پادکست چیست؛ رادیو اینترنتی با قدمتی کوتاه در ایران

پادکست چیست؛ رادیو اینترنتی با قدمتی کوتاه در ایران

پادکست چیست؛ رادیو اینترنتی با قدمتی کوتاه در ایران. توضیح این مسئله را در فیسیت ببینید.

یک روز عادی مثل همیشه در مسیر رفتن از خانه به محل کار، در ماشین خود نشسته‌اید و به برنامه رادیویی مورد علاقه خود گوش می‌کنید. وسط راه مجبورید بایستید و چیزی که نیاز دارید را از مغازه بین راه خریداری کنید، از قضا درست جایی از برنامه رادیویی است که به هیچ وجه نمی‌خواهید آن را از دست بدهید اما چون دیرتان شده، باید قید گوش کردن به رادیو را بزنید. به همین سادگی برنامه مورد علاقه خود را از دست داده‌اید!

چقدر خوب بود اگر می‌شد برنامه رادیو را متوقف (pause) کرد و بعدا سر حوصله به آن گوش کرد؟ خوشبختانه باید بگوییم که این روزها هیچ چیز عجیب و نشدنی نیست. بی شک نام پادکست را شنیده‌اید، فایل صوتی که دقیقا برای رفع همین نیاز ارائه شده است. به مناسبت روز جهانی پادکست، 8 مهر ماه، امروز مطلبی کوتاه درباره این که پادکست چیست و در ایران چه جایگاهی دارد را برای شما آماده کرده‌ایم. با فیسیت همراه باشید.

 

پادکست چیست؟

پادکست در اصل نوعی فایل صوتی است که حتی گاهی تصویر هم به آن اضافه می‌شود اما این فایل صوتی برای کاربر قابل دانلود است. بنابراین بدون هیچ نگرانی، هر زمانی که بخواهید می‌توانید این پادکست را پخش کنید، آن را پاز کرده و دوباره مجددا اجرا کنید، بارها و بارها به آن گوشی کنید و... . این فایل‌ها معمولا به صورت سریالی منتشر می‌شوند، درست مانند یک برنامه تلویزیونی و یا یک کتاب که برای قسمت‌های بعدی برنامه دارد.

فرآیند دانلود کردن پادکست هم نام خاص خود را دارد و با نام پادکچ (Podcatch) شناخته می‌شود.

 

همچنین در فیسیت بخوانید: 5 ابزار کاربردی برای فشرده سازی فایل‌های صوتی حجیم

تاریخچه‌ای کوتاه از پادکست

واژه پادکست (Podcast) برای اولین بار توسط بن همرزلی در مقاله انقلاب شنیداری روزنامه گاردین، در سال 2004 مطرح شد. این واژه در اصل ترکیبی از iPod (ابزار پخش دیجیتال) و Broadcast (پخش رادیویی) بود.

این محبوبیت به اندازه‌ای بود که حتی کاخ سفید هم برخی از سخنرانی‌های جرج بوش را به صورت پادکست آماده و روی وب سایت رئیس جمهور آمریکا عرضه کرد.

 

پادکست در ایران

تقریبا خود من یک سالی است که عنوان پادکست را در گوشه و کنار اینترنت می‌بینیم اما شاید کمتر از دو ماه است که به نظرم پادکست اهمیت ویژه‌ای در ایران پیدا کرده است. اخیرا می‌بینیم که وب سایت‌های مختلف، به انتشار مطالب خود در قالب پادکست می‌پردازند.

 

روز جهانی پادکست مبارک

امروز 30 سپتامبر، روز جهانی پادکست است و به مناسبت همین روز ما هم این مطلب کوتاه درباره پادکست را آماده کردیم اما یک خبر دیگر هم برای شما داریم، ما هم در فیسیت قصد داریم به زودی پادکست ارائه دهیم، پادکستی که شاید در ابتدا به صورت ماهانه ارائه شود اما نظر شما برای ما از هر چیزی مهم‌تر است. آیا شما موافق اضافه شدن پادکست به فیسیت هستید؟ هر نظر یا پیشنهادی که در این زمینه دارید، با ما در میان بگذارید.

 


 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام همراهی کنید. 

منبع خبر: فیسیت


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

مهدی صبور

دوشنبه, 08 مهر 1398

جالب بود
به نظرم پادکست خیلی جای رشد داره توی ایران
من به شدت علاقه مندم به دنیای پادکست اما پادکست هایی که بتونن موضوعات جذاب رو بررسی و نقد کنن

یه سری میان فقط نظرهای شخصی شون رو می کنن پادکست و از رسالت اصلی پادکست دور شدن

پاسخ

حمیدرضا

شنبه, 27 مهر 1398

سلام ممنون مفید بود

پاسخ

ثبت نظر