دیپ فیک چیست و چطور ایجاد می‌شود؟ ساخت ویدیوهای تقلبی که از واقعی هم واقعی‌ترند

دیپ فیک چیست و چطور ایجاد می‌شود؟ ساخت ویدیوهای تقلبی که از واقعی هم واقعی‌ترند

دیپ فیک چیست و چطور ایجاد می‌شود؟ ساخت ویدیوهای تقلبی که از واقعی هم واقعی‌ترند.

تکنولوژی درست مانند کمانی است که همه ابعاد زندگی بشر را با رویکرد تغییر نشانه گرفته است. هر روز هم شاهد تغییر بخشی از زندگی به واسطه همین تغییرات هستیم اما موضوع اینجاست که در کنار همه مزایایی که تکنولوژی در زندگی بشر دارد، روی تاریکی هم دارد که ترسناک‌تر از تصور ماست.

شاید ساده‌ترین نمونه این روی ترسناک تکنولوژی، همان عکس‌های فتوشاپ شده افراد مشهور باشد که زمانی باب بود اما حالا دیگر به کلی رنگ باخته است. دلیل این امر هم روی کار آمدن تکنولوژی‌های جدید است، تکنولوژی مانند دیپ فیک (deep fake) که تشخیص مرز بین واقعیت و دروغ را سخت‌تر از تصور کرده است.

حتماً شما هم به ویدیو و صوت اطمینان بیشتری نسبت به عکس دارید و حتی تصور می‌کنید که تغییر آن غیر ممکن است اما با وجود دیپ فیک (deep fake) این روزها ویدیوهای زیادی از افراد مشهور در سراسر دنیا پخش شده است که هیچ یک واقعیت ندارند اما آن ‌قدر واقعی به نظر می‌رسند که شاید به هیچ عنوان متوجه جعلی بودن آن نشوید. اما دیپ فیک (deep fake) واقعاً چیست؟ با فیسیت همراه باشید تا این موضوع را شرح دهیم.

 

دیپ فیک چیست؟

دیپ فیک به این دلیل این طور نام گذاری شده است که از تکنولوژی یادگیری عمیق یا همان Deep learning، یکی از شاخه‌های یادگیری ماشین استفاده می‌کند. این تکنولوژی از شبیه سازی شبکه‌های عصبی روی داده‌های بسیار زیاد استفاده می‌کند تا یک ویدیو جعلی را به واقعی‌ترین شکل ممکن بسازد. در واقع این هوش مصنوعی است که به خوبی یاد می‌گیرد که یک چهره در زوایای مختلف چه شکلی خواهد داشت و به این ترتیب ویدیوهای جعلی را می‌سازد.

ویدیوهای دیپ فیک به وسیله دو سیستم هوش مصنوعی رقیب ساخته می‌شود، یکی سازنده یا Generator و دیگری تفکیک کننده یا discriminator که در کنار هم GAN نامیده می‌شود. در اصل سیستم Generator در ابتدا ویدیو دیپ فیک را ایجاد می‌کند و سپس سیستم تفکیک کننده مشخص می‌کند که آیا این ویدیو واقعی به نظر می‌رسد یا نه. هر بار که discriminator یک ویدیو تقلبی ساخته شده توسط Generator را تشخیص می‌دهد، برای Generator سر نخ‌هایی را مشخص می‌کند که دفعه بعدی ویدیویی دقیق‌تر را بسازد و به این ترتیب سیستم قوی‌تر شده و تشخیص ویدیوهای تقلبی به مراتب سخت‌تر می‌شود.

 

نمونه هایی از دیپ فیک

 

 

 

ویدیو دیپ فیک از اوباما

 

اخبار مرتبط:

خطرات امنیتی درمورد فیس‎اپ، اپلیکیشن هوش مصنوعی که عکس شما را پیر می‎کند

منبع خبر: فیسیت


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر