کایرین 990 5G رونمایی شد؛ قدرتمندترین پردازنده هواوی برای گوشی

کایرین 990 5G رونمایی شد؛ قدرتمندترین پردازنده هواوی برای گوشی

کایرین 990 5G رونمایی شد؛ قدرتمندترین پردازنده هواوی برای گوشی.

رویداد ایفا 2019 در جریان است و برخلاف همه تحریم‌هایی که از سوی آمریکا به این شرکت تحمیل شده است، هواوی با قدرت در این رویداد حضور یافته است. هواوی در این رویداد از پردازنده پرچمدار خود، کایرین 990 (Kirin 990) رونمایی کرده است که از جدیدترین تکنولوژی پردازنده، جدیدترین طراحی هسته و آخرین نوع اتصال بهره می‌برد.

هواوی در نظر دارد تا از این پردازنده در گوشی‌های آینده هواوی و آنر استفاده کند. البته به احتمال قوی اولین گوشی‎‌های هواوی که از کایرین 990 بهره می‌برد، خانواده هواوی میت 30 خواهد بود که در تاریخ 19 سپتامبر، یعنی 28 شهریور ماه عرضه خواهد شد. با فیسیت همراه باشید تا هر آنچه درباره این پردازنده میدانیم را با شما به اشتراک بگذاریم.

هواوی P30 پرو  با کایرین 990 عرضه می‌شود

هواوی میت 30 پرو  با کایرین 990 عرضه می‌شود 

 

پردازنده کایرین 990 5G

این پردازنده 7 نانومتری دارای بیش از 10 میلیارد ترانزیستور است اما با این وجود حدوداً 36 درصد کوچک‌تر از نسخه قبلی این پردازنده است. ضمناً هواوی این پردازنده را با هوش مصنوعی ترکیب کرده است تا مصرف این پردازنده بهینه باشد.

هواوی این پردازنده را به صورت ترکیبی از هسته‌های بزرگ و ریز ساخته است، به این ترتیب که هسته‌های بزرگ برای کارها و وظایف سخت مانند ویرایش ویدیو و یا بازی و هسته‌های ریز برای کارهای کوچک کاربرد دارند. بنابراین به لطف این پردازنده کایرین 990، گوشی‌های هواوی به راحتی می‌توانند از پس کارهای سخت بربیایند و همچنین در مصرف انرژی هم صرفه جویی کنند.

از نظر سخت افزاری، کایرین 990 5G دارای دو هسته بزرگ با سرعت کلاک 2.86 گیگاهرتزی، دو هسته دیگر 2.36 گیگاهرتزی و 4 هسته ریز 1.95 گیگاهرتزی است. به واسطه همین هسته‌ها، کایرین 990 5G، قدرتمندترین پردازنده موبایلی هواوی است که تا کنون عرضه شده است. ضمناً این را هم بگوییم که کایرین 990 5G با پردازنده گرافیکی 16 هسته‌ای Mali-G76 جفت شده است. به این ترتیب نسبت به سری قبلی این پردازنده، 6 هسته به پردازنده گرافیکی اضافه شده است که تا 6 درصد عملکرد آن را بهبود داده است و همچنین امیدواریم که تا 20 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کند.گ

 

 

چرا دو نسخه کایرین 990 و کایرین 990 5G ؟

تکنولوژی 5G امروزه به یکی از مهم‌ترین تکنولوژی‌ها در دنیا تبدیل شده است و تقریباً همه کمپانی‌های مهم تولید کننده گوشی هوشمند، گوشی‌های 5G خود را عرضه کرده‌اند. با این وجود مناطق بسیاری از جهان است که هنوز برای این تکنولوژی آماده نشده است. از این رو افرادی که در این مناطق زندگی می‌کنند، عملاً امکان استفاده از تکنولوژی 5G را ندارند. به همین دلیل هواوی دو نسخه از پردازنده کایرین 990 را رونمایی کرده است، کایرین 990 (4G) و کایرین 990 5G.

هر دو نسخه این پردازنده کاملاً شبیه به هم هستند، کانفیگ هسته مشابه، قابلیت پشتیبانی از یک دوربین مشابه و حافظه مشابه اما این دو مدل پردازنده از نظر برخی مشخصات مربوط به مودم، مانند عملکرد NPU و فرکانس هسته کمی با هم فرق دارند.

 

اخبار مرتبط:

پردازنده اسنپدراگون 855 پلاس معرفی شد؛ قدرت‌نمایی هرچه بیشتر برای گیمرها

منبع خبر: makeuseof و makeuseof


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر