شفاف‌سازی معاون وزیر ارتباطات درباره برکناری مدیرعامل رایتل و مصوبه شتابزده جنجالی

شفاف‌سازی معاون وزیر ارتباطات درباره برکناری مدیرعامل رایتل و مصوبه شتابزده جنجالی

شفاف‌سازی معاون وزیر ارتباطات درباره یک مصوبه جنجالی و تغییر مدیرعامل رایتل؛ پرسش و پاسخی دقیق با حسین فلاح جوشقانی، معاون وزارت ارتباطات.

ماجرای انتصاب مدیرعامل جدید رایتل و مخالفت وزارت ارتباطات، ماجرای دنباله داری است. از 2 شهریور ماه مینا مهرنوش رسماً به عنوان مدیرعامل رایتل انتخاب شد اما ماجرا به همین سادگی تمام نشد و به واسطه مخالفت وزارت ارتباطات و ارائه یک مصوبه، درست همان شب، گفته شد که مدیرعاملی مینا مهرنوش وجاهت قانونی ندارد. البته این مصوبه چندی بعد به صورت موقت، لغو شد.

بالاخره بعد از گذشت چندین روز، روز گذشته مینا مهرنوش در یک بیانیه که بوی کنایه به وزارت ارتباطات را می‌داد، از این سمت استعفا داد. اما همان‌طور که گفتیم، در صحبت‌هایش دلخوری‌هایی نسبت به وزارت ارتباطات داشت و دلیل اصلی استعفای خود را هم عدم اجازه وزارت ارتباطات به داشتن عملکردی مؤثر اعلام کرد.

حالا رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، درباره همه بحث‌ها و شایعاتی که در مورد مخالفت با این انتصاب، صدور مصوبه عجولانه و حتی شخص وزیر ارتباطات شده است، صحبت‌های کاملی داشته است. با فیسیت همراه باشید تا جزییات این مصوبه را با هم بخوانیم.

 

مصوبه اخیر وزارت ارتباطات عجولانه نبوده است

اولین موضوعی که حسین فلاح جوشقانی درباره آن شفاف‌سازی کرده است، درباره تصویب این مصوبه به صورت شتاب‌زده است. وی توضیح داده است که اصلاً این موضوع تصویب مصوبه به صورت عجولانه درست نیست، بلکه این مصوبه بدون هیچ عجله و با مشارکت اعضای کمیسیون تصویب شده است. جوشقانی در این خصوص چنین توضیح داده است:

بر اساس قانون اختیارات و وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، استمرار خدمات، کیفیت خدمات و نظارت بر خدمات، بر عهده این وزارتخانه است و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان رگولاتور حوزه ICT وظیفه نظارت بر این مسائل را بر عهده دارد.

بدیهی است که برای ما مهم باشد توسعه مناسب در شبکه، استمرار و کیفیت مناسب خدمات. خصوصاً اکنون که همه چیز بر بستر ICT پیش می‌رود. از یک سال گذشته این نگرانی وجود داشت که اگر اپراتورهای ارائه‌کننده خدمات در رگولاتوری ICT با حساسیت بالایی که به جهت سرویس‌دهی به مشترکان و شکل‌گیری کسب‌وکارهای مردم بر این بستر در دسترس بودن اطلاعات آن‌ها وجود دارد با شکست مواجه شوند، رگولاتوری چطور باید در این زمینه پاسخگو باشد؟

به گفته جوشقانی همه این مسائل باعث شده است که رگولاتوری با نگاهی موشکافانه‌تر، شرکت‌های این حوزه را بررسی کرده و درست مانند نهادهایی مثل بانک، بیمه، بورس و...، مدیران انتخاب شده برای شرکت‌های حوزه ICT را هم مورد بررسی و نهایتاً تأیید قرار دهد. حسین فلاح جوشقانی در این خصوص چنین توضیح داده است:

حوزه ICT نیز دست کمی از این حوزه‌ها ندارد و مرجعی که می‌توانست در این باره تصمیم بگیرد، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بود و مصوبه ۲۹۴ کمیسیون درباره الزامات احراز صلاحیت حرفه‌ای برای تصدی سمت‌های هیئت مدیره، مدیران عامل و معاونین فنی دارندگان پروانه.

در آخر هم جوشقانی تأکید کرده است که این مصوبه شتاب‌زده تصویب نشده است بلکه بعد از بررسی کارشناسی، آن هم با حضور نمایندگان بخش‌های مختلف حقوقی، نماینده دانشگاهی، نماینده وزارت اقتصاد، مراجع امنیتی، نیروهای مسلح و بخش خصوصی در جلسه تصویب شده است.

 

چرا مصوبه 294 لغو شد؟

این مصوبه (مصوبه 294) که به شتاب‌زدگی و عجولانه بودن مشهور شده است، همان‌طور که گفتیم بعد از چند روز موقتاً لغو شد. حالا جوشقانی درباره این لغو موقت این مصوبه چنین توضیح داده است:

این که درباره این مصوبه به دیوان عدالت اداری شکایت شده قابل احترام است. هر کسی حق دارد به مراجع قضایی شکایت طرح کند، ما نیز در حال پیگیری موضوع هستیم. البته دستوری که آمده لغو موقت است. انشالله از تمام توان حقوقی خودمان برای حل این مسئله استفاده خواهیم کرد. حتی اگر در دیوان عدالت این مصوبه باطل شود، آن را از سایر مراجع پیگیری خواهیم کرد. چرا که نهادهای دیگر نیز مانند شورای عالی فضای مجازی روی این مصوبه و ضرورت تصویب آن صحه گذاشتند و مورد تأییدشان بوده است.

جوشقانی در ادامه توضیح داده است که این تصمیم محدود به رایتل نیست بلکه با بقیه اپراتورها هم به همین شیوه برخورد خواهد شد. البته حساسیت سایر اپراتورها نسبت به رایتل بیشتر است زیرا تعداد کاربران آن‌ها بیشتر است.

 

تخصص دانشگاهی؛ جدالی بین وزیر ارتباطات و مینا مهرنوش

تخصص مینا مهرنوش یکی از مواردی بود که جز دلایل عدم صلاحت وی برای مدیر عاملی رایتل مطرح می‌شد. مهرنوش به این ماجرا انتقاد داشت. به گفته او آذری جهرمی لیسانس غیر مرتبط با مسئولیت وزارت ارتباطات دارد اما فردی که دکتری اقتصاد دارد را برای مدیرعاملی یک اپراتور، متخصص نمی‌داند. در مصاحبه‌ای که ایرنا با فلاح جوشقانی داشته است، جوشقانی درباره این انتقاد چنین توضیح داده است:

شرایط تصدی‌گری یک وزارتخانه با مدیرعاملی یک اپراتور کاملاً از هم متفاوت است و کنار هم قرار دادن این‌ها قیاس مع‌الفارق است. وزیر در یک فرآیند قانونی و توسط نمایندگان مجلس تأیید می‌شود و رأی اعتماد می‌گیرد. فارغ از این مسائل مهندس جهرمی تجربه و دانش لازم را دارد، مهندس برق است و قطعاً با سابقه مدیر عاملی شرکت ارتباطات زیرساخت در این حوزه تجربه لازم را دارد و تحولاتی که در دوره وی در این شرکت رقم خورده قابل مقایسه با سایر دوره‌ها نیست.

 

چرا فرکانس رایتل محدود خواهد شد؟

زمانی که مشکل کندی سرعت اینترنت، مخصوصاً در اپراتورهای موبایلی رخ داد، وزیر ارتباطات در لایو اینستاگرام خود به بررسی دلیل این مشکل پرداخت. در بخشی از صحبت‌هایش، آذری جهرمی محدود کردن فرکانس برخی اپراتورها را مطرح کرد که این موضوع به رایتل اشاره داشت. مینا مهرنوش از همین ماجرا در صحبت‌هایش استفاده کرده و گفت که به نظر می‌رسد اجازه انجام کار مفیدی به وی داده نشود. حالا جوشقانی درباره این موضوع چنین توضیح داده است:

قاعدتاً ما باید به صورت بهینه مدیریت کنیم. نه تنها این اپراتور، بلکه هر اپراتور دیگری از طیف فرکانسی خود به صورت بهینه استفاده نکند ممکن است فرکانس را واگذار یا آن را به کاربردهای دیگری اختصاص دهیم. ما اگر می‌خواستیم تهدید کنیم یا از راه‌های این چنین وارد شویم، نیازی به تصویب مصوبه نداشتیم.

 

دلیل ریزش کاربران رایتل چیست؟

جوشقانی علاوه بر پاسخ به سؤالاتی که درباره مشکلات رایتل و وزارت ارتباطات رخ داده است، صحبت کرد، دلیل ریزش کاربران رایتل را هم چنین بیان کرد:

بحث مدیریت اپراتوری فقط به تجربه کاری مربوط نمی‌شود، بلکه برای مدیریت اپراتور در حوزه آی تی است که شبکه و سرویس‌های مبتنی بر این شبکه را بشناسد و بتواند با این شناخت و با استفاده از تخصص‌های دیگر مانند اقتصاد و مارکتینگ، شبکه را مدیریت کند.

 

اخبار مرتبط:

مینا مهرنوش از مدیر عاملی رایتل کناره گیری کرد 

اولین مدیرعامل زن رایتل مورد تأیید رگولاتوری قرار نگرفت

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام همراهی کنید. 


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر