آیا اینترنت بدون شمارش لایک‎ها جای سالم‎تری خواهد بود؟

آیا اینترنت بدون شمارش لایک‎ها جای سالم‎تری خواهد بود؟

ارزش انسان‌ها در دنیای اینترنت یک کمیت است. ارزش هر فرد، ایده، توییت یا جنبش بر اساس تعداد لایک‎ها، ریتوییت‎ها، فالوورها، به اشتراک گذاری‎ها و پاسخ‎ها شمرده می‎شود. برای مثال یک ویدئو یوتیوب که صد هزار بار تماشا شده بیشتر از یک ویدئو که ده بار تماشا شده ارزش دارد، حتی با این که لایک را می‎توان خرید. 
درگیر کردن بیشتر مردم برای تجارت‎ها خوب است اما مشکلاتی را نیز ایجاد می‎کند. همانطور که جک دورسی، مدیرعامل توییتر در این زمینه می‎گوید: « در حال حاضر ما یک دکمه لایک داریم و مردم را تحریک می‎کنیم کاری کنند که تعداد آن بیشتر شود و فالوورهای بیشتری جذب کنند.» 
اما این روش‎ها مشکلاتی را ایجاد کرده و سلامت اینترنت و به طور کلی جامعه را به خطر انداخته است. شاخص‌هایی که توسط همه قابل اندازه گیری است، مثل لایک، تماشا یا ریتوییت باعث تک بعدی شدن جامعه می‎شود. این موضوع دوطرفه کار می‎کند. برای مثال یک کاربر می‌تواند در مورد محتوایی که مصرف می‌کند تک بعدی شود و یک تولید کننده‎ی محتوا نسبت به واکنش کاربران به پستش تک بعدی شود، چرا که این افراد با توجه به واکنش مردم رفتار خود را مشخص می‎کنند. 
این نگرانی‎ها باعث شده که بعضی شرکت‎ها تلاش کنند تا فضای اینترنت را سالم‎تر کنند. در چند سال گذشته فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و یوتیوب تلاش خود را کرده‎اند تا شاخص‎هایی را که روی سلامت کاربران اثر منفی دارد حذف کنند. بسیاری از کاربران که این شاخص‌ها بخش اصلی زندگیشان شده است از این موضوع خوشحال نیستند. این موضوع شرکت‌ها را در موقعیت بسیار بدی قرار داده است زیرا هم اکنون مجبورند مردم را از اعتیادی که به عمد به آن دچارشان کرده‎اند برهانند. 
بارها توییتر تلاش کرده که دکمه لایک را به طور کامل حذف کند و هربار با اعتراض شدید کاربران روبه‎رو شده است. شرکت توییتر چند ماه پیش به صورت محدود بار دیگر این موضوع را به آزمایش گذاشت. درحالی که بسیاری از کاربران گفته بودند که دوست دارند تعداد لایک‎ها را بخوانند، بسیاری از آن‎ها نیز گفته بودند این موضوع باعث شده که بیشتر به محتوا دقت کنند. 
این که حذف کردن چنین شاخص‎هایی باعث می‎شود افراد کمتری درگیر این شبکه‎های اجتماعی شود یک موضوع عادی است با این حال بسیاری از آن‎ها قصد دارند چنین اقدامی را انجام دهند. اردیبهشت ماه اینستاگرام تعداد لایک‎ها را برای کاربران در کشور کانادا مخفی کرد و پس از آن این کار را در کشورهای دیگری مثل ایرلند، ایتالیا، ژاپن، برزیل، استرالیا و نیوزیلند نیز انجام داده است. این شرکت می‎گوید که هدفش این است که کاربران بیشتر به خود محتوا دقت کنند نه این که تعداد لایک‎ها را بشمارند. درضمن این اقدام کار شرکت‎هایی که لایک اینستاگرام تقلبی می‎فروشند را نیز کساد خواهد کرد. 

 

بیشتر بخوانید:

چطور با استفاده از دسکتاپ در اینستاگرام پست بگذاریم؟

 

منبع خبر: wired

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر