استانداردسازی 5G در ایران وارد مرحله دوم شد؛ مطالعه روی 6G هم آغاز شد

استانداردسازی 5G در ایران وارد مرحله دوم شد؛ مطالعه روی 6G هم آغاز شد

استانداردسازی 5G در ایران وارد مرحله دوم شد؛ مطالعه روی 6G هم آغاز شد.

5G این روزها یکی از مهم‌ترین موضوعات تکنولوژیک در سراسر دنیاست. در ایران هم این موضوع مدتی است که پیگیری می‌شود. حالا امروز سی و هشتمین فروم 5G با موضوع بررسی وضعیت فعلی این نسل از شبکه در ایران و نگاهی به اهمیت 6G در آینده نزدیک برگزار شده است که رقیه جدا و سوسن موذنی، دو نفر از اعضای هیئت علمی این پژوهشگاه در مرکز تحقیقات مخابرات در این مراسم صحبت کرده‌اند.

رقیه جدا در این جلسه با اشاره این موضوع که پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به دلیل ماهیت فعالیت خود، با برگزاری همایش، فروم و همچنین انجام پروژه‌هایی در زمینه نسل جدید شبکه ارتباطی، به پیشرفت اجرای 5G و سپس 6G کمک می‌کند، از پایان استاندارد سازی فاز اول 5G و حرکت به سوی فاز دوم این استانداردسازی خبر داد و چنین توضیح داد:

این فاز به استفاده از تکنولوژی ماهواره‌ها، استانداردسازی استفاده از این فناوری در اتومبیل‌ها و یا اتوماسیون کارخانه‌ها در باندهای بالا تأکید دارد.

رقیه جدا، ضمن بیان این موضوع که امکان اجرای 5G روی 21 دستگاه مانند گوشی‌های هوشمند فراهم است، درباره پوشش 5G در دنیا و کشورها و شرکت‌های تولید کننده محصولات تکنولوژیک چنین توضیح داد:

علاوه بر این برخی از شرکت‌ها مانند هوآوی، سامسونگ و اینتل، چیپ ست‌های 5G طراحی و تولید کرده‌اند. 35 اپراتور در 20 کشور نیز، 5G را راه اندازی کرده‌اند که می‌توان به «تیم» از ایتالیا و «ورایزون» در آمریکا اشاره کرد.

به اعتقاد او تحقق کامل 5G مشروط به استفاده از تمام ظرفیت‌های 4G است.

 

مطالعات برای 6G آغاز شد

بخش دیگری از این رویداد به نسل بعدی شبکه ارتباطی، 6G برمی‌گشت. در این بخش سوسن موذنی درباره فناوری 6G و ضرورت پرداختن به این تکنولوژی توضیح داد. او در ادامه توضیح داد که تا کنون 37 فروم با موضوع 5G برگزار شده و اکنون زمان آن رسیده تا بررسی مطالعاتی نسل جدید شبکه ارتباطی 6G در دستور کار قرار گیرد.

وی درباره این موضوع چنین توضیح داد:

طبق تحقیقات جهانی، مشخص شده که 6G اواخر سال 2030 میلادی روی کار خواهد آمد و سرعت آن به گونه‌ای است که در سال 2035، تکنولوژی 5G از دور خارج می‌شود. لذا بررسی 6G یک ضرورت به شمار می‌آید.

 

موذنی برخی تفاوت‌های 5G و 6G را چنین توضیح داد:

پیک دیتا ریت نسل ششم شبکه ارتباطی 100 گیگابایت بر ثانیه است اما در 5G، این عدد 20 گیگابایت بر ثانیه است. از سوی دیگر نسل جدید شبکه ارتباطی 6G، اکوسیستم دیجیتالی واقعی را محقق می‌کند و راندمان، بهره‌وری و هوش مصنوعی 6G فراتر و بهتر از 5G است.

به گفته وی، در این فناوری، شبکه نوری نقش بهتری ایفا می‌کند و همچنین ارتباطات نوری و ارتباطات سیستم به سیستم پیچیده‌تری نسبت به 5G دارد. در همین حال از فناوری 6G می‌توان در امور گسترده‌تری مانند گردش مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی، سطوح بالای ارتباطات با تأخیر حداقلی حتی در سناریوهای بالای هزار کیلومتر، اتوماسیون‌های شهری و اپلیکیشن‌های شهر هوشمند استفاده کرد.

‌اخبار مرتبط:

6 شگفتی که با تکنولوژی 5G روی کار می‌آید و نقشه پوشش 5G کنونی

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام همراهی کنید. 

منبع خبر: مهر


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

صادق

شنبه, 17 خرداد 1399

فکرشم باور کردنی نیست صد گیگ در ثانیه با بسته یک گیگی

پاسخ

س پارسی

دوشنبه, 26 آبان 1399

وقتی هنوز اینترنت نسل پنج به طور کامل تکمیل نشده،رفتن به سراغ نسل شش واقعا اشتباهه،الان حتی بیشتر روستاها حتی اینترنت نسل سوم هم ندارن چه برسه نسل چهارم،به نظرم اول باید نسل سه و چهار اینترنت توی کل کشور باشه بعد برن سراغ نسل های پنجم و ششم

پاسخ

آریا

چهارشنبه, 28 آبان 1399

واقعا که غیر از این هم ازشون انتظار نمی‌رفت، توی این کشور هیچوقت مسئول ها همه ی جوانب رو مدر نظر نمیگیرن، اینترنت 5g بسیار برای ما مضر هست و هر نسل که جلوتر میره مضر تر هم میشه و این در حالی هست که عمده این مردم پول خرید گوشی و تجهیزات 5g رو ندارن و عملا یه چیز بدرد نخور به حساب میاد، بهتره به جای این اینترنت کابلی خانگی رد ارتقاء بدن

پاسخ

ثبت نظر