سرویس‌های ارزش افزوده قطع می‌شوند؛ صدور ابلاغیه برای اپراتورها

سرویس‌های ارزش افزوده قطع می‌شوند؛ صدور ابلاغیه برای اپراتورها

سرویس‌های ارزش افزوده قطع می‌شوند؛ ابلاغیه‌ای برای اپراتورها صادر شده است، به زودی منتظر آمار هزینه‌ای که در سه سال پیش برای آن‌ها پرداخت کرده‌اید باشید.

سرویس‌های ارزش افزوده یا همان VAS یکی از موضوعاتی است که وزیر ارتباطات مدت‌هاست در پی حذف آن‌هاست. آذری جهرمی بارها و بارها مخالفتش را با این این سرویس‌های اعلام کرده است و حتی یک بار اعلام کرد که عمر اختاپوس‌های ارزش افزوده به پایان خواهد رسید. حالا به نظر می‌رسد که این وعده تحقق یافته است زیرا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات ، ابلاغیه‌ای مبنی بر توقف عملی سرویس‌های ارزش افزوده به تمام اپراتورها ارسال کرده است. با فیسیت همراه باشید تا هر آنچه درباره این ابلاغیه مطرح شده است را با هم بررسی کنیم.

 

مخالفان سرویس‌های ارزش افزوده چه کسانی هستند؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تنها کسی نیست که با سرویس‌های ارزش افزوده مخالف است؛ بلکه در این بین افراد زیادی هستند که با VAS مخالف‌اند. اولین گروه مهم مخالف این سرویس‌ها، کاربران هستند که در شبکه‌های اجتماعی به وضوح این مخالفت خود را نشان داده‌اند. گذشته از کاربران، تعدادی از نمایندگان مجلس هم با این اقدام وزیر ارتباطات موافق بودند. از جمله این موافقان می‌توانیم به سیده فاطمه ذوالقدر، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و رمضان علی سبحانی‌فر اشاره کنیم.

اما افرادی هم هستند که نظری کاملاً متفاوت دارند و معتقدند که پایان سرویس‌های ارزش افزوده مساوی است با بیکار شدن ده‌ها هزار نفر! یکی از مخالفان قطع سرویس‌های ارزش افزوده، محمد جواد ابطحی، یکی از نمایندگان مجلس است. وی مخالفتش با قطع سرویس‌های ارزش افزوده را چنین بیان کرده است:

راندن همه به یک چوب و بیکار کردن ده‌ها هزار نفر در این شرایط سخت اقتصادی عاقلانه نیست. نه خدا را خوش می‌آید و نه بنده خدا را. به یقین تصمیمات خلق‌الساعه و عجولانه به نفع کشور نیست در حالی که می‌توانند مردم را با سامانه‌های جلوگیری از تخلف همچون شماره‌گیری *800# آشنا کنند.

 

ابلاغیه توقف عملی سرویس‌های ارزش افزوده

به هر ترتیب امروز ابلاغیه‌ای مبنی بر توقف عملی سرویس‌های ارزش افزوده به اپراتورها اعلام شده است که به صورت زیر است:

ابلاغیه قطع سرویس‌های ارزش افزوده

ابلاغیه قطع سرویس‌های ارزش افزوده

 

تعبیر دیگری از این ابلاغیه

اگرچه صبح امروز درباره این ابلاغیه اخباری منتشر شد و رسماً از قطعی سرویس‌های VAS گفته شد اما به دنبال آن، معاون وزیر ارتباطات این ابلاغیه را به نوع دیگری تشریح و تعبیر کرد. به گفته او، این ابلاغیه به معنای قطع سرویس‌های ارزش افزوده نیست بلکه وی معتقد است که کاربران از هزینه‌ای که برای این سرویس می‌کنند باید مطلع شوند. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با این ابلاغیه چنین توضیح داده است:

مطابق با آخرین تصمیمی که اتخاذ شده است، اپراتورها باید به مردم اطلاع دهند که تاکنون چه سرویس‌هایی دریافت کرده و چه مبالغی از سوی مشترکان این خدمات پرداخت شده است.

این نامه در جهت عملیاتی شدن مصوبه 270 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است و به منزله پایان دادن به خدمات «وس» نیست. چرا که ما معتقدیم تمامی سرویس‌های ارزش افزوده کلاه‌برداری نیستند اما بخش عمده‌ای از آن‌ها، در این حوزه عملکرد مناسبی نداشته‌اند.

وی رابطه با سو استفاده از سرویس‌های VAS و تلاش‌هایی که برای رفع این مشکل شده است، چنین توضیح داد:

ارائه خدمات ارزش افزوده برای مشترکان موبایل باید با رضایت، شفافیت و به دور از ایجاد بستر کلاه‌برداری باشد. این موضوع را طی چند سال گذشته پیگیری کرده‌ایم و در برخی موارد با خاطیان برخورد هم داشته‌ایم اما تاکنون این برخوردها تأثیر لازم را نداشته است. البته سامانه «ستاره 800 مربع»، کمک بسیاری به حل مشکلات این بخش کرده اما باید به طور کلی سوءاستفاده از بین برود.

در این نامه از اپراتورها نخواسته‌ایم که سرویس خود را قطع کنند بلکه با توجه به اینکه برخی سرویس‌های «وس» مورد نیاز مردم است، ما خواسته‌ایم که این سرویس‌ها با رضایت مردم و شفافیت ارائه شود و روش‌های کلاه‌برداری در آن از بین برود.

 

توییتر وزیر ارتباطات؛ منبعی دیگر

وزیر ارتباطات که در توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی فعالیتی وسیع دارد، ظهر امروز در توییتر خود از یک حرکت جالب خبر داد که حتماً برای شما هم جذاب است:

اپراتورها را ملزم کردیم طی یک هفته به هر مشترک اعلام کنند در سه سال گذشته چه مبلغی از جیبشان برای خدمات «وس» و به حساب چه شرکت‌هایی رفته است. آمار بسیار جالبی خواهد شد.

 

اخبار مرتبط:

وزیر ارتباطات: ممکن است کل سرویس‌های ارزش افزوده تعطیل شوند

سرورهای سایت‌های دانلود فیلم بسته شدند؛ آیا مقصر VODها هستند؟

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام همراهی کنید. 

منبع خبر: فیسیت


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر