ارزش انسانها در دنیای اینترنت یک کمیت است. ارزش هر فرد، ایده، توییت یا جنبش بر اساس تعداد لایکها، ریتوییتها، فالوورها، به اشتراک گذاریها و پاسخها شمرده میشود. برای مثال یک ویدئو یوتیوب که صد هزار بار تماشا شده بیشتر از یک ویدئو که ده بار تماشا شده ارزش دارد، حتی با این که لایک را میتوان خرید.
درگیر کردن بیشتر مردم برای تجارتها خوب است اما مشکلاتی را نیز ایجاد میکند. همانطور که جک دورسی، مدیرعامل توییتر در این زمینه میگوید: « در حال حاضر ما یک دکمه لایک داریم و مردم را تحریک میکنیم کاری کنند که تعداد آن بیشتر شود و فالوورهای بیشتری جذب کنند.»
اما این روشها مشکلاتی را ایجاد کرده و سلامت اینترنت و به طور کلی جامعه را به خطر انداخته است. شاخصهایی که توسط همه قابل اندازه گیری است، مثل لایک، تماشا یا ریتوییت باعث تک بعدی شدن جامعه میشود. این موضوع دوطرفه کار میکند. برای مثال یک کاربر میتواند در مورد محتوایی که مصرف میکند تک بعدی شود و یک تولید کنندهی محتوا نسبت به واکنش کاربران به پستش تک بعدی شود، چرا که این افراد با توجه به واکنش مردم رفتار خود را مشخص میکنند.
این نگرانیها باعث شده که بعضی شرکتها تلاش کنند تا فضای اینترنت را سالمتر کنند. در چند سال گذشته فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و یوتیوب تلاش خود را کردهاند تا شاخصهایی را که روی سلامت کاربران اثر منفی دارد حذف کنند. بسیاری از کاربران که این شاخصها بخش اصلی زندگیشان شده است از این موضوع خوشحال نیستند. این موضوع شرکتها را در موقعیت بسیار بدی قرار داده است زیرا هم اکنون مجبورند مردم را از اعتیادی که به عمد به آن دچارشان کردهاند برهانند.
بارها توییتر تلاش کرده که دکمه لایک را به طور کامل حذف کند و هربار با اعتراض شدید کاربران روبهرو شده است. شرکت توییتر چند ماه پیش به صورت محدود بار دیگر این موضوع را به آزمایش گذاشت. درحالی که بسیاری از کاربران گفته بودند که دوست دارند تعداد لایکها را بخوانند، بسیاری از آنها نیز گفته بودند این موضوع باعث شده که بیشتر به محتوا دقت کنند.
این که حذف کردن چنین شاخصهایی باعث میشود افراد کمتری درگیر این شبکههای اجتماعی شود یک موضوع عادی است با این حال بسیاری از آنها قصد دارند چنین اقدامی را انجام دهند. اردیبهشت ماه اینستاگرام تعداد لایکها را برای کاربران در کشور کانادا مخفی کرد و پس از آن این کار را در کشورهای دیگری مثل ایرلند، ایتالیا، ژاپن، برزیل، استرالیا و نیوزیلند نیز انجام داده است. این شرکت میگوید که هدفش این است که کاربران بیشتر به خود محتوا دقت کنند نه این که تعداد لایکها را بشمارند. درضمن این اقدام کار شرکتهایی که لایک اینستاگرام تقلبی میفروشند را نیز کساد خواهد کرد.
بیشتر بخوانید:
چطور با استفاده از دسکتاپ در اینستاگرام پست بگذاریم؟
منبع خبر: wired
ثبت نظر