چطور با استفاده از صفحات گیت‌هاب یک وب‌سایت را به رایگان میزبانی کنیم؟

گیت-هاب.jpg

شما می‌توانید یک اپلیکیشن وب‌سایت کوچک و یا یک وب‌سات ساده را به رایگان میزبانی کنید. البته زحمت آن کمی بیشتر است اما ارزش این که هیچ پولی نپردازید را دارد. صفحات گیت‌هاب یکی از این گزینه‌هاست.

شما می‌توانید یک اپلیکیشن وب‌سایت کوچک و یا یک وب‌سات ساده را به رایگان میزبانی کنید. البته زحمت آن کمی بیشتر است اما ارزش این که هیچ پولی نپردازید را دارد. صفحات گیت‌هاب یکی از این گزینه‌هاست. با این مطلب همراه فیسیت باشید.

صفحات گیت‌هاب چیست؟ 

صفحات گیت‌هاب یک سرویس است که توسط گیت‌هاب ساخته شده و به شما امکان ساخت یک وب‌سایت یا اپلیکیشن وب را با ذخیره سازی آن در یک مخزن رایگان گیت‌هاب می‌دهد. شما می‌توانید وب وب‌سایت کامل را با صفحات مختلف میزبانی کنید. کد وب‌سایت در مخزن گیت‌هاب ذخیره می‌شود و گیت‌هاب آن را منتشر می‌کند تا بتوان روی هر لپ‌تاپ یا کامپیوتری به آن دسترسی داشت. 

پایه گیت‌هاب 

گیت‌هاب یک سرویس کنترل نسخه محبوب برای برنامه نویسان کامپیوتر است که از گیت برای ذخیره و کنترل کد استفاده می‌کند. کد در مخازن ذخیره می‌شود که کانتینرهایی در سرور ابری هستند که به شما امکان دسترسی به کد را از تمام کامپیوترهای شما می‌دهند. 

شما می‌توانید با استفاده از وب‌سایت گیت‌هاب و یا با استفاده از خط فرمان پس از نصب گیت مخازن جدید بسازید. مخازن می‌توانند نام داشته باشند، عمومی و یا خصوصی باشند و به هر زبانی کد را ذخیره کنند. وقتی که مخزن خود را بسازید با گیت می‌توانید کد خود را از سرور بیرون کشیده، تغییراتی در آن ایجاد کنید و سپس آن را دوباره روی گیت‌هاب آپلود کنید. 

تنظیم وب‎سایت روی صفحات گیت‌هاب 

پروسه‌ی میزبانی یک وب‌سایت با استفاده از صفحات گیت‌هاب به سه قدم تقسیم می‌شود: 

1- ساخت یک حساب گیت‌هاب 

2- ساخت یک مخزن جدید 

3- ویرایش کد و آپلود روی گیت‌هاب 

ساخت حساب گیت‌هاب 

شما باید گیت را نصب داشته باشید و در آن ثبت نام کرده باشید. سپس یک نام کاربری انتخاب کرده و با استفاده از آدرس ایمیل و رمز خود ثبت نام کنید. سپس به صفحه‌ی خانه بروید. 

ساخت مخزن گیت‌هاب 

در صفحه‌ی خانه‌ی گیت‌هاب می‌توانید قسمت « repositories» را ببینید. در این قسمت یک لیست از تمام مخازن شما و همچنین یک دکمه‌ی «New» موجود است که به شما امکان ساخت یک مخزن جدید را می‌دهد. روی «New» کلیک کرده تا به یک صفحه‌ی جدید بروید. در ابتدا باید نام مخزن خود را وارد کنید: 

[USERNAME].github.io

برای مثال اگر نام کاربری شما Jake است، نام مخزن شما Jake.github.io خواهد بود. پس از نام کاربری شما می‌توانید توضیحی نیز به مخزن خود اضافه کنید. سپس گزینه‎ی «public» یا «private» را انتخاب کنید. Public به این معنی است که دیگران نیز می‌توانند اصلاحاتی در سایت ایجاد کنند، اما private به این معنی است که تنها شما می‌توانید اصلاحات را انجام دهید. در نهایت شما می‌توانید برای مخزن خود یک فایل README بسازید که کار آرشیو پروژه‌ها را بر عهده دارد. سپس «Create repository» را انتخاب کنید تا کار تمام شود. 

ویرایش و آپلود وب‎سایت 

حال به ترمینال خط فرمان بروید و فرمان زیر را اجرا کنید. به خاطر داشته باشید که [USERNAME] باید با نام کاربری شما باشد: 

git clone https://github.com/[USERNAME]/[USERNAME].github.io

قابلیت «کلون» گیت یک کپی از مخزن روی کامپیوتر شما می‌سازد تا بتوانید کد خود را ویرایش کنید. هر تغییری که در این کد ایجاد کنید روی مخزن اصلی ذخیره می‌شود. حال که مخزن در یک پوشه ذخیره شده با استفاده از ترمینال و یا کلیک روی پوشه وارد پوشه شوید. یک فایل index.html درون پوشه بسازید. 

فایل HTML را در ویرایشگر متن خود باز کنید و خط

را با تایپ کردن «سلام» وارد کنید. این یک خط برای نمایش متن است. سپس به پوشه‌ی حاوی کد بروید. حال می‌توانید با اجرای این کد گیت تغییرات را در مخزن وارد کنید:

git add --all
git commit -m "Save changes"
git push -u origin master

اگر تا به حال از گیت استفاده نکرده‌اید شاید کمی گیج شوید. git add –all تمام تغییرات را اضافه می‌کند. git commit تغییرات را آماده می‌کند و git push تغییرات را نهایی می‌کند. 

نمایش وب‌سایت صفحات گیت‌هاب 

مرورگر خود را باز کرده و به https://[USERNAME].github.io بروید. در اینجا می‌توانید وب‌سایت خود را ببینید. این سایت روی هر مرورگر و هر دستگاهی اجرا خواهد شد. 

بیشتر بخوانید:

آموزش تصویری رفع کامل مشکل فارسی نویسی در فتوشاپ CC 2015

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر