هوش مصنوعی چطور آینده‌ی بدافزارها را شکل خواهد داد؟

هوش مصنوعی چطور آینده‌ی بدافزارها را شکل خواهد داد؟

هوش مصنوعی چطور آینده‌ی بدافزارها را شکل خواهد داد؟

وقتی که ما از اصطلاح « بدافزار هوش مصنوعی» استفاده می‌کنیم یاد چیزی شبیه به فیلم ترمیناتور می‌افتیم. در حقیقت برنامه‌ی هوش مصنوعی نمی‌تواند روبات‌ها را به گذشته یا آینده بفرستد. بدافزار هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از هوش خود سریع‌تر کامپیوترها را آلوده کند و یا حملات قوی‌تری انجام دهد و تنها یک کد از پیش تنظیم شده را دنبال نکند. بدافزار هوش مصنوعی می‌تواند به صورت خودمختار فکر کند. 

 

هوش مصنوعی چطور بدافزارها را ارتقا می‌بخشد؟ 

دیپ لاکر

یکی از ترسناک‌ترین مثال‌های بدافزار هوش مصنوعی دیپ‎لاکر است. خوشبختانه محققین IBM آن را ساخته‌اند درنتیجه چنین حملاتی در دنیای واقعی رخ نداده است. هدف از ساخت دیپ‎لاکر برای این بود که نشان دهد هوش مصنوعی چطور می‎تواند بدافزار را در یک دستگاه قربانی آلوده کند. توسعه دهندگان این بدافزار همچنین می‌توانند با این بدافزار کامپیوترهای یک شرکت را نابود کنند. 
دیپ‎لاکر یک برنامه‎ی تله کنفرانس است که در قالب همین برنامه اهداف شوم خود را دنبال می‎کرد. این برنامه صورت کسانی که از آن استفاده می‌کردند را اسکن می‌کرد. هدف این بود که کامپیوتر یک شخص خاص را آلوده کند و وقتی که صورت طرف را پیدا می‎کرد فعال شده و کاری می‎کرد که کامپیوتر توسط ویروس واناکرای قفل شود.

 

کرم 

یکی از بدافزارهای هوش مصنوعی که ممکن است ساخته شود کرمی است که هروقت که آنتی‌ویروس آن را شناسایی می‌کند را به خاطر می‎سپارد. وقتی که فهمید چه تصمیمی باعث می‌شود آنتی‎ویروس آن را شناسایی کند دیگر آن کار را تکرار نکرده و روش خود را برای آلوده سازی کامپیوتر تغییر می‌دهد. این مورد به خصوص امروزه بسیار خطرناک است زیرا بدافزارها یک سری قانون خاص را دنبال می‎کنند. درنتیجه تنها کاری که یک کرم باید بکند این است که کاری نکند که زنگ خطر به صدا دربیاید. 

 

مستقل از توسعه دهنده 

بدافزارهای امروزی نمی‎توانند به صورت مستقل فکر کنند بلکه یک سری وظایف را انجام می‌دهند که توسعه دهنده به آن‌ها سپرده است. اما اگر بدافزا بتواند به صورت مستقل فکر کند دیگر نیازی به مرکز ارتباطی به اسم فرمان و کنترل که در ویروس‌های امروزی دیده می‌شود وجود ندارد. توسعه دهنده بدافزار را آزاد کرده و بدافزار خودش تمام کار را انجام می‌دهد. 

 

نظارت بر صدای کاربر برای دریافت اطلاعات حساس 

اگر یک بدافزار هوش مصنوعی میکروفون دستگاه قربانی را هدف قرار دهد می‎تواند به صدای مردم اطراف گوش داده و آن را ضبط کند. سپس هوش مصنوعی گفتار را به متن تبدیل کرده و آن را برای توسعه دهندگان می‎فرستد. به این وسیله دیگر توسعه دهندگان مجبور نیستند ساعت‌ها به صداهای ضبط شده گوش دهند. 

 

یک کامپیوتر چطور می‎تواند یاد بگیرد؟ 

بدافزار می‌تواند از طریق آموزش ماشینی یاد بگیرد. آموزش ماشینی برای توسعه دهندگان وب پرکاربرد است زیرا دیگر مجبور نیستند برای هر چیزی کد بنویسند، بلکه می‌گذارند هوش مصنوعی خودش بفهمد چه چیزی صحیح و چه چیزی غلط است و می‌تواند از طریق اشتباهات خود چیز یاد بگیرد. 
هوش مصنوعی یاد می‌گیرد که از طریق امتحان کردن روش‌های مختلف مشکلاتش را حل کند و به مرور زمان ارتقا می‌یابد و در نهایت پس از آزمایش کردن یاد می‌گیرد که پاسخ صحیح چیست. توسعه دهندگان بدافزار با استفاده از قدرت آموزش ماشینی یاد می‌گیرند که چطور به صورت درست به یک سیستم حمله کنند. اگر مشکلی پیش بیاید سیستم مشکل را می‌یابد و در آینده دیگر آن را تکرار نمی‌کند. 


چطور می‌توانیم با بدافزار هوش مصنوعی مبارزه کنیم؟ 

مشکل اصلی بدافزار هوش مصنوعی این است که آنتی ویروس‌ها را دور می‌زند. یک آنتی ویروس با یک سری قوانین خاص کار می‌کند. اگر یک برنامه یک سری رفتارها داشته باشد که آنتی ویروس آن را به عنوان مخرب شناسایی کرده آن را مسدود می‌کند. اما بدافزار هوش مصنوعی با این قوانین کار نمی‌کند و سعی می‌کند یک راه به درون سیستم بیابد و وقتی که راهش را یافت می‌تواند بدون مزاحمت آنتی ویروس به هدف خودش برسد. بهترین راه برای مبارزه با بدافزار هوش مصنوعی آنتی ویروس هوش مصنوعی است. نرم‌افزاری که بتواند یک برنامه را آنالیز کرده و آن را متوقف کند. 

 

بیشتر بخوانید:

چرا FaceID در آیفون با عینک آفتابی کار نمی‌کند؟ راه حل چیست؟

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

hamed

دوشنبه, 06 آبان 1398

بهترین راه برای مبارزه با بدافزار هوش مصنوعی آنتی ویروس هوش مصنوعی است. نرم‌افزاری که بتواند یک برنامه را آنالیز کرده و آن را متوقف کند.
سازندگان سیستم عامل هم کاری می کنند که فقط برنامه های که کد شفاف دارند توانایی اجرا داشته باشند

پاسخ

ثبت نظر