ایران نوآفرین؛ طرحی برای حمایت از کسب و کارهای نوپا

ایران نوآفرین؛ طرحی برای حمایت از کسب و کارهای نوپا

گزارش رویداد ایران نوآفرین؛ طرحی برای حمایت از کسب و کارهای نوپا را در فیسیت ببینید.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس، مهرداد سهرابی، در نشستی با خبرنگاران در مورد طرح ملی ایران نوآفرین و مزایای آن گفت‌وگویی داشت. در نشست خبری سهرابی صحبت خود را با سؤال اینکه "استارت آپ چیست" آغاز کرد و گفت:

استارت آپ‌ها کسب و کارهای نو پایی می‌باشند که در آغاز فاقد شخصیت حقوقی بوده و توسط چند جوان، چند دانشجو یا چند نفر که دارای ایده‌ای نوآورانه است شکل گرفته و تبدیل به طرح اجرایی که می‌تواند منجر به بهره‌وری گردد شده و در صورت تأمین ملزومات رشد خواهد نمود و با ایجاد ارزش افزوده منجر به خلق ثروت می‌گردد.

یک کسب و کار نوپا دارای منحنی رشد است، که بخش آغازین آن دارای یک سیر نزولی و سپس صعودی است که اصطلاحاً سیر نزولی "دره مرگ" کسب و کار خوانده می‌شود، زیرا در این مرحله ، تیم استارتاپی با مشکل سرمایه و درآمد مواجه است و بسیاری از استارت آپ‌ها در این مرحله شکست خورده و از بین می‌روند و قادر به خروج از دره مرگ نیست اما آن‌هایی که می‌توانند جذب سرمایه نمایند و رشد کنند شانس دارند تا کسب و کار خود را به موفقیت برسانند.

طرح نو آفرین

طرح نو آفرین

 

مهرداد سهرابی در خصوص تفاوت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در ایران و دیگر کشورها هم صحبت‌های داشت و چنین گفت:

در ایران مفهوم ریسک پذیری در سرمایه‌گذاری که بانک‌ها انجام می‌دهند وجود ندارد و اصولاً بانک‌ها در سود و زیان طرح‌ها شریک نیستند اما در دیگر کشورها طرح‌های اجرایی مورد حمایت و مشارکت بانک قرار گرفته و بانک به این شکل سرمایه خود را افزایش می‌دهد.

سهرابی با اشاره به اینکه نوآوری مبحث جدید جامعه جهانی است و هم اکنون کسب و کارها بر مبنای فناوری و نوآوری شکل می‌گیرند، اضافه کرد:

کسب و کارهای نوپا یا به عبارت دیگر استارت‌آپ‌ها به تدریج در کشور ما نیز با استفاده از دانش و تکنولوژی‌های نو و بعضاً با نمونه برداری از استارت آپ های موفق در سایر کشورها، به عرصه اقتصادی کشور وارد شده و چهره سنتی مشاغل را تغییر دادند اما در حوزه قوانین و مقررات برای فعالیت با مشکلاتی مواجه شدند. کسب و کارهای نوپا تا زمانی که ماهیت حقوقی ندارند و به اصلاح مراحل نوزادی را می‌گذرانند نیاز به حمایت دارند تا فارغ از مسائلی مانند بیمه و مالیات فعالیت خود را گسترش دهند.

وی با بیان اینکه در الکامپ امسال طرح ایران نوآفرین با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد، چنین توضیح داد:

اهدافی که این طرح دنبال می‌کند، شامل حمایت از کسب و کارهای نو پا، هموار نمودن مسیر توسعه و رشد اکوسیستم استارت آپی، شناسایی و احصا فرصت‌ها، شناسایی جامعه آماری دقیق از جامعه استارت آپی، توانایی ارزیابی دقیق و ایجاد امنیت روانی و اقتصادی در سقف و مدت محدود برای شرکت‌های نوپا است.

سهرابی درباره دلیل عدم تمایل افراد دارای ایده به ثبت شرکت و همچنین راه حلی که برای آن در نظر گرفته شده است چنین توضیح داد:

افرادی که دارای ایده‌ای نوآورانه‌اند به علت ریسک بالا و احتمال شکست، مایل به ثبت شرکت خود نیستند چون در کنار آن مالیات و بیمه سدی بزرگ برای پیشرفت یک کسب و کار است و از آن طرف هم عدم رسمی نشدن ایده‌ها و شرکت‌ها باعث عدم شفافیت می‌شود و بدون تشکیل پایگاه‌های رسمی از فضای استارت آپی، ارزیابی دولت از نقاط ضعف و قوت آن به منظور حمایت‌های بعدی هم میسر نیست.

از اين رو وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای حمایت از کسب و کارهای نوپا بسته‌ای را جهت حمایت از کسب و کارهای نوپا تقدیم هیئت دولت کرد که خوشبختانه پس از فراز و نشیب‌های زیاد، در اردیبهشت ماه طرح نوآفرین با عنوان "آیین نامه حمایت از شرکت‌های نو پا" در قالب 11 ماده به تصویب هیئت دولت رسید و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مأموریت یافت تا ساز و کار لازم جهت شناسایی ، ارزیابی و حمایت از کسب و کارهای نوپا را ایجاد کند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس اظهار کرد:

کسب و کارهای نوپا در صورتی که کمتر از سه سال از تاریخ ثبت آن گذشته باشد، حداکثر سرمایه ثبتی شرکت 250 میلیون تومان باشد، درآمد سالانه شرکت کمتر از 500 میلیون تومان باشد و مؤسسین و صاحبان سهام نسبت به توزیع سود اقدام نکرده باشند به‌عنوان شرکت نوپا شناخته شده و می‌توانند با مراجعه به سامانه irannoafarin.ir از حمایت‌های دولتی برخوردار شوند.

 

مزایای طرح ایران نوآفرین

بخش دیگری از صحبت‌های سهرابی، مدیرکل ICT استان فارس درباره مزایای طرح نوآفرین بود و در این خصوص چنین توضیح داد:

کارورزانی که در این کسب و کارها مشغول به کار شوند تا دو سال از بیمه معاف هستند، همچنین فضای کار اشتراکی با اختصاص کد کارگاهی برای این شرکت‌ها از نظر سازمان امور مالیاتی و تأمین اجتماعی مورد تأیید است و محصولات شرکت‌های نوپا تحت پوشش طرح نوآفرین بدون ارزیابی فردی به‌عنوان محصول دانش بنیان نوع 2 تلقی شده و از مزایایی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه می‌نماید بهره‌مند خواهند گردید.

 

ثبت نام طرح ایران نوآفرین

برای تکمیل پرسشنامه‌های سامانه ملی ایران نوآفرین هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند با مراجعه به سامانه "ایران نوآفرین" به آدرس www.irannoafarin.ir در یکی از گروه‌های شش گانه شامل "شرکت نوپا"، "علاقه‌مند حوزه نوآفرینی"، "شرکت بزرگ رشد یافته"، "تیم نوپا"، "سرمایه گذار" و "شتاب دهنده و مراکز رشد" ثبت نام نموده و برای اطلاع از شرایط و مبالغ تسهیلات قابل ارائه نیز به سامانه "ایران کارفا" به آدرس www.irankarfa.ir مراجعه و ثبت نام نمایند.

 

تسهیلات حمایت از توسعه اشتغال‌زایی

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدام به ارائه تسهیلات ارزان قیمت جهت ایجاد و توسعه شتاب‌دهنده‌های سازمانی در حوزه فاوا در شرکت‌های بزرگ یا دارنده پروانه از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (همچون اپراتورهای تلفن همراه و شرکت‌های دارای پروانه ارتباطات ثابت) بر اساس یک طرح راه‌اندازی و توسعه شتاب‌دهنده می‌نماید. در این طرح بایستی تعداد مشخصی کسب‌وکار نوپا در سال شتاب دهی شوند.

تسهیلات نوع دوم

کلیه شرکت‌های بزرگ دارنده پروانه فعالیت از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که طرح کسب‌وکار آن‌ها مرتبط با توسعه شتاب‌دهنده در حوزه فاوا است و حداقل 51 درصد سهام آن‌ها غیردولتی باشد و شرایط زیر را داشته باشند:

  1. در سامانه طرح نوآفرین ثبت نام کرده باشند
  2. تأیید طرح راه‌اندازی و توسعه شتاب‌دهنده توسط سازمان فناوری اطلاعات و نهایی سازی استانداردهای مورد نظر سازمان فناوری اطلاعات در توافق نامه مشترک
  3. شتاب دهی حداقل 10 تیم در سال بر اساس طرح راه‌اندازی و توسعه شتاب‌دهنده و با استانداردها و نظارت سازمان فناوری اطلاعات
  4. تسهیلات در حداکثر 2 مرحله در بازه‌های زمانی مشخص بر اساس دوره بازپرداخت به شرط حفظ شرایط مندرج در طرح کسب و کار و اشتغال‌زایی پرداخت می‌شود
  5. تبصره 1: مرحله اول تسهیلات پس از استقرار حداقل نیمی از تیم‌های تعهد شده در شتاب‌دهنده و طی مراحل دریافت تسهیلات توسط شرکت انجام می‌پذیرد
  6. در طرح راه‌اندازی و توسعه شتاب‌دهنده حداقل تأمین مالی در بخش سرمایه بذری (seed money)، پنجاه میلیون تومان به ازای هر تیم نوپای جذب شده است
  7. شتاب دهنده می‌تواند حداکثر 15 درصد از سهام تیم‌های نوپای جذب شده را در بازه زمانی دریافت تسهیلات تملک نماید نوع تسهیلات: وام ارزان قیمت
  8. حداکثر میزان تسهیلات: 1 میلیارد تومان با کارمزد 10 درصد
  9. شرایط بازپرداخت: 1 سال زمان استراحت با زمان بازپرداخت 2 ساله (3 سال پس از دریافت تسهیلات)

 

اخبار فارس:

نشست صمیمی استارتاپ‌های استان فارس با استاندار فارس با محوریت مشکلات استارتاپ‌ها برگزار شد


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر