فرادید؛ سامانه سنجش کیفیت اینترنت اپراتورها به زودی در دسترس عموم قرار می‌گیرد

فرادید؛ سامانه سنجش کیفیت اینترنت اپراتورها به زودی در دسترس عموم قرار می‌گیرد

فرادید؛ سامانه سنجش کیفیت اینترنت اپراتورها به زودی در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

کندی سرعت اینترنت و عادلانه نبودن سرعت در برابر هزینه‌ای که اینترنت در کشور ما دارد، همواره یکی از مهم‌ترین شکایت‌هایی است که دائما در صفحه اینستاگرام وزیر ارتباطات و زیر همه پست‌های وی شاهد آن هستیم. همین موضوع باعث شد تا آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اوایل شهریور ماه، ضرب الاجلی 45 روزه را برای اپراتورهای ارتباطی تعیین کرده و به آن‌ها فرصت دهد تا شبکه‌های خودشان را ساماندهی کنند. آذری جهرمی مشخص کرد که بعد از این 45 روز، یعنی از تاریخ 18 مهرماه به بعد، جزییات خدمات دهی اپراتورهای اینترنت، به صورت عمومی از طریق سامانه‌ای به نام فرادید در دسترس همه کاربران قرار خواهد گرفت.

به گفته وزیر ارتباطات در حال حاضر 6 هزار سنسور به شبکه متصل هستند که اطلاعات شبکه را جمع‌آوری می‌کنند. به این ترتیب کاربران به سادگی می‌توانند با استفاده از سامانه فرادید و اپلیکیشن مربوط به آن، گزارش کیفیت اینترنت شبکه‌ای که از آن سرویس می‌گیرند را دریافت کنند.

 

نقشه کیفیت اینترنت آماده عرضه است

همانطور که گفتیم در تاریخ 18 مهرماه، مهلت وزیر ارتباطات به پایان رسید. حالا مجید حقی، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره آخرین وضعیت این طرح توضیح داده است:

بعد از جلسه رونمایی از سامانه «فرادید» که با حضور وزیر ارتباطات و مدیران اپراتورهای ارتباطی برگزار شد، چند اقدام مهم در دستور کار رگولاتوری قرار گرفت. نخست آنکه اکانت هایی برای اپراتورها ایجاد شد تا در این سامانه وضعیت ارزیابی خود را ببینند و در جریان جایگاهشان در رتبه بندی وضعیت اپراتورها قرار گیرند.

در همین حال جلساتی نیز با اپراتورها داشتیم و نکات تکمیلی مدنظر در سنجش شاخص های کیفی سرویس به لحاظ شکلی و محتوایی را با آنها به بحث و تبادل نظر گذاشتیم تا اگر مشکلی در زمینه نرم افزاری سرویس دارند و یا مشکلی در ابزارهای سنجشی وجود دارد، نسبت به به روزرسانی آن اقدام شود.

در بخش مربوط به رگولاتوری نیز، این سامانه را متناسب با بهره برداری عمومی تغییر دادیم تا هم به صورت شماتیک و هم گرافیکی امکان استفاده از آن برای کاربران فراهم باشد و رنکینگ هر اپراتور به صورت نمودار قابل رویت برای کاربران باشد.

به نظر می‌رسد آنچه که برای بهره برداری مورد نیاز مردم است، موضوع تعرفه خدمات است که در این راستا لیست تعرفه خدمات اینترنت اپراتورها نیز به این سامانه افزوده شد و در نهایت نیز لیست شکایات مردم در هر نقطه از نقشه، قابل مشاهده برای تمامی کاربران است. در این لیست تعداد و نوع شکایت دیده می‌شود و مجموعه این عوامل باعث می شود که یک نفر بتواند تصمیم کامل‌تری را برای اخذ سرویس از اپراتور مورد نظر خود بگیرد.

حقی معتقد است که عرضه عمومی کارنامه عملکرد اپراتورها، به نوعی تبلیغ برای اپراتورهایی به حساب می‌آیند که کیفیت خدمات بالایی دارند. به گفته حقی، معاون رگولاتوری، سامانه فرادید برای اپراتورهایی که بیشترین سهم بازار ایران را در اختیار دارند و به طبع تاثیرگذاری آن‌ها هم بیشتر است، در دسترس قرار می‌گیرد. به عبارتی این سامانه، 10 اپراتور اینترنت ثابت، وایمکس، TDLTE و موبایل را شامل می‌شود.

گویا مدل مقایسه‌ای که سامانه فرادید برای سنجش اپراتورها نسبت به هم در نظر گرفته است، براساس چند دسته کارکرد، از جمله وب گردی، استفاده از ویدیو، گیمینگ و... است.

 

زمان عرضه عمومی سامانه فرادید

معاون رگولاتوری توضیح داد که نهایتا یک تا دو هفته دیگر، در اولین فرصت و پس از هماهنگی با وزیر ارتباطات، سامانه فرادید به صورت عمومی در دسترس همه کاربران قرار خواهد گرفت. ضمنا مدل دسترسی به این سامانه هم به زودی از طریق سایت تنظیم مقررات، اعلام خواهد شد. اما به هر ترتیب این سامانه به صورت همزمان در کل کشور فعال خواهد شد.

 

در آخر باید بگوییم که اگر از سرعت و کیفیت اینترنت خود راضی نیستید، می‌توانید شکایت خود را از طریق سامانه 195 در رگولاتوری و یا اپراتورهای موبایل ثبت کنید.

 

اخبار مرتبط:

دلیل کاهش سرعت و کیفیت اینترنت در روزهای اخیر چیست؟ پاسخ وزیر ارتباطات

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام همراهی کنید. 

منبع خبر: مهر


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

رضا

یک‌شنبه, 26 آبان 1398

ای کاش میشد به ایرانسل صفر بدیم اینترنت کل کرج از صبح قطع کردن و پاسخگو هم نیستن الان تازه چند ساعته فقط یه سری سایت های ایرانی باز میشن نه پرداخت اینترنتی کار میکنه نه هیچ شبکه اجتماعی باز میشه نه هیچ سرویس گوگل یا نرم افزار های گوشی. چرا هیچکس گردن نمیگیره این بی سامانی و قطع اینترنت کل شهر رو؟ از مردم میترسن؟

پاسخ

امیرحسین

دوشنبه, 27 آبان 1398

فعلا همین اینترنت عادی رو وصل کنن بتونیم تحقیقات دانشگاه رو انجام بدیم بقیش پیشکش ...

پاسخ

ثبت نظر