به زودی اپراتورهای VPN رسمی در کشور ایجاد می‌شود

به زودی اپراتورهای VPN رسمی در کشور ایجاد می‌شود

دبیر شورای عالی فضای مجازی: به زودی اپراتورهای VPN رسمی در کشور ایجاد می‌شود و به فیلترشکن‌ها سروسامان داده می‌شود.

استفاده از فیلترشکن و VPN مدت‌هاست که در ایران کاربرد دارد اما به دنبال فیلترینگ تلگرام، استفاده از VPN به شدت بالا رفت و بازار خرید و فروش فیلترشکن در کشور داغ شده و عده زیادی پول‌های زیادی از این راه بدست آوردند.

شاید اولین راه حلی که برای رفع این موضوع به ذهن می‌رسد، حذف کردن فیلترشکن‌ها و پاک کردن صورت مسئله باشد. اما ماجرا از این قرار است که بسیاری از سرویس‌ها و خدمات کاربردی (مانند DataStudio، گوگل آنالیتیکس و...)، نمونه داخلی ندارند. از این رو کسب و کارها مجبورند برای اتصال به آن‌ها از فیلترشکن استفاده کنند.

حالا امروز ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در جمعی از خبرنگاران از ارائه اپراتورهای VPN رسمی، به زودی در کشور و تهیه دستورالعملی برای تعیین سطح دسترسی متفاوت افراد به اینترنت در کارگروه فیلترینگ خبر داده است.فیروز آبادی درباره این ماجرا چنین توضیح داده است:

ما موافق تعریف سطوح مختلف دسترسی به اینترنت برای کاربران هستیم و در این رابطه پیشنهادی به کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ داده‌ایم.

فیروز آبادی در ادامه توضیح داده است که گارگروه فیلترینگ در حال تهیه آیین نامه و دستور العملی برای تعیین سطح دسترسی به اینترنت و فیلترینگ است و وی امیدوار است در اسرع وقت این طرح به سرانجام برسد. البته به گفته فیروز آبادی این کارگروه در تلاش بوده است تا این آیین نامه را حدود 3 ماه پیش آماده و ارائه کند. وی درباره این تاخیر چنین توضیح داده است:

متأسفانه جلسات این کارگروه دیر به دیر تشکیل می‌شود و شاهد مقداری کندی در تصمیم گیری‌ها هستیم.

 

VPN قانونی؛ راه‌حلی برای رفع مشکلات این حوزه

به گفته فیروز آبادی برای رفع مشکلاتی که در حوزه فیلترشکن‌ها وجود داشت، از مدت‌ها قبل بحث VPN قانونی به میان آمد اما هیچ وقت این موضوع اجرایی نشد. حالا فیروز آبادی درباره این موضوع چنین توضیح داده است:

این موضوع از قدیم مطرح شده بود اما اجرا نشد و امیدواریم با توجه به اینکه اقتصاد VPN تبدیل به اقتصاد بزرگی شده است و سازمان‌ها و افراد زیادی از آن بهره برداری می‌کنند با مسئولیت دادستانی و وزارت ارتباطات بتوانیم اپراتورهای VPNرسمی در کشور شکل دهیم به این معنی که VPN طبق یک مقررات و با نظم مشخصی از طریق اپراتورهای رسمی واگذار شود و واگذاری آن بنا بر مواردی باشد که در کشور نیاز است از آن استفاده شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی نسبت به اینکه برخی دستگاه‌ها و سازمان‌ها واقعا مجبور به استفاده از فیلترشکن هستند، کاملا آگاه است. به همین جهت وی معتقد است که باید در این بخش آیین نامه‌ای تدوین شده و در کشور موضوع VPN ساماندهی شود.

 

جرایم استفاده از VPN

موضوع دیگری که در ادامه این مصاحبه درباره آن صحبت شد، موضوع جرایم استفاده از VPN بود که دبیر شورای عالی فضای مجازی در این خصوص چنین توضیح داد:

طرحی در مجلس شورای اسلامی در این باره در دست تهیه است که مرکز ملی فضای مجازی نیز نظرات خود را در این باره ارائه داده است. متولی این طرح، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بوده و این طرح مراحل نهایی خود را طی می‌کند تا به زودی در صحن مجلس مطرح و به صورت قانونی در بیاید.

 

اخبار مرتبط:

قطع شدن تمام فیلترشکن‌ها و vpn‌ها در کشور مشکل بزرگی ایجاد می‌کند

لیست فروشندگان فیلترشکن و VPN منتشر شد

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام همراهی کنید.  

منبع خبر: مهر


4 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ایرانی

سه‌شنبه, 21 آبان 1398

خیلی آشغالین... همتون. در یک کلام مختصر و مفید : لایق فاضلابین .

پاسخ

نه به فیلترینگ

سه‌شنبه, 21 آبان 1398

فقط به فکر جیب خودشونن .. وگرنه چه کاریه ... فیلتر تلگرامو حذف کنن .. هیشکی از وی پی ان استفاده نمیکنه

پاسخ

رهگذر

سه‌شنبه, 21 آبان 1398

واقعا که چه ایده مسخره و ب دردنخوری
ب جای این ک بیان فیلترهارا از سایت هایی چون تلگرام و سایت های مجاز ک خودشون فیلترکردن بردارن ، میخوان بیان اپراتر وی پی ان تو سطح کشور قرار بدن.
میخوام 100 سالسیاه چنین چیزی نباشه ! واقعا ک بیکار هستن

پاسخ

z

چهارشنبه, 22 آبان 1398

کارشون خیلی خنده داره اول فیلتر می کنن بعد میان براش فیلتر شکن میسازن

پاسخ

ثبت نظر