اولین مدیرعامل زن رایتل مورد تأیید رگولاتوری قرار نگرفت

اولین مدیرعامل زن رایتل مورد تأیید رگولاتوری قرار نگرفت

اولین مدیرعامل زن رایتل مورد تأیید رگولاتوری قرار نگرفت.

رایتل در تاریخ 2 شهریور ماه، مینا مهرنوش، یکی از اعضای سابق هیئت مدیره رایتل، را به عنوان مدیر عامل انتخاب کرد و بالاخره روز گذشته، وی رسماً در این منصب مشغول به کار شد. ماجرا اما به همین سادگی پیش نرفت اما قبل از هر چیز بگذارید کمی درباره مینا مهرنوش بدانیم، خانمی که هنوز مشخص نیست مدیر عاملی رایتل را بر عهده بگیرد یا خیر.

 

بیوگرافی کوتاهی از مینا مهرنوش

مینا مهرنوش با مدرک دکتری اقتصاد بین‌الملل، در حوزه تجاری سازی و بین‌ الملل سازی استارتاپ‌ها، تجربه و تخصص داشته و اولین بار رشته تجارت الکترونیکی در ایران توسط ایشان در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در سال 1385 راه اندازی شد. وی با انتشار 5 کتاب و تألیف مقالات علمی و طرح‌های تحقیقاتی در نوآوری در مدل‌های کسب و کار از طریق فناوری‌های نوین از جمله ICT سهم به سزایی داشته است. فعالیت مینا مهرنوش در هیئت مدیره رایتل از تاریخ 20 اسفند ماه 97 آغاز شد و حدود 6 ماه بعد، در تاریخ 2 شهریور ماه 98 به عنوان مدیر عامل هیئت مدیره رایتل انتخاب شد.

در همان اوایل که خبر انتخاب مینا مهرنوش به عنوان مدیرعامل رایتل منتشر شد، وزیر ارتباطات چندان موافق به نظر نمی‌رسید و در این خصوص چنین توضیح داده بود:

خانم‌های موفقی در عرصه‌ی فناوری‌های اطلاعات در اداراتی مانند وزارت ارتباطات، شرکت مخابرات، ایرانسل و همراه اول در سطح مدیریتی فعالیت می‌کنند. شرایط رایتل خاص است و باید ملاحظات بیشتری صورت گیرد. به دلیل اینکه شرکت رایتل امروز به لحاظ سهم بازار و وضعیت مالی شرایط مناسبی نسبت به سایر شرکت‌ها ندارد و نیاز به سرمایه‌گذاری جدی از سمت سرمایه‌گذار دارد و همین‌طور نیازمند به حرکت جدی برای بازیابی خودش دارد، مقداری نگرانی داریم. این گزینه با ما مطرح شده است و در بررسی‌های اولیه‌ی سازمان تنظیم مقررات در رابطه با اینکه آیا ایشان توانمندی لازم برای این کار را دارند مقداری نگرانی وجود دارد.

فکر می‌کنم با کار رسانه‌ای مدیرعامل منصوب نمی‌شود و کاری از پیش نمی‌رود. در خصوص معرفی این خانم در حال ارزیابی هستیم، باید صبر کنیم ببینیم نتیجه ارزیابی چه می‌شود .اگر تأیید صلاحیت فنی شد منصوب می‌شوند و اگر خودشان تشخیص دهند می‌توانند گزینه دیگری بگذارند. البته منع قانونی هم برای انتصاب این فرد وجود ندارد.

 

رگولاتوری این انتصاب را فاقد وجاهت قانونی می‌داند

حالا که رسماً رایتل در وب سایتش، خبری درباره مدیرعاملی مینا مهرنوش را منتشر کرد، رگولاتوری به این ماجرا واکنش نشان داده و رسماً اعلام کرده است که انتصاب مهرنوش از نظرش فاقد وجاهت بوده است. بیانیه رسمی رگولاتوری به صورت زیر است:

با توجه به اخبار منتشر شده در خصوص انتصاب مدیرعامل جدید برای شرکت خدمات ارتباطی رایتل، ذکر موارد زیر ضروری است:

۱- بر اساس پروانه‌های صادر شده از سوی رگولاتوری، مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای تمامی دارندگان پروانه لازم‌الاجراست و این موضوع در پروانه رایتل نیز با صراحت قید شده است.

۲- مصوبه الزامات احراز صلاحیت حرفه‌ای مدیران و دارندگان پروانه در حوزه ICT به اپراتور مذکور ابلاغ و برای اپراتور درباره انتصاب مدیرعامل جدید نیز لازم الاجراست.

۳- علیرغم ادعای انتصاب مدیرعامل جدید از دو شهریور ماه، تمامی مکاتبات اپراتور رایتل با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ابتدای شهریور تاکنون با امضای سرپرست این اپراتور انجام شده است.

۴- بر اساس مصوبه کمیسیون هرگونه انتصاب قبلی در خصوص مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره که در روزنامه رسمی ثبت شده باشد مشمول مصوبه اخیر کمیسیون نمی‌باشد که این موضوع در خصوص مدیرعامل جدید محقق نشده است.

لذا با توجه به موارد فوق و به دلیل عدم رعایت مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، از نظر رگولاتوری انتصاب مدیرعامل جدید رایتل وجاهت قانونی نداشته و اقدامات و تصمیمات ایشان مورد قبول رگولاتوری نخواهد بود و در صورت اصرار شرکت رایتل برای انتصاب ایشان لازم است مشخصات و سابقه کاری وی به رگولاتوری ارسال شده و بر اساس مصوبه کمیسیون صلاحیت حرفه‌ای ایشان بررسی شود.

 

هر گونه انتصابی با تأیید رگولاتوری ممکن است

جالب‌تر اینجاست که از روز گذشته، انتصاب مدیر عامل، اعضای هیئت مدیره، قائم مقام و مدیر فنی اپراتورها، مشروط به تأیید رگولاتوری شد. در واقع سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گزارشی الزامات احراز صلاحیت حرفه‌ای و تخصصی برای تصدی سمت‌های هیئت مدیره، مدیران عامل و معاونین فنی دارندگان پروانه در حوزه ICT در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات را تصویب کرده است. بنابراین از روز گذشته هرگونه انتصاب در این سمت‌ها مشروط به تأیید رگولاتوری شده است. این قانون برای تمام دارندگان پروانه بیش از 500 هزار کاربر الزامی است و در حال حاضر در برابر اپراتورهایی نظیر تالیا که کاربرانشان به این رقم نمی‌رسد، اجرایی نمی‌شود.

بر اساس این مصوبه، رگولاتوری طبق بررسی شاخص‌های فنی و مدیریتی، نسبت به بررسی و تأیید یا رد مدیران پیشنهادی به منظور انتصاب به‌ عنوان مدیرعامل، عضو هیئت مدیره، قائم مقام و یا مدیر فنی اقدام خواهد کرد. ضمناً باید بدانید که این مصوبه از روز گذشته یعنی 24 شهریور برای تمامی اپراتورهای ارتباطی با بیش از 500 هزار کاربر لازم الاجرا خواهد بود. بنابراین رایتل هم از این قضیه مستثنی نیست.

 

نظر شما در این خصوص چیست؟ به نظر شما آیا یکی از دلیل این مخالفت، می‌تواند حضور یک خانم در جایگاه مدیر عاملی رایتل باشد؟

 

اخبار مرتبط:

مردی که همراه اول ‌را ساخت

تماس امن در اسنپ فعال شد؛ شماره خود را از دید راننده مخفی کنید

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام همراهی کنید. 


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر