جدی‌ترین برخورد همتا با خریداران گوشی‌های مسافری؛ 30 هزار گوشی از دسترس خارج شد

جدی‌ترین برخورد همتا با خریداران گوشی‌های مسافری؛ 30 هزار گوشی از دسترس خارج شد

جدی‌ترین برخورد همتا با خریداران گوشی‌های مسافری؛ 30 هزار گوشی از دسترس خارج شد.

داستان طرح رجیستری به نظرمی‌رسد در ایران تمامی نداشته باشد. این طرح از اواخر مهر ماه 96 در کشور اجرایی شد و تا اردیبهشت ماه 97 کل برندهای گوشی هوشمند در سراسر ایران را به زیر چتر خود درآورد. یکی از مسائلی که بعد از اجرای این طرح به وجود آمد، واردات گوشی‌‌های مسافری بود. اگرچه افراد سودجویی بودند که از آب گل‌آلود واردات گوشی‌های مسافری ماهی‌های خوبی گرفتند، اما به هر ترتیب جلو این تخلف گرفته شد.

حالا به نظر می‌رسد که دوباره برای گوشی‌هایی که به صورت مسافری وارد ایران شده‌اند، مشکلاتی ایجاد شده است. گویا 30 هزار گوشی که با عنوان گوشی مسافری رجیستر شده بودند، از دسترس خارج شده‌اند. به گفته سامانه همتا گویا این گوشی‌ها به روش‌های متخلفانه رجیستر شده‌اند. اما حتی اگر این تخلف درست هم باشد، به هر حال در حال حاضر 30 هزار گوشی که دست مصرف کننده است (که در شهریور ماه خریداری شده‌اند)، از دسترس خارج شده و عملاً امکان برقراری تماس را ندارند.

ماجرا بر سر فروش اطلاعات مسافران است، افرادی که به خارج از کشور مسافرت داشته‌اند اما خودشان گوشی وارد نکرده‌اند، بلکه از اطلاعات آن‌ها سو استفاده شده تا گوشی‌های قاچاقی به عنوان گوشی مسافری در کشور رجیستر شود. حتی ممکن است برخی از این افراد، با رضایت خودشان، اطلاعات شخصی خود را فروخته باشند.

به هر ترتیب همتا با هر دو شکل این مسئله کاملاً مخالف است و در اطلاعیه خود هم این‌طور درباره این موضوع توضیح داده است:

سامانه کشف تخلف همتا در برخورد با متخلفانی که با سوء استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شده برای مسافران واقعی قصد ثبت و تطهیر تلفن همراه قاچاق خود را دارند، بطور مستمر و قاطع اقدام نموده است

البته مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی در حال پیگیری برای رفع این مشکل است. وی دلیل از دسترس خارج شدن 30 هزار گوشی را چنین توضیح داده است:

این موبایل‌ها به شکل مسافری وارد شده‌اند اما نکته اینجاست که به نام خود کسانی که پاسپورت‌شان مهر خروج از کشور دارد، فعال نشده است. به همین دلیل، سامانه همتا در حال قطع آنتن این موبایل‌هاست.

همه این نظرات و سخت‌گیری‌ها تا به اینجا درست است اما قسمت بد این ماجرا اینجاست که این خریداران نهایی هستند که در شرایط اقتصادی کنونی کشور و با وجود قیمت‌های بسیار بالای گوشی، متضرر شده و دچار مشکل می‌شوند. همان‌طور که گفتیم رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی پیگیر این ماجراست و درباره اقداماتی که در این زمینه انجام داده است، چنین توضیح داده است:

ما در حال مذاکره و پیگیری این مسئله از طریق همتا هستیم. اگرچه در این میان تخلف شده است، اما این مسئله ناشی از بی‌اطلاعی اعضای ما بوده است. از همتا خواهش کرده‌ایم تا مساعدت کنند و از این به بعد اگر تخلفی اتفاق افتاد، آنتن‌ها را قطع کنند. چون حالا این موبایل‌های قطع شده باید از کشور خارج شود و همین مسئله به کشور ضرر می‌زند. از طرفی پس دادن و پس گرفته این گوشی‌ها هم برای مردم و کسبه هزینه دارد.

به هر ترتیب موضوع اصلی این است که چه بر سر این 30 گوشی خواهد آمد و صاحبان آن‌ها چه کاری باید انجام دهند. محبی در این خصوص چنین توضیح داده است:

در آن زمان باید بحث کنیم و راه‌حل دیگری پیدا کنیم. حالا تصمیم با دولت است که ببیند چه باید کرد. اتحادیه‌ها هم تصمیم دولت را اجرایی می‌کنند.

 

آیا شما هم با چنین مشکلی مواجه شده‌اید؟ اگر در این خصوص تجربه‌ای دارید و یا اقدامی انجام داده‌اید، آن را با ما و سایر کاربران فیسیت به اشتراک بگذارید.

 

اخبار مرتبط:

خرید و فروش اطلاعات هویتی مسافران برای رجیستری گوشی‌های قاچاق؛ یک ترفند دیگر برای دور زدن رجیستری

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام همراهی کنید. 


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

minax

دوشنبه, 01 مهر 1398

این قسمت که نوشته اطلاعات آن‌ها سو استفاده شده تا گوشی‌های قاچاقی به عنوان گوشی مسافری در کشور رجیستر شود خب جرمه دیگه معلومه شاید خیلی از این مسافرها قصد شکایت هم داشته باشند که از اطلاعاتشان سوئ استفاده شده

پاسخ

Mehdi

سه‌شنبه, 02 مهر 1398

چطور پول گمرکو عوارضو هزارتا چیز دیگه رو پیش پیش میگیرن ولی الان میگن غیر قانونی بوده. اگه تخلفیم بوده از طرف خود دولت بوده که همیشه از آب گل آلود داره ماهی میگیره

پاسخ

ثبت نظر