ویندوز 10X چیست؟

ویندوز 10X چیست؟

در مراسم مایکروسافت سرفیس امسال این شرکت یک نسخه‎ ی جدید از ویندوز را معرفی کرد، اما گفت که این نسخه تنها برای دستگاه ‎هایی که دو صفحه نمایش دارند مثل سرفیس نئو که پردازنده‌ی اینتل دارند ساخته شده است، در نتیجه شما نمی‎توانید روی کامپیوتر شخصی خود و یا دیگر دستگاه‎های مایکروسافت ویندوز 10 ایکس نصب کنید. 
تبلت سرفیس پرو ایکس نیز ویندوز 10 ایکس را اجرا نخواهد کرد با این که هر دو حرف ایکس را در نامشان دارند. درضمن اگر بخواهید یک دستگاه ویندوز با تراشه ARM داشته باشید نیز نمی‌توانید از ویندوز 10 ایکس استفاده کنید. حتی گوشی سرفیس Duo نیز ویندوز 10 ایکس را اجرا نمی‌کند با این که دو صفحه نمایش دارد و تقریباً یک نسخه کوچک از سرفیس نئو است. درعوض سیستم عامل این گوشی اندروید است. 
درحالی که این تصمیم کمی عجیب به نظر می‎رسد اما دلیلی دارد، به خصوص که ویندوز 10 ایکس اصلاً یک سیستم عامل کامل نیست. دراصل ویندوز 10 ایکس تنها یک قالب ماژول است که به کاربران سیستم عامل ویندوز این امکان را می‌دهد تا چند ترفند جدید را پیاده کنند. تا سال‌ها مایکروسافت افتخار می‎کرد که ویندوز روی هرچیزی اجرا می‌شود. از ایکس باکس وان گرفته تا سرفیس آر تی و حتی هولولنز. هربار کاربران ویندوز شاکی بودند زیرا این پلتفرم‌ها اپلیکیشن‌های دسکتاپ ویندوز را اجرا نمی‎کردند و حتی ویندوز ایکس باکس تا سال‌ها هیچ چیزی را اجرا نمی‌کرد.

هربار رابط کاربری یا سازگاری اپلیکیشن با انتظارات همخوانی نداشت اما حال ویندوز درحال تبدیل شدن به یک سیستم عامل مدولار است. مایکروسافت در حال ساخت (Windows Core OS (WCOS جدید است که مانند ستون فقرات مدولار ویندوز عمل خواهد کرد و می‎توان آن را با رابط‌های کاربری دیگر برای انواع مختلف صفحه نمایش ترکیب کرد تا با CShell سازگار شود. مایکروسافت جدیداً اعلام کرده که یک سیستم عامل مدرن برای کاربران معمولی منتشر خواهد کرد که به صورت آپدیت برای کاربران منتشر خواهد کرد. 
قسمت سخت کار برای مایکروسافت این است که بتواند توسعه دهندگان را تشویق کند که برای انواع صفحه نمایش‌ها برنامه‌های متفاوت بنویسند. احتمالاً به همین دلیل این شرکت سرفیس نئو و ویندوز 10 ایکس را یک سال پیش از انتشار معرفی کرده تا بتواند توسعه دهندگان را به آن جذب کند. 

 

بیشتر بخوانید:

لیست کامل گوشی‌هایی اندروید 10 را دریافت می‌کنند

 

منبع خبر: theverge

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر