همایش طرح رجیستری : طرح رجیستری در راستای شفاف سازی در حوزه ICT پیگیری می‌شود

همایش طرح رجیستری : طرح رجیستری در راستای شفاف سازی در حوزه ICT پیگیری می‌شود

همایش طرح رجیستری : طرح رجیستری در راستای شفاف سازی در حوزه ICT پیگیری می‌شود.

طرح رجیستری از اواخر مهرماه سال 96 در کشور به اجرا درآمد و تا فروردین ماه 97 به صورت کامل همه برندهای گوشی‌های هوشمند زیر چتر این طرح رفت. حالا همایش رجیستری برگزار شده است و در این مراسم، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم هست، حضور داشت و درباره طرح رجیستری توضیحاتی را دارد. با فیسیت همراه باشید تا هر آنچه در این مراسم گذشته است را با شما در میان بگذاریم.

 

چرایی اجرای طرح رجیستری

حسین فلاحی جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این همایش درباره متولیان و چرایی اجرای طرح رجیستری توضیح داده است. وی در این خصوص چنین گفته است:

طرح رجیستری با مشارکت و همراهی گمرک، وزارت صمت و اپراتورهای تلفن همراه دنبال می‌شود تا از فرآیند کالاهای وارداتی مطلع شده و از قاچاق تلفن همراه نیز جلوگیری شود. این طرح در راستای دولت الکترونیک شکل گرفته و در جهت شفاف ‌سازی و زیر بنای کار سالم در حوزه‌ی ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیری می‌شود.

وی ضمن اینکه اعلام کرد در حال حاضر در ایران 90 میلیون سیم کارت فعال و 250 هزار برنامه کاربردی فعال وجود دارد؛ درباره تلاش طرح رجیستری برای جلوگیری از قاچاق چنین توضیح داد:

طرح رجیستری تلفن همراه با همکاری و اتصال دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در حوزه‌ی گوشی‌های تلفن همراه، بدون مداخله‌ی فیزیکی و قضایی از سرویس‌دهی به گوشی‌های قاچاق جلوگیری می‌کند. به گفته‌ی وی از پایان اردیبهشت ماه سال جاری، سامانه‌ی مسافربری به سامانه‌ی گذرنامه متصل شده است تا مسافرانی که به طور قانونی وارد کشور می‌شوند، یک دستگاه گوشی تلفن همراه وارد کرده و آن را در سامانه مسافری ثبت کنند.

 

پوشش شبکه 3G و 4G

بخش دیگری از صحبت‌های فلاح جوشقانی به پوشش شبکه 3G و 4G در کشور برمی‌گشت. به گفته او در حال حاضر در کشور 90 میلیون سیم کارت فعال وجود دارد که 70 میلیون آن‌ها از شبکه 3G و 4G بهره می‌برند. از طرف دیگر تمامی شهرها، 30 هزار روستا و 30 هزار کیلومتر از راه‌های ارتباطی کشور از پوشش نسل سوم و چهارم تلفن همراه بهره‌مند هستند.

 

اندروید بومی؛ تلاشی برای جلوگیری از تعرض و تحریم

همواره ایران از سمت آمریکا مورد تحریم بوده است. به عنوان نمونه می‌توانیم به تحریم گیت هاب و تحریم شرکت اپل برای اپلیکیشن‌های ایرانی اشاره کنیم. از طرفی اخیراً گوگل هواوی را هم تحریم کرده است که به واسطه این تحریم، گوشی‌های بعدی هواوی امکان استفاده از اپلیکیشن‌های گوگل را ندارند. همه این مسائل باعث شد تا ایران به دنبال راهی برای رفع این مشکل باشد.

همانطور که می‌دانید مدتی است که بحث توسعه اندروید بومی در ایران مطرح شده است. حالا هم فلاح جوشقانی درباره آن چنین توضیح داده است:

از یک سال پیش همکاری با شرکت اپل قطع و از دو ماه پیش شرکت گوگل نیز بر روی گوشی‌های اندرویدی مشکلاتی را ایجاد کرد که این مسئله زنگ خطری بود برای ما تا بتوانیم با بومی‌سازی، سیستم عامل ملی را ایجاد کنیم تا در حوزه‌ی ارتباطات مورد تعرض قرار نگیریم.

توسعه اندروید بومی جدی است زیرا چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ارائه گوشی بومی ارزان قیمت با هزینه 1.5 میلیون تومان همراه با سیستم عامل بومی خبر داده است.

 

 

اخبار مرتبط:

هر آنچه باید درباره سیستم عامل بومی اندروید بدانید؛ پاسخی از زبان وزیر ارتباطات

 

منبع خبر: سازمان تنظیم مقررات و ارتباط رادیویی


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر