکند و از طریق شبکه‌های اجتماعی هم مشکلات پیش آمده را با کاربران مطرح کند.

البته این پایان ماجرا نبود زیرا در تاریخ 22 می یعنی 1 تیرماه هم یک باگ دیگر متوجه برخی سایت‌ها شد و گوگل هم از این فرصت استفاده کرده و استراتژی جدیدش در خصوص اطلاع رسانی (یعنی اطلاع رسانی از طریق شبکه های اجتماعی و وبلاگ) را پیاده سازی کرده است.

 

اخبار مرتبط:

اگر فکر می‌کنید گوگل صفحات شما را ایندکس می‌کند سخت در اشتباهید

موتور جستجوی گوگل آپدیت شد؛ محدودیت در نمایش نتایج جستجوی مربوط به هر وب سایت

Presearch؛ سرویس مبتنی بر بلاکچینی که می‌خواهد گوگل را شکست دهد

 

منبع خبر: engadget


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

بنیامین

چهارشنبه, 23 مرداد 1398

سلام ممنون برای این پست

لینکی که توی کانال گذاشتید
http://bit.ly/2H4MiZd
کار نمیکنه :/ باشد که رستگار شوید :|

پاسخ

ثبت نظر