چطور خطای DistributedCOM Error 10016 را در ویندوز 10 تعمیر کنیم؟

چطور خطای DistributedCOM Error 10016 را در ویندوز 10 تعمیر کنیم؟

چطور خطای DistributedCOM Error 10016 را در ویندوز 10 تعمیر کنیم؟

Distributed Component Object Model که به صورت مخفف DCOM گفته می‌شود، یک جنبه انتگرال از ارتباطات شبکه روی کامپیوترهای ویندوز است. یک تکنولوژی مایکروسافت است که هر بار که یک اپلیکیشن به اینترنت متصل می‌شود، فعال می‌شود. یک COM قدیمی تنها به اطلاعات روی یک ماشین دسترسی دارد اما DCOM می‌تواند به داده روی سرورهای از راه دور نیز دسترسی داشته باشد. 

برای مثال بسیاری از وب‌سایت‌ها و سرویس‌ها از اسکریپت برای دسترسی به سرورهای راه دور استفاده می‌کنند. وقتی که سیستم شما با استفاده از اسکریپت یک درخواست می‌دهد، DCOM آن را به هدف اسکریپت خاص می‎فرستد. با توجه به این که چقدر اپلیکیشن‌های مدرن به شبکه متصل می‌شوند و ما چطور از کامپیوتر استفاده می‎کنیم میزان فعالیت DCOM نیز تغییر می‌کند. 

یک خطای DCOM معمولاً زمانی رخ می‌دهد که یک اپلیکیشن یا سرور تلاش می‎کند از DCOM استفاده کند اما مجوزهای لازم را ندارد. در بیشتر مواقع خطاهای DCOM به سیستم آسیبی نمی‎رساند و فقط Event Viewer را پر می‌کند. از آنجایی که بیشتر کاربران ویندوز 10، Event Viewer خود را چک نمی‌کنند، پیام‌های خطای DCOM چیز خطرناکی نیست. هنوز هم بهتر است که سیستم شما خطا ندهد. 

 

 رجیستری ویندوز را ویرایش کنید 

شما می‌توانید با یک ترفند ساده در رجیستری مشکل DCOM Error 10016 را خیلی سریع حل کنید. پیش از ویرایش رجیستری حتماً از سیستم خود بکاپ بگیرید. 

Registry را در نوار جست‎وجوی منو استارت تایپ کرده و گزینه یافته شده را انتخاب کنید. به  File > Export رفته و  Export Range را روی All قرار دهید. سپس آن را ذخیره کنید. 

برای این کار روند زیر را دنبال کنید:

  • Registry را در نوار جست‎‌وجوی منو استارت بیابید. 
  • به HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Ole بروید. شما می‌توانید آدرس را در نوار آدرس Registry Editor کپی و پیست کنید. 
  • چهار کلید رجیستری زیر را حذف کنید:
  • DefaultAccessPermission
  • DefaultLaunchPermission
  • MachineAccessRestriction
  • MachineLaunchRestriction

 

  • Windows Registry Editor را بسته و سیستم خود را ریبوت کنید. 

 

2- مجوزهای DCOM را برای یک خطای خاص فعال کنید 

اگر این راه جواب نداد می‌توانید از یک راه پیچیده‎تر استفاده کنید. اگر چندین اپلیکیشن دارید که همه خطای DCOM را نشان می‌دهند روش زیر کمی زمان‎بر خواهد بود. پیام خطای DCOM Error 10016 در Event Viewer حاوی اطلاعاتی درمورد اپلیکیشن خاص و یا عامل ایجاد مشکل می‌شود. در نوار جست‎وجوی منو استارت خود event viewer را باز کرده و Best Match را انتخاب کنید. 

به Windows Logs > System رفته و آخرین خطای DCOM Error 10016 را در آن قرار دهید. روی پیام خطا دوبار کلیک کنید تا توضیحات را ببینید. تب General دلیل خطای 10016 را نشان می‌دهد. شما با استفاده از توضیحات می‎توانید بفهمید که کدام اپلیکیشن یا سرویس دلیل خطای 10016 است. 

 

یافتن CLSID و APPID در رجیستری ادیتور 

اول CLSID را در Event Viewer هایلایت کرده و برای کپی کردن  CTRL + C را فشار دهید. سپس  Registry Editor را باز کنید و فرمان زیر را جست‌وجو کنید:

HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{Paste Your CLSID Here}

شما می‎توانید آدرس را در نوار آدرس رجیستری ادیتور کپی و پیست کنید. وقتی که جست‎وجوی CLSID پایان یافت می‎توانید APPID را از پیان خطا با استفاده از AppID در زیر لیست CLSID بیابید. 

 

ویرایش مجوزهای CLSID

در لیست سمت چپ ورودی‌های رجیستری روی CLSID مرتبط با خطا کلیک راست کرده و سپس Permission > Advanced را انتخاب کنید. در این قسمت می‌توانید مجوزهای سرویس را ویرایش کنید. Administrators را هایلایت کرده و Edit را انتخاب کنید. Basic Permissions را به Full Control تغییر داده و سپس OK > Apply > OK را بزنید، سپس سیستم خود را ریستارت کنید. 

وقتی که ریستارت پایان یافت Component Services را در نوار جست‌وجوی منو شروع بیابید. سپس به Computers > My Computer > DCOM Config بروید. سرویسی که از نام و APPID مورد نظر شما استفاده می‌کند یافته، روی آن کلیک راست کرده و Properties > Security را بیابید. زیر قسمت Launch and Activation Permissions، Edit > Add > Add a Local Service > Apply را انتخاب کنید. سپس گزینه‌ی Local Activation را تیک دار کنید، OK را زده و سیستم خود را ریبوت کنید. 

 

بیشتر بخوانید:

روی ویندوز 10 دقیقاً به چه میزان رم نیاز داریم؟ (به تفکیک کاربرد - 2019)

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام همراهی کنید. 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر