آیا باید روی گوشی‎های اندروید و آیفون آنتی‎ویروس نصب کنیم؟

آیا باید روی گوشی‎های اندروید و آیفون آنتی‎ویروس نصب کنیم؟

همه‎ی ما می‎دانیم که باید روی کامپیوتر خود آنتی‎ویروس نصب کنیم. اما روی گوشی چطور؟ پاسخ یک کلمه است: بله! شما باید حتماً نوعی نرم‎افزار امنیتی روی گوشی هوشمند خود داشته باشید. اما این که چقدر در معرض خطر هستید و چه گزینه‎هایی پیش روی شماست به خودتان بازمی‎گردد. 

 

بدافزارهای اندروید و آنتی‎ویروس


اپ استورهای اندروید از جمله گوگل پلی خیلی در مقابل بدافزارها قوی عمل نمی‎کنند. درحالی که پلی پروتکشن کمی اوضاع امنیتی گوگل پلی را بهتر کرده با این حال بدافزارهای اندرویدی در حال گسترش هستند. به خصوص جاسوس‎افزارها در حال تبدیل شدن به یک تهدید خیلی جدی هستند. بزرگ‎ترین تهدید در برابر دستگاه‎های اندروید دزدیده شدن اطلاعات و داده‌های مهم و تبلیغ افزارهاست. 
اندروید هدف اصلی بدافزارهای موبایل است. بعضی گزارشات نشان داده که بیش از 95 درصد بدافزارهای موبایل سیستم عامل اندروید را هدف قرار می‌دهند. خوشبختانه آنتی‎ویروس‌های زیادی برای اندروید موجود است. اولین چیزی که باید به آن فکر کنید این است که آنتی ویروسی که انتخاب می‎کنید چقدر موثر است. 
در حال حاضرAvast Mobile Security, AVG Antivirus Free, Bitdefender Mobile Security, Kaspersky internet Security, McAfee Mobile Security, Norton Mobile Security, Sophos Mobile Security و Trend Micro Mobile Security بهترین گزینه‎های موجود در بازار هستند. 
شما همچنین می‎توانید یک فایروال مثل DroidWall روی دستگاه اندروید خود نصب کنید. با این حال برای استفاده از این بسیاری از این اپلیکیشن‎ها شما باید گوشی خود را روت کنید که آن نیز خودش می‎تواند برای دستگاهتان یک مشکل جدید ایجاد کنید. اضافه کردن یک فایروال نیز یک لایه‎ی اضافه به دستگاه اندروید شماست اما با روش‎هایی که هکرها به دستگاه‎های اندروید حمله می‎کنند داشتن یک فایروال خیلی کاربردی نخواهد بود. تبلیغ افزار نیز یک مشکل بسیار بزرگ برای بسیاری از کاربران اندروید است اما خوشبختانه اپلیکیشن‎های آنتی‎ویروس از شما در برابر آن‎ها نیز مراقبت می‎کنند. 

 

بدافزار و آنتی‎ویروس آیفون 


خیلی‎ها می‎گویند که شما نیازی به یک آنتی‏ویروس روی دستگاه مک و یا iOS ندارید. این افراد اشتباه می‎کنند. وضعیت آنتی‎ویروس در آیفون با اندروید متفاوت است. اپل بر خلاف گوگل حواسش حسابی به اپ استور iOS است و این که از اپ استور بدافزار دانلود کنید خیلی بعید است. 
وقتی اپل iOS را ساخت امنیت آن را از ابتدا در نظر گرفت. اپلیکیشن‎هایی که اسکن کامل می‎کنند اجازه‎ی ورود به اپ استور را ندارند. آنتی‎ویروس‎هایی که در اپ استور یافته می‎شوند به طور محدودی امکان اسکن را دارند. متأسفانه این موضوع باعث بی خاصیت شدن این اپلیکیشن‎ها می‎شود. 
اگر شما اپلیکیشنی را که مورد تأیید اپ استور نیست دانلود کنید خود را به خطر انداخته‎اید. اگر از یک منبع شخص ثالث نرم‎افزار دانلود کنید خود را به خطر بزرگی انداخته‎اید. بدافزار معروف KeyRaider آیفون از یک منبع شخص ثالث منتشر شد. 
همه‎ی بدافزارهای آیفون دستگاه‎هایی را هدف قرار می‎دهند که از قوانین اپل سرپیچی کرده و از منابع نامعتبر چیزهایی دانلود می‎کنند. از آنجایی که اپلیکیشن‎های آنتی‎ویروس اسکن کامل را روی iOS انجام نمی‎دهند درنتیجه هیچ فایده‎ای ندارند و بهترین کاری که می‎توانید بکنید این است که تنها از اپ استور اپلیکیشن دانلود کنید. 

 

بدافزار و آنتی‎ویروس ویندوز 10 موبایل 


ویندوز 10 موبایل رابطه بسیار قوی با سیستم عامل دسکتاپ خود دارد. این سیستم عامل آخر سال 2019 به طور کامل از کار خواهد افتاد. آپدیت Mobile Fall Creators آخرین آپدیتی بود که این سیستم عامل دریافت کرد. پس از پایان پشتیبانی کاربران باید از یک سیستم عامل دیگر استفاده کنند چرا که ویندوز 10 موبایل در برابر باگ‎ها و مشکلات امنیتی که برایشان پچ نشده ضعیف خواهد ماند. 

 

شما به یک اپلیکیشن آنتی‎ویروس روی دستگاه موبایل خود نیاز دارید 


همانطور که می‎توانید ببینید این که استفاده از آنتی ویروس روی گوشی کار خوبی است یا نه به گوشی شما باز می‏گردد. اگر از دستگاه اندروید استفاده می‎کنید باید حتماً یک اپلیکیشن آنتی‎ویروس داشته باشید، به خصوص اگر از نسخه‎های قدیمی اندروید استفاده می‏کنید که کمتر آپدیت می‎شوند. اگر از آیفون استفاده می‎کنید تا زمانی که از یک ابزار امنیتی که ضمیمه ایمیل‎ها و دانلودها را اسکن می‎کند و همچنین دریافت پچ‎های امنیتی و عدم دریافت اپلیکیشن‌ها از یک منبع به جز اپ استور به مشکلی برنخواهید خورد. 

 

بیشتر بخوانید:

از کجا بفهمیم جیمیل ما هک شده است و چطور جلوی آن را بگیریم؟

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر