خرید و فروش اطلاعات هویتی مسافران برای رجیستری گوشی‌های قاچاق؛ یک ترفند دیگر برای دور زدن رجیستری

خرید و فروش اطلاعات هویتی مسافران برای رجیستری گوشی‌های قاچاق؛ یک ترفند دیگر برای دور زدن رجیستری

خرید و فروش اطلاعات هویتی مسافران برای رجیستری گوشی‌های قاچاق؛ یک ترفند دیگر برای دور زدن رجیستری.

طرح رجیستری در آستانه دو سالگی در ایران به سر می‌برد. با این حال هنوز هم روش‌های جدید برای دور زدن این طرح به ذهن متخلفان می‌رسد. آخرین روش تخلف در طرح رجیستری، استفاده از اطلاعات مسافران برای ثبت گوشی‌هاست.

در واقع اواخر تیرماه امسال بود که سامانه گمرک به سرویس گذرنامه ناجا متصل شد تا به این ترتیب جلو سو استفاده از قانون گوشی‌های مسافری برای واردات گوشی گرفته شود. طبق این قانون، مسافرانی که از مرزهای رسمی وارد کشور می‌شوند در صورتی که «صرفاً برای مصرف شخصی» و با هدف «غیرتجاری» تلفن همراهی «از خارج از کشور خریداری کرده و با خود وارد کرده باشند»، می‌توانند پس از ورود به کشور با مراجعه غیرحضوری به سامانه گمرک و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، آن را ثبت (رجیستر) و قابل استفاده کنند.

این راه حل رجیستری گوشی مسافری اگرچه تاثیر مثبت زیادی داشت اما باز هم یک روش تخلف در این میان باقی ماند؛ آن هم خرید و فروش اطلاعات مسافران برای رجیستری گوشی.

 

خرید و فروش اطلاعات هویتی مسافران؛ راهی برای دور زدن طرح رجیستری

گویا برخی از افراد از تسهیلاتی که برای مسافران در نظر گرفته شده است سو استفاده می‌کنند و با مراجعه مستقیم به خود مسافر و یا حتی مراجعه به آژانس‌های مسافری، با پرداخت مبلغی پول، اطلاعات هویتی مسافران را می‌خرند تا برای رجیستری گوشی‌های قاچاق از آن‌ها استفاده کنند. گویا این ماجرا با رسیدن ایام حج و بازگشت حجاج شدت بیشتری گرفته بود.

این کار ممکن است به دو صورت انجام شود، یکی اینکه خود مسافر با خواست خودش اطلاعات هویتی‌اش را برای این کار به فروش برساند و دیگری اینکه اطلاعات هویتی او بدون اطلاعش به فروش رسیده باشد.

 

چگونه جلو سو استفاده از اطلاعات مسافری خود را بگیریم؟

در حالتی که مسافر از این ماجرا اطلاع نداشته باشد، بدون اطلاع از او سیم کارتی به نامش صادر خواهد شد و سپس با استفاده از این سیم کارت به همراه کد ملی و شماره گذرنامه او، گوشی به نامش رجیستر می‌شود. در این حالت پیامکی با سرشماره CRA.ir برای بقیه خط‌هایی که به نام کاربر است ارسال می‌شود. به همین سادگی او متوجه این نوع تخلف خواهد شد. اگر چنین اتفاقی برای شما رخ داده است نگران نباشید زیرا می‌توانید با شماره گیری شماره 195 و یا با مراجعه به آدرس اینترنتی https://195.cra.ir شکایت خود را در سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ثبت کنید.

روش دیگری برای اطلاع از ثبت شماره جدید به اسم مسافر هم وجود دارد، کافی است به اپلیکیشن دولت همراه مراجعه کرده و وارد بخش تعداد خطوط مشترکین تلفن سیار شوید. به همین سادگی متوجه خواهید شد که چه سیم کارت‌هایی با نام شما صادر شده است. بنابراین اگر گوشی جدیدی از خارج از کشور خریداری نکرده‌اید و آن را با عنوان گوشی مسافری به ایران وارد نکرده‌اید، حتماً به این مسئله سرقت اطلاعات هویتی خود اهمیت داده و شکایت خود را ثبت کنید زیرا وارد کردن گوشی قاچاق تنها یکی از تخلفاتی است که با اطلاعات شما می‌تواند انجام شود.

 

همتا در صدد رفع مشکل 

سامانه همتا در رابطه با حل این مشکل چنین توضیح داده است:

حل این معضل همکاری همه‌جانبه دستگاه‌های متولی را طلب می‌کند. امید است همان‌گونه که وزیر ارتباطات وعده داده، در اسرع وقت و به طور ریشه‌ای با متخلفانی که با سوءاستفاده از اطلاعات مسافران قصد ثبت گوشی‌های قاچاق و دور زدن طرح رجیستری را دارند، برخورد مقتضی صورت پذیرد و همچنین با اصلاح سازوکار کنونی و اتخاذ تدابیر لازم، معضل ثبت گوشی‌های مسافری که در حال حاضر به بستری برای تطهیر کالای قاچاق و سودجویی تبدیل شده و مدت‌ها است گریبان گیر واردات رسمی تلفن همراه و طرح رجیستری شده است، برطرف شود.

 

اخبار مرتبط:

رجیستری گوشی‌های مسافری تنها با استعلام از سامانه گذرنامه امکان‌پذیر است

مشکل تعمیر گوشی و تغییر کد IMEI آن با طرح رجیستری گوشی


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

رها

سه‌شنبه, 19 شهریور 1398

وقتی جلوی واردات توسط خرده فروشان ( که اتفاقا با اینکه با ارز آزاد خرید میکنند قیمتشان کمتر از از شرکت های بزرگ وارد کننده که با ارز نیمایی و مستقیم از تولید کننده م خرند ) گرفته می شود ، همین است
وزیر باید اجازه دهد خرده فروشان هم بتوانند گوشی رجیستر کنند و مالیات و عوارض و گمرکی و هزینه رجیسترش را بگیرد نه اینکه جلویش را بگیرند که شرکت های بزرگ با قیمت های نجومی گوش مردم را می برند

پاسخ

ثبت نظر