معافیت 80 دلاری واردات گوشی مسافری لغو شد؛ عوارض را با دلار 11 هزارتومانی بپردازید

معافیت 80 دلاری واردات گوشی مسافری لغو شد؛ عوارض را با دلار 11 هزارتومانی بپردازید

معافیت 80 دلاری واردات گوشی مسافری لغو شد؛ عوارض را با دلار 11 هزارتومانی بپردازید.

چند ماهی بود که بازار موبایل از آن تلاطم‌های عجیب و غریب خلاص شده بود اما به نظر می‌رسد دوباره شاهد موج جدیدی از تلاطم‌ها باشیم. در واقع ماجرا از این قرار است که امروز معاون فنی گمرک ایران، از لغو معافیت 80 دلاری واردات گوشی مسافری خبر داده است. به این معنا که از این به بعد عوارض 16 درصدی گوشی‌های مسافری، نه با دلار 4200 تومانی، بلکه با ارز سامانه سنا، یعنی دلار 11 هزار تومانی محاسبه خواهد شد.

 

لغو معافیت 80 دلاری گوشی‌های مسافری

ماجرا از این قرار است که با سو استفاده از قانون واردات گوشی مسافری، افرادی سودجو به قاچاق موبایل می‌پرداختند. حتی زمانی که برای برخورد با این موضوع، واردات گوشی مسافری، تنها با کد ملی مسافر و تنها برای 1 گوشی، ممکن بود، بازار خرید و فروش اطلاعات مسافران داغ شد.

حالا اما با ورود هزارن ایرانی که برای اربعین به عراق مسافرت کرده‌اند، به داخل کشور، احتمالا واردات گوشی‌های مسافری به مراتب بیشتر هم شود. همین موضوع باعث شده است تا گمرک تصمیم به لغو معافیت 80 دلاری واردات گوشی‌های مسافری بگیرد.

این قانون معافیت به این صورت بود که هر مسافر می‌توانست کالایی که نهایتا 80 دلار قیمت دارد را وارد کشور کند و در ازای آن مالیاتی نپردازد. اما حالا معاون فنی گمرک رسما توضیح داده است که این معافیت لغو شده است:

بر اساس مصوبه 22 مهر ماه ستاد تنظیم بازار، معافیت 80 دلاری برای واردات گوشی مسافری از این بعد منتفی خواهد شد.

 

محاسبه عوارض گمرکی با دلار سامانه سنا

دومین اتفاقی که می‌تواند بازار موبایل را مجددا آشفته کند، عوارض گمرکی است. تا قبل از این ماجرا، گمرکی با دلار 4200 تومانی محاسبه می‌شد اما گویا بر اساس مصوبه جدید، این گمرکی باید با ارز سامانه سنا، یعنی دلار 11 هزار تومانی محاسبه و پرداخت شود.

 

بی شک این دو تغییر، بازار موبایل را شدیدا دچار تلاطم خواهند کرد؟ نظر شما در این خصوص چیست؟

 

اخبار مرتبط:

منتظر گمرکی 26 درصدی برای گوشی‌های مسافری باشید

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام همراهی کنید. 


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر