رگولاتوری صوت و تصویر فراگیر چگونگی فعالیت سایت‌های دانلود فیلم را شفاف کرد

رگولاتوری صوت و تصویر فراگیر چگونگی فعالیت سایت‌های دانلود فیلم را شفاف کرد

رگولاتوری صوت و تصویر فراگیر، ساترا، چگونگی فعالیت سایت‌های دانلود فیلم را شفاف کرد.

چندی پیش وب سایت‌های دانلود فیلم در ایران مسدود شدند که به نظر می‌رسید مشکل وب سایت‌هایی هستند که محتوای سانسور نشده را ارائه می‌کردند. حالا امروز، 20 آبان ماه، صادق امامیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (که مخفف آن ساترا است)، این مسئله را شفاف سازی کرده است.

به گفته امامیان اینکه یک سایت، خدمات دانلود فیلم را ارائه دهد مسئله‌ و مشکلی ندارد بلکه باید از نظر محتوایی و کپی رایت داخلی، مشکل نداشته باشد و همین مسئله باعث شده بود تا دادستانی کل کشور، دستور مسدود شدن آن‌ها را بدهد.

 

شکایتی در کار نبوده است

یکی از احتمال‌هایی که به عنوان دلیل مسدود شدن وب سایت‌های دانلود فیلم بیان می‌شد، شکایت VODها و... از آن‌ها بود اما حالا امامیان در این نشست توضیح داده است هیچ‌وجه از سایت‌های دانلودی شکایتی نشده چرا که اساساً دانلود محتوای فیلم به هیچ‌وجه یک مساله غیر قانونی نیست. وی در این خصوص چنین توضیح داد:

اتفاقی که برای سایت‌های دانلود افتاد، به حوزه ما ارتباطی ندارد و ما نه شکایتی از آن‌ها کردیم و نه کاری با آن‌ها داشتیم. ما از دادستانی هم دلیلش را پرسیدیم و به ما گفتند که سایت‌های دنلود فیلم به خاطر مشکلات محتوایی و کپی رایت داخلی مسدود شده‌اند و پیش‌تر از این‌ها باید هاست‌ها و دیتاسنتر هایشان از دسترس خارج می‌شد. این موضوع بر اساس مصوبات و مقررات کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه صورت گرفته و کاملا قانونی است.

 

دریافت مجوز سایت‌های دانلود فیلم

امامیان توضیح داده است که وی با دادستانی کشور جلساتی را برگزار کرده است که نتیجه این جلسات این شده است که ساترا از دادستانی خواسته است تا با مسئولیت خود ساترا، اجازه مجوز به سایت‌های دانلودی که مجوز می‌گیرند و بر اساس قانون فعالیت می‌کنند، داده شود.

امامیان در ادامه صحبت‌هایش توضیح داده است که تا کنون بیش از 53 رسانه دانلود فیلم، درخواست مجوز خود را ثبت کرده‌اند. امامیان در این باره چنین توضیح داده است:

ما از این سایت‌ها خواستیم که حرفه‌ای رفتار کنند و مانند یک رسانه واقعی باشند. از آنها خواستیم بر اساس الزامات به فعالیت خود ادامه دهند و مسئولیت محتوای خود را بپذیرند و شخصی را نیز به عنوان مدیر محتوا و نماینده معرفی نمایند تا دغدغه محتوا حل شود. در حال حاضر نیز با 4 رسانه دانلود فیلم به توافق رسیده‌ایم.

سایت‌های دانلودی باید با حداقل الزامات محتوایی همراه باشند و این موضوع را برای این نهاد شفاف‌سازی کنند تا با ارسال نامه‌ای به دادستانی، مشکل‌شان حل و فصل شود.

امامیان معتقد است که وب سایت‌های دانلود فیلم در ابتدای فعالیت خود، عملکرد چندان حرفه‌ای و عملا ساختاری نداشتند، اما امروزه توانسته‌اند با یک توان فنی بالا، به چارچوب‌های خوبی دست پیدا کنند.

 

عدم رعایت حق کپی رایت توسط VODها

ادامه صحبت‌های امامیان به موضوع عدم رعایت حق کپی رایت توسط VODها در داخل کشور اشاره داشت. به اعتقاد وی بارگذاری فایل‌های خارجی در سایت‌های دانلود یا VOD ها، امری خلاف قانون نیست زیرا در حال حاضر برای کپی رایت محصولات خارجی در کشور قوانین خاصی وجود ندارد.

 

اخبار مرتبط:

بالاخره پشت پرده مسدود شدن سایت‎‌های دانلود فیلم مشخص شد

 

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف روبیکا، توییتر، اینستاگرام همراهی کنید. 

منبع خبر: دیجیاتو


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر