آیا کامپیوترهای مک به آنتی ویروس نیاز دارند؟

آیا کامپیوترهای مک به آنتی ویروس نیاز دارند؟

آیا کامپیوترهای مک به آنتی ویروس نیاز دارند؟ با بررسی این موضوع از زبان حرفه ای ها همراه فیسیت باشید.

محصولات اپل را بیشتر با ویژگی امنیت می‌شناسیم، اینکه به بدافزار آلوده نمی‌شوند. به کامپیوترهای مک هم دقیقاً به همین دید نگاه می‌شود. اما حالا می‌دانیم که این تصور درست نیست. در واقع شرکت امنیت سایبری intego، کامپیوترهای مک را مورد بررسی قرار داده و گزارش تهدیدهای امنیتی که تنها در ماه ژوئن 2019 در این سیستم عامل کشف شده است را منتشر کرده است.

اگر پیش‌تر هم تهدیدهای امنیتی جدی درباره این سیستم عامل یافته شده بود اما همچنان این تصور در بین عموم وجود دارد که مک نسبت به ویندوز اصلاً آسیب پذیر نیست. در این مسئله که سیستم عامل مک شامل ابزارهای مفیدی برای جلوگیری از بدافزارهاست اما باید دید که آیا این ابزارها واقعاً کافی هستند؟ با فیسیت همراه باشید تا این مسئله را از نگاه متخصصان امنیت بررسی کنیم.

 

ویندوز بازار بهتری برای هکرهاست

این ایده که مک نسبت به ویندوز کمتر در برابر حملات قرار می‌گیرد، درست است اما باید دلیل آن را هم بدون غرض ورزی ببینیم. ماجرا اینجاست که ویندوز در حال حاضر 90 درصد از سهم بازار سیستم عامل کامپیوتری را در دست دارد، بنابراین اصلاً عجیب نیست که حتی هکرها هم علاقه بیشتری به این بازار بزرگ داشته باشند تا اینکه بخواهند به سراغ سیستم عامل مک بروند.

 

چرا مک را امن می‌دانیم؟

مک از ابزارهای پیش فرضی برای محافظت سیستم در برابر تهدیدهای امنیتی استفاده می‌کند. به عنوان نمونه می‌توانیم از ابزار‌های داخلی Xprotect (ابزاری که بعد از دانلود یک اپلیکیشن، آن را با فهرست بدافزارهای شناخته شده خود بررسی می‌کند) و Gatekeeper (برنامه‌ای که اگر اپلیکیشنی مورد تأیید اپل نباشد، از باز شدن آن بدون مجوز کاربر جلوگیری می‌کند) نام ببریم.

ویژگی مهم دیگر مک، محدوده فعالیت اپلیکیشن‌هاست که با اصطلاح SandBox شناخته می‌شود. در واقع اپلیکیشن‌ها روی سیستم عامل مک به صورت محدود و در چهارچوب اهداف خود عمل می‌کنند، یعنی تنها می‌توانند عملکرد اصلی خودشان را انجام دهند. با این اوصاف برنامه‌ها به زیرساخت‌های حیاتی سیستم و پیکربندی آن هیچ دسترسی ندارند.

ویژگی امنیتی دیگر که اپل برای سیستم عامل مک در نظر گرفته است، اضافه کردن برچسب‌های قرنطینه روی نرم افزارهای مخرب و مشکوک است. به این ترتیب که اگر کاربر بخواهد این مدل برنامه‌ها را اجرا کند، یک پیام هشدار امنیتی برای او نمایش داده خواهد شد.

 

سرویس‌های امنیتی مک، آنقدرها هم امن نیستند

این سرویس‌های امنیتی واقعاً کاربردی هستند اما آنقدرها که فکرش را می‌کنید هم کامل و جامع نیستند. برای نمونه همان برچسب قرنطینه الزامی نیست و از این رو نرم افزاری مانند تورنت این برچسب گذاری را انجام نمی‌دهد و همین هم باعث می‌شود تا از آن برای فعالیت‌های دزدی استفاده شود.

در مورد ابزار امنیتی Xprotect هم مشکلاتی وجود دارد. برای نمونه لیست نرم افزارهای مشکوکی که در این برنامه ثبت شده است، همیشه آپدیت نیست و ضمناً آنقدرها هم کامل نیست، به طوری که گفته می‌شود این اپلیکیشن تنها 94 قانون بررسی می‌کند که این تعداد بسیار کمتر از فهرستی است که در دسترس آنتی ویروس‌های قدرتمند است.

رید، مدیر شرکت امنیتی MalwareBytes معتقد است که حتی سیستم عامل جدید مک، کاتالینا، هم از نظر امنیتی قابلیت‌های کافی را ندارد. به گفته او همچنان برنامه Gatekeeper هنگامی که نرم افزارهای بدون برچسب قرنطینه اجرا می‌شوند، بررسی ثبت را انجام نمی‌دهند. بنابراین یک برنامه مخرب می‌تواند با اپلیکیشن قانونی ترکیب شده و به راحتی در مک اجرا شود.

از سوی دیگر رید معتقد است که سیستم Sandbox به خودی خود فعالیت آنتی ویروس‌ها را محدود می‌کند. در واقع حتی اگر به یک آنتی ویروس قوی، اجازه دسترسی به کل درایو را هم بدهید، نمی‌تواند به اکثر فایل‌های موجود در درایو دسترسی پیدا کند. بنابراین آنتی ویروس نمی‌تواند به خوبی تهدیدهای امنیتی را تشخیص داده و آن‌ها را حذف کند.

رید معتقد است که ضعف امنیتی دیگر اپل مربوط به تشخیص بدافزارهای مرتبط با تبلیغات و نرم افزارهای ناخواسته (PUP) است و او این مسئله امنیتی را بزرگ‌ترین تهدید کنونی برای کاربران سیستم عامل مک می‌داند. در واقع بسیاری از بدافزارهای روی مک هستند که ظاهرشان قابل اعتماد است اما در اصل عملکرد مخربی دارند، به عنوان نمونه در این بخش می‌توانیم Mac Defender را نام ببریم.

 

چرا کاربران مک از آنتی ویروس فراری‌اند؟

اکثر افرادی که به نصب آنتی ویروس علاقه‌ای ندارند، دلیل این موضوع را کاهش سرعت سیستم و بار پردازشی که به واسطه آنتی ویروس بر دوش سیستم گذاشته می‌شود، بیان می‌کنند. اما این مدل نگرانی‌ها برای سیستم‌های قدیمی‌تر درست بود، نه سیستم‌های امروزی که دارای ظرفیت بالای پردازشی، قدرت، حافظه و سرعت دیسک بالایی دارند. بنابراین دیگر استفاده از آنتی ویروس روی سیستم، باعث کاهش چندان سرعت آن نخواهد شد.

در آخر باید بگوییم که برخی از کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که نصب آنتی ویروس در سیستم عامل مک الزامی است.

 

نظر شما درباره این موضوع چیست؟ آیا تا کنون روی مک، آنتی ویروس نصب کرده‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را در این مورد با ما و سایر کاربران فیسیت به اشتراک بگذارید.

 

اخبار مرتبط:

5 مورد از بهترین آنتی ویروس‌های رایگان 2019

مک پرو 2019، کامپیوتر قدرتمند اپل با قیمت پایه 6000 دلاری رونمایی شد: رویداد WWDC 2019

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام همراهی کنید. 

منبع خبر: digitaltrends


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر