اگر طرفدار محیط زیست هستید آیفون 11 نخرید

اگر طرفدار محیط زیست هستید آیفون 11 نخرید

اگر طرفدار محیط زیست هستید آیفون 11 نخرید.

آیفون 11 و آیفون 11 پرو خیلی سبز به نظر می‌رسند. جدا از این که این گوشی‌ها در رنگ سبز بسیار زیبایی موجود است اما اپل تمام تلاشش را کرده تا بگوید محیط زیست برایش خیلی مهم است. اما این دستگاه‎‌ها چقدر با طبیعت هماهنگ هستند؟ 
یک چیز که اپل در تاریخ 19 شهریور به آن اشاره کرد قاب گوشی‌ها بود. این قاب‌ها در انواع جنس از جمله تیتانیوم و سرامیک و همچنین آلومینیوم 100% قابل بازیافت موجود است. استفاده از مواد قابل بازیافت به این معنی است که از مواد معدنی کمتری استفاده خواهد شد و آلومینیوم بارها قابل بازیافت است درنتیجه می‌توان بارها و بارها از آن گوشی ساخت. اما پلاستیک تنها هفت بار و کاغذ تنها چهار بار قابل بازیافت است، زیرا پس از آن فیبر درون آن‎ها نازک شده و دیگر قابل تولید نخواهد بود. 
اما قاب، تنها یک بخش گوشی است. تمام اجزای درون گوشی نیز مسئله هستند که شامل مواد کم‎یاب می‎شوند که بسیار خواهان دارند و فقط در چند نقطه در دنیا موجود هستند. شاید اپل 100 درصد از مواد کم‎یاب قابل بازیافت استفاده کند اما این تنها یک چهارم مواد استفاده شده در یک گوشی را تشکیل می‌دهد. البته اپل اعتراف کرده که امیدوار است و تلاش می‌کند که این درصد در آینده بیشتر شود. 
اما موادی که در گوشی‌های بی استفاده موجود است چه می‎شود؟ جامعه سلطنتی شیمی انگلستان تخمین زده که در حال حاضر تنها در خانه‌های انگلیسی 40 میلیون دستگاه وجود دارد که در آن‌ها از مواد معدنی کمیاب استفاده شده که می‌توان از آن‌ها استفاده‌های بهتری کرد. 
اگر در نزدیکی شما هیچ مکانی وجود ندارد که گوشی قدیمی شما را بازیافت کند بهترین روش این است که آن را نگاه دارید تا چنین سرویسی ارائه شود. انداختن گوشی قدیمی در زباله به این معنی است که این مواد معدنی کمیاب برای همیشه از بین خواهند رفت. اگر گوشی قدیمی خود را یک گوشه خانه نگاه دارید این امید وجود دارد که روزی در آینده بتوان آن را بازیافت کرد. 

 

مصرف دوباره، بازیافت 

هنگام معرفی آیفون 11، اپل اعلام کرد که کسانی که هم اکنون آیفون دارند می‎توانند آن را به شرکت تحویل داده و برای دریافت مدل جدید تخفیف بگیرند و گوشی‌های قدیمی بازیافت شوند. برای دستگاه‎هایی که دیگر قابل استفاده نیستند اپل یک دستگاه به نام دیزی ساخته که آیفون‌های قدیمی را بازیافت می‎‌کند. این روبات می‎‌تواند تا 2000 گوشی قدیمی را در ساعت باز کرده و مواد قابل بازیافت آن‌ها، مثل کوبالت را که در باتری گوشی استفاده می‌شود بازیافت کند. 
با این کار اپل تلاش می‌کند تا بیشتر از مواد بازیافتی استفاده کرده و کمتر مواد کمیاب را از معادن خارج کند. هنوز نمی‌توانیم به طور مستقیم بگوییم که دیگر شرکت‌ها چقدر نسبت به اپل به محیط زیست احترام می‌گذارند. برای مثال سامسونگ اطلاعات زیادی درمورد بازیافت ارائه نداده است اما گفته که از گوشی‌های قدیمی برای ساخت وسایل اینترنت اشیاء استفاده می‌کند. 

 

نتیجه گیری 

به نظر می‎رسد که اپل تلاشش را می‌کند تا حافظ محیط زیست باشد اما خرید یک آیفون 11 جدید خیلی به نفع محیط زیست نیست. به گوشی که هم اکنون دارید نگاه کنید. شاید سه دوربین و صدای دالبی اتم نداشته باشد اما آیا واقعاً به آخر عمر خود رسیده است؟ متأسفانه اگر بخواهید حامی محیط زیست باشید بهتر است از جدیدترین و لاکچری‌ترین دستگاه اپل چشم‌پوشی کنید و تا زمانی که ممکن است گوشی قدیمی خود را نگاه دارید. 

 

بیشتر بخوانید:

بنچمارک آیفون 11 پرو منتشر شد؛ همه گوشی‌های هوشمند جا ماندند

وقتی اپل قدرت دوربین آیفون 11 پرو را به رخ می‌کشد؛ تیزر تبلیغاتی با تمرکز روی قابلیت Night mode دوربین

منبع خبر: techradar

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

4min

سه‌شنبه, 26 شهریور 1398

سلام آیا واقعا برای این مقاله این عنوان مناسب است ؟! یا فقط تخریب یک محصول وارد بازار نشده ! یا از جنبه ای دیگر سوء استفاده از نامی معتبر برای جلب توجه و ویو گرفتن است ؟؟؟

پاسخ

امید

چهارشنبه, 27 شهریور 1398

نظرتون کاملا درسته.
متاسفانه دیدگاه منطق به نظر میاد از گوشی غیر قابل بازیافت هم مخرب تره....

پاسخ

Pooyan

پنج‌شنبه, 28 شهریور 1398

عنوان کاملا غلط برای متن!!!!

پاسخ

ثبت نظر