سرورهای سایت‌های دانلود فیلم بسته شدند؛ آیا مقصر VODها هستند؟

سرورهای سایت‌های دانلود فیلم بسته شدند؛ آیا مقصر VODها هستند؟

سرورهای سایت‌های دانلود فیلم بسته شدند؛ آیا مقصر VODها هستند؟ با بررسی این موضوع همراه فیسیت باشید.

دیدن فیلم‌ و سریال‌ در بین ایرانیان محبوبیت خاصی دارد و وب سایت‌های زیادی هم هستند که لینک دانلود قانونی برای فیلم‌ها و سریال‌های مختلف را ارائه می‌کنند. حالا اما چند روزی است که می‌بینیم وب سایت‌های دانلود فیلم مانند فردا دانلود، 30نما و... با مشکل مواجه شده‌اند. در واقع به نظر می‌رسد که این وب سایت‌ها نه تنها آپدیت نمی‌شوند، بلکه اغلب لینک‌های دانلود آن‌ها هم غیرفعال شده است. اما ماجرا چیست؟ با بررسی این موضوع همراه فیسیت باشید.

 

انگشت اتهام به سمت کیست؟

VOD ها؛ اولین گزینه‌ای که به ذهن می‌رسد

شاید اولین فکری که به ذهن هر کدام از ما می‌رسد، شکایت از سمت VODهایی مانند فیلیمو و نماوا باشد. همین گمان باعث شد تا کاربران زیادی پویش کامنتی در اینستاگرام را راه بیندازند که تصویرش را در زیر می‌بینید. این کاربران عملاً VODهای ایرانی را به دزدی از نتفیلیکس، دیزنی و... محکوم کرده‎‌اند. جالب اینجاست که این افراد، این کار را تنها به عنوان بخشی از اعتراض خود انجام داده‌اند و در پی ارسال ایمیلی برای هر یک از این وب سایت‌ها هستند.

پویش کامنتی علیه VODها

پویش کامنتی علیه VODها

 

محکوم شدن VODها با انتشار پستی در کانال تلگرامی یکی از وب سایت‌های دانلود فیلم به نام دیباموویز، شدت هم گرفت. البته این پست به سرعت از این کانال حذف شد اما این دنیای مجازی جای هیچ پنهان کاری را باقی نمی‌گذارد زیرا این متن این پست‌، هنوز هم بین کاربران دست به دست می‌شود. متن این پست به صورت زیر است:

سرورهای دانلود به دستور ستاد فیلترینگ توقیف شد. مدیران نماوا شروع کردن به پرونده سازی برای سایت‌های فیلم مثل دیبا و چندتا دیگه از همکاران، این پرونده ربطی به دوبله نداره، و کلا میخوان که جمع کنیم. امروز علاوه بر دیبا چند سایت همکار دیگه هم سروراشون دان شده. بقیه همکاران عزیز هم خوشحال نباشن چون قضیه گسترده هست و از بالا شروع کردن دارن میرن پایین و هیچ سایت فیلم که آزاد فعالیت میکنه چه رایگان چه vip در امان نمیمونه مگر اینکه سروراش خارج کشور باشه.

تا اینجا فقط گفتم که بدونید جریان چیه، ما فعلاً مشخص نیست چه تصمیمی بگیریم، اما من همون موقع جلوی خودشون قسم خوردم اگه با همکاری کردن بی خیال ما نشن نذارم اسمی از اونا تو ایران بمونه قسم سنگینی هم خوردم که نمیتونم بشکنم، من به قسم خودم عمل میکنم، اسم یک vod و شرکت پشتیبانشو طوری پاک میکنم که دیگه هیشکی یادش نمونه.

ماجرای دوبله به چند وقت پیش برمی‌گردد، زمانی که نماوا از دیباموویز و سایر سایت‌های دانلود فیلم درخواست کرد که نسخه دوبله اختصاصی این شرکت را از سایت‌های خود حذف کنند و در آینده هم دیگر چنین کاری را انجام ندهند. جالب اینجاست که سایت‌های دانلود فیلم هم این درخواست را قبول کرده و به نظر می‌رسید که این ماجرا همانجا تمام شده است.

البته چند سال پیش هم درباره تاینی موویز، باز هم انگشت اتهام به سمت VODها بود اما این اتهام هیچ وقت ثابت نشد. حالا هم به گزارش دیجیاتو، فعلاً به نظر نمی‌رسد که دلیل مشکلی که برای سایت‌های دانلود فیلم به وجود آمده است، شکایت VODها باشد.

 

نقض قوانین کپی رایت؛ دلیلی ناممکن

برای دلیل این اتفاق، حدس دیگری که زده می‌شود، عدم رعایت قوانین کپی رایت است اما از همین جا باید این حدس، کنار گذاشته شود زیرا وب سایت‌های رسمی هم در ایران در بخش فیلم‌های بین‌المللی، از این قانون هیچ تبعیتی نمی‌کنند و از همان پویش کامنتی هم مشخص است که کاربران به واسطه عدم رعایت قوانین کپی رایت، قصد شکایت از VODها را دارند.

 

نامه داستانی کشور؛ ممکن‌ترین دلیل

قانع‌ کننده‌ترین دلیلی که برای این مشکل مطرح می‌شود، نامه دادستانی است که به واسطه آن شرکت‌های ارائه خدمات میزبانی مکلفند از ارائه هر گونه سرویسی به دامنه‌هایی که در حال حاضر در کشور فیلتر هستند، خودداری کنند. این نامه به صورت زیر است.

نامه دادستانی برای عدم ارائه خدمات به سایت‌هایی که در لیست فیلتر هستند

نامه دادستانی برای عدم ارائه خدمات به سایت‌هایی که در لیست فیلتر هستند

 

شرکت‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی؛ توپ در زمین FCPها

یک دلیل دیگر که برای این مسئله مطرح می‌شود، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی یا همان FCPها هستند. برخی معتقدند که از آنجایی که سایت‌های دانلود فیلم، فایل‌های بسیار حجیمی برای دانلود دارند، برای FCPها صرفه اقتصادی ندارند. یکی از مسئولان VODها (که نخواسته نامش فاش شود) در همین رابطه توپ را به زمین FCPها انداخته و چنین توضیح داده است:

اطلاع دارم که از چند روز پیش شرکت‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی در تکاپوی این مسئله بودند که به نحوی این موضوع را حل و فصل کنند تا مجبور به قطع سرویس سایت‌هایی که وجودشان به نفع آن‌هاست، نشوند.

حالا ماجرا اینجاست که چرا وب سایت‌های دانلود فیلم که در لیست فیلتر نبوده‌اند، با مشکل مواجه شده‌اند. همین مسئول VOD در این رابطه چنین توضیح داده است:

اینکه سایت غیر فیلتری دچار این مشکل باشد را باید خود اپراتورها پاسخگو باشند چرا که در این نامه صراحتاً به مواردی که دچار فیلترینگ هستند اشاره شده است.

این مسئول VOD حتی پستی که مدیر دیباموویز هم منتشر کرده است را به عنوان نشر اکاذیب معرفی کرده است که قابل پیگیری است. اما وی توضیح داده است که چون به دنبال بستن هیچ کسب و کاری نیست، قصد این کار را ندارد.

 

چه رخ خواهد داد؟

ضمناً در راستای اتهاماتی که به سایت‌های VOD وارد شده است، گزارشات نشان می‌دهد که در ساعات آینده بیانیه رسمی این شرکت‌ها منتشر شود.

به هر ترتیب امیدواریم که مشکل وب سایت‌هایی که از نظر قانونی، فعالیت آن‌ها در کشور مشکلی ندارد و جز لیست وب سایت‌های فیلتر در کشور نیستند، به زودی حل شود. زیرا با توجه به اقداماتی که علیه نماوا و سایر VODها در دست اقدام است، به نظر می‌رسد اتفاقات خوبی در این حوزه در راه نباشد. به نظر شما دلیل بسته شدن سایت‌های دانلود فیلم کدام مورد است؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران فیسیت به اشتراک بگذارید.

 

اخبار مرتبط:

تولید فیلم ماتریکس 4 از سال 2020 آغاز خواهد شد

با استفاده از این وب‌سایت فیلم‌های واقعیت مجازی را به رایگان ببینید

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام همراهی کنید. 

faceit.width-400.png

رسانه دیجیتال فیسیت

با ما در ارتباط باش...


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ali

پنج‌شنبه, 11 مهر 1398

سلام درباره بسته شدن بعضی از سایت های نمایش فیلم .....
احتمالا اشکال از بروزرسانی ویندوز سرور باشد که اگر از بیلد 1901 به بالا استفاده کنند به صورت اتوماتیک ویندوز محتوای فیلم را با کپی رایت مقایسه میکند و در صورتی که مغایرت داشته باشد و اجازه کپی رایت یا امضا دیجیتالی نداشته باشد فایل ویدیو را بلوکه یا فیشینگ میکند و اجازه پخش نمیدهد . این نکته را از ویندوز 1901 متوجه شدم

پاسخ

مهدی

جمعه, 12 مهر 1398

سایت دیبا که الان فیلتر شده.

پاسخ

meysam

دوشنبه, 22 مهر 1398

علی جان این مطلبی که فرمودی انقدر پرت و پلاست که نمیدونم در جواب چی بگم فقط بیشتر مطالعه کن دوست گلم

پاسخ

ثبت نظر