گلایه مدیران کسب‌وکارها ایرانی از وضعیت اینترنت این روزها

گلایه مدیران کسب‌وکارها ایرانی از وضعیت اینترنت این روزها

برخلاف انتظار عمومی، مدیران کسب‌وکارها ایرانی از وضعیت اینترنت این روزها گلایه‌مند هستند.

همانطور که می‌دانید چند روزی است که اینترنت در ایران دچار اختلال شده است و عملا تنها به سایت‌های داخلی دسترسی داریم. شاید در نگاه اول همه ما متوجه شده باشیم که بازدید وب سایت‌ها و پیام رسان‌های داخلی به شدت بالا رفته است اما برخلاف انتظار، مدیران استارتاپ‌های ایرانی چندان از این ماجرا راضی نیستند.

در واقع امروز سی و دومین جلسه نقد و اندیشه در وزارت ارتباطات برگزار شد و در این جلسه مدیران استارتاپ‌های ایرانی همچون شیپور، آچاره، طاقچه و... هم حضور داشتند. جالب اینجاست که مدیران این استارتاپ‌ها به وضعیت حاکم بر اینترنت کشور انتقاد داشتند و معتقد بودند که این وضعیت برای آینده کسب و کارهای نوپا خطرناک خواهد بود. با فیسیت همراه باشید تا نظر مدیران استارتاپ‌های ایرانی درباره عدم دسترسی به اینترنت جهانی را با هم مرور کنیم.

 

عقیده مدیران استارتاپ‌های ایرانی درباره اختلال اینترنت

مدیرعامل طاقچه

محمد صدوقی، مدیرعامل طاقچه یکی از همین افراد بود. صدوقی توضیح داده است که اگرچه در این روزهای اخیر، فروش این پلتفرم افزایش داشته است اما این اتفاق موقتی است. وی در این باره چنین توضیح داده است:

شاید در وهله اول این فروش جذاب به نظر برسد ولی در دراز مدت مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. در بحث توسعه برنامه گیر می‌افتیم و برنامه‌نویسان به مشکل خواهند خورد. واقعیت این است که الان مردم طبق عادت گوشی خود را به دست می‌گیرند و چون به جایی دسترسی ندارند، به خواندن کتاب از طاقچه یا دیدن فیلم از سایت‌های داخلی مشغول می‌شوند.

حتی صدوقی درباره از دسترس خارج شدن شبکه‌های اجتماعی هم صحبت کرده است. به اعتقاد او همین موضوع باعث شده است تا کاربران به جای استفاده از شبکه‌های اجتماعی، برای پیگیری اخبار به سراغ سایت‌های خبری بروند. این در حالی است که قبلا اغلب کاربران ترجیح می‌دادند اخبار را از طریق شبکه‌های اجتماعی وب سایت مورد علاقه خود دنبال کنند.

 

مدیرعامل شیپور

رضا اربابیان، مدیرعامل شیپور اما متضرر شدن کشور با عدم دسترسی به اینترنت جهانی را مورد بحث قرار داده است. به اعتقاد او اگر اینترنت جهانی وصل نشود، بزرگ‌ترین ضرر به کشور زده خواهد شد زیرا تنها با شبکه داخلی نمی‌توان نیازها را مرتفع کرد. وی از همه مسئولان دولتی خواسته است تا به این موضوع رسیدگی کنند زیرا کسب و کار بسیاری از جوانان کشور در گرو همین موضوع اینترنت جهانی است. وی در این خصوص چنین توضیح داده است:

برنامه‌نویسان ما نمی‌توانند در اینترنت جستجو کنند و شبکه داخلی نیز یک نهال کوچک است که نمی‌تواند نیازهای ما را فعلا برطرف کند. اگر اینترنت جهانی نباشد نمی‌توانیم خودمان را بروز نگه‌داریم و شاید ترافیک‌مان بالا برود ولی مسایل عمیق‌تری در این میان وجود دارد که مشکل‌ساز خواهد شد.

 

مدیرعامل آچاره

حامد تاج‌الدین، مدیرعامل آچاره هم درباره رشد برنامه خودش با صدا و سیما مصاحبه‌ای داشته است اما به گفته خودش، این مصاحبه به صورت کامل پخش نشده است. وی درباره مصاحبه‌اش چنین توضیح داد:

من گفتم که با وجود قطعی‌ها، سرویس ما فعال است و کار می‌کند اما در ادامه گفتم که رشدمان متوقف شده و سفارش‌های ما نیز به یک سوم روزهای گذشته رسیده است. این جملات من پخش نشد.

تاج‌الدین نسبت به اینترنتی که تا پیش از این روزها هم در دسترس کاربران بود انتقاد دارد و در این باره چنین توضیح داده است:

اینترنتی که در ایران پیش از قطعی‌ها هم موجود بود، اینترنت واقعی در ابعاد جهانی نیست.

نهایتا او از دولت خواستار این شد که هم محدودیت‌ها برداشته شود و هم وضعیت اینترنت نسبت به قبل بهبود پیدا کند تا کسب‌وکارها بتوانند روزنه امید باقی مانده در کشور را به مردم و جهان نشان دهند.

در حال حاضر بسیاری از وب سایت‌ها ورودی بسیار خوبی را از موتورهای جستجو دریافت می‌کنند و البته در این حوزه هم بسیار هزینه زمانی و مالی داشته‌اند. با عدم دسترسی به اینترنت جهانی، عملا این وب سایت‌ها اغلب بازدیدها و کاربران خود را از دست داده‌اند. تاج‌الدین هم به همین موضوع اشاره کرده است و مسدود شدن این وب سایت‌ها را به عنوان یک مسئله دردسرساز عنوان کرده است:

امکان ندارد بتوانیم خودمان را از اینترنت جهانی دور کنیم و در دنیا به روز بمانیم. نباید آخرین تحقیقات علمی جهان را ندانیم و از دنیا عقب بمانیم. گمان نمی‌کنم وضعیت به همین منوال باقی بماند.

 

اخبار مرتبط:

لیست سرویس‌های ایرانی ضروری در زمان اختلال اینترنت و تحریم

وزیر ارتباطات: پیگیر برقراری اینترنت هستیم

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام همراهی کنید.  

faceit.width-400.png

رسانه دیجیتال فیسیت

با ما در ارتباط باش...


9 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

alireza

چهارشنبه, 29 آبان 1398

سلام
واقعا منه برنامه نویس باید چیکار کنم یسری وابستگی ها هست که باید دانلود بشه و به پروژه اضاف کنم
الان پروژه مونده و کلی گرفتاری برای من ایجاد شده بقیه هم همین وضع دارن حداقل یه امتیازی برای ما قایل بشید

پاسخ

مهدی

پنج‌شنبه, 30 آبان 1398

بدبختمون کردن من سایت فیلم دارم به دلیل اینکه نتونستم سرورها رو تمدید کنم همه چی از دست رفت امیدوارم

پاسخ

میلاد

پنج‌شنبه, 30 آبان 1398

یه عده با نظرات غیر تخصصی باعث و بانی این اتفاقات هستن.
خدا ازتون نگذره. هر روز که از قعی اینترنت میگذره 1 میلیون (هزینه کارمند و اجاره محل ) برام ضرره.

پاسخ

حقیقی

پنج‌شنبه, 30 آبان 1398

دوستان اگر کسی وی پی ان (dns) داره یا کسی رو میشناسه معرفی کنه ممنون

پاسخ

سعید

پنج‌شنبه, 30 آبان 1398

سلام
دارم از این وضعیت دیوونه میشم دیگه آمپرم داره میره بالا

پاسخ

سینا

پنج‌شنبه, 30 آبان 1398

بزرگترین ضرر به کشور نبود امنیت هست
کاش در کنار اطلاعات علم و فناوری و... یکم اطلاعات سیاسی و امنیتی‌رو بالا برد تا فهمید سوریه و لیبی شدن ایران تنها هدف این آشوب‌ها هست پس بنده به عنوان یک ایرانی حاضرم برای حفظ امنیت و مرزهای سرزمینی آب و برق و تلفن هم قطع شود

پاسخ

بترتت

جمعه, 01 آذر 1398

اصلا دچار اختلال نشده اختلال دروغ محضه

پاسخ

حسین

شنبه, 02 آذر 1398

شما ی ایرانی نیستی اگرایرانی بودی هموطنان رو درک میکردی بنظرم قطع شدن کلی اینترنت نوعی نقطه ضعف برای قشری محسوب میشه ک ازش کسب درآمد میکنن.

پاسخ

آرش

شنبه, 02 آذر 1398

من هرچی بازی آنلاین داشتم پاک کردم، سری بعد بجای 100 گیگ فقط 20 گیگ اینترنت میخرم، از این به بعد اینترنت برای من خلاصه میشه به دانلود فیلم و موزیک و آپدیت نرم افزار و خدمات بانکی! بنده عنصری بنام "کسب و کار اینترنتی" در ایران یافت نمیکنم، اینترنت بخش تفریحاتی شبکه ملی اطلاعات است!

پاسخ

ثبت نظر