شورولت کلورادو دورمکس ، یک دیزل قدرتمند اقتصادی

شورولت کلورادو دورمکس ، یک دیزل قدرتمند اقتصادی

این موتور با دور 5000 RPM و توان 181 اسب بخار از نظر قدرتی بعد از موتور اکوتک بنزینی 2.5 لیتری قرار می گیرد ولی از نظر گشتاور با 369 پوند فوت کشش سر و صدای زیادی بلند می کند . این موتور می تواند همه گشتاور خود را در دور 2000RPM تحویل دهد . دورمکس از سوخت بیودیزل B20 استفاده می کند . شورولت در نظر دارد کلورادو را با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک 6L50 به بازار بفرستد . نیروی موتور در این مدل به هر 4 چرخ و یا دو چرخ عقب منتقل می شود . سازنده برای مدل مجهز به موتور دیزلی گیربکس دنده ای و یا آپشن های اتاق دیگری در نظر نگرفته است . کلورادو از نظر هندلینگ شباهت های زیادی با مدل های بنزینی این برند دارد . راننده با این مدل هندلینگ یک خودرو سواری را در اختیار می گیرد . تعلیق تیغه ای دورمکس ، مخصوصا زمانی که باری در قسمت عقب خودرو قرار داده نشده است ، آن را از هر دست اندازی رد می کند. با وجود چنین سیستم تعلیقی سرنشینان رانندگی راحتی را تجربه می کنند . کلورادو شعاع فرمان بسیار کمی دارد و بسیار چابک است .این خودرو از نظر شتاب تفاوت های اندکی با مدل های بنزینی دارد به نحوی که در چند مایل ابتدایی حرکت ، خودرو به خوبی پیش می رود اما پس از آن از شتاب خودرو در مقایسه با مدل های بنزینی کاسته می شود . البته باید درنظر داشت که این موتور بیشتر برای رانندگی در مسافت های طولانی ساخته شده است . راندمان کلورادو دورمکس در رانندگی های دارای دور پایین و کشش های متوسط به مراتب بالاتر است .

این موتور با دور 5000 RPM و توان 181 اسب بخار از نظر قدرتی بعد از موتور اکوتک بنزینی 2.5 لیتری قرار می گیرد ولی از نظر گشتاور با 369 پوند فوت کشش سر و صدای زیادی بلند می کند . این موتور می تواند همه گشتاور خود را در دور 2000RPM تحویل دهد . دورمکس از سوخت بیودیزل B20 استفاده می کند . شورولت در نظر دارد کلورادو را با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک 6L50 به بازار بفرستد . نیروی موتور در این مدل به هر 4 چرخ و یا دو چرخ عقب منتقل می شود . سازنده برای مدل مجهز به موتور دیزلی گیربکس دنده ای و یا آپشن های اتاق دیگری در نظر نگرفته است . کلورادو از نظر هندلینگ شباهت های زیادی با مدل های بنزینی این برند دارد . راننده با این مدل هندلینگ یک خودرو سواری را در اختیار می گیرد . تعلیق تیغه ای دورمکس ، مخصوصا زمانی که باری در قسمت عقب خودرو قرار داده نشده است ، آن را از هر دست اندازی رد می کند. با وجود چنین سیستم تعلیقی سرنشینان رانندگی راحتی را تجربه می کنند . کلورادو شعاع فرمان بسیار کمی دارد و بسیار چابک است .این خودرو از نظر شتاب تفاوت های اندکی با مدل های بنزینی دارد به نحوی که در چند مایل ابتدایی حرکت ، خودرو به خوبی پیش می رود اما پس از آن از شتاب خودرو در مقایسه با مدل های بنزینی کاسته می شود . البته باید درنظر داشت که این موتور بیشتر برای رانندگی در مسافت های طولانی ساخته شده است . راندمان کلورادو دورمکس در رانندگی های دارای دور پایین و کشش های متوسط به مراتب بالاتر است .

ZOKAEE178

یکی از شباهت های موجود بین مدل دورمکس و مدل مجهز به موتور 6 سیلندر خورجینی ، تاخیرهای موجود در دنده های سبک و شتاب گیری های این خودرو می باشد .البته باید در نظر داشت که سازنده موتور دیزلی را در واقع برای گیربکس های آهسته تر و ارائه گشتاور بیشتر ساخته است در نتیجه در بسیاری از موارد راننده برای سبقت گرفتن و یا عبور از مکانی نیاز به تعویض دنده ندارد . دورمکس در مقایسه با مدل بنزینی می تواند حجم بار بیشتری را بکشد این خودرو با ساختار 4 در 2 توان کشش 7,700 پوند بار و با ساختار 4 در 4 توان کشش 7600 پوند بار را در اختیار دارد که در مقایسه با مدل بنزینی 700 پوند بیشتر است . کلورادو با موتور دیزل سروصدای بیشتری دارد . سیستم پاشش مستقیم سوخت این خودرو چه در حالت شتاب و چه در حالت سکون صدای موتور را در مقایسه با موتور بنزینی بیشتر می کند . البته به گفته متخصصان شورولت صدای مدل دیزلی از صدای مدل 6 سیلندر بنزینی بیشتر نیست . به طور کلی آن چه دورمکس را بهتر از مدل بنزینی جلوه می دهد راندمان آن می باشد . علاوه بر این باید در نظر داشت که این مدل آلایندگی و مصرف سوخت کمتری نیز دارد . کلورادو به صورت تمام بار با هر گالن سوخت بین 27.6 تا 31.3مایل را طی می کند  اما مدل بنزینی تنها توانست با هر گالن سوخت 26 پیمایش داشته باشد . در آزمایشات انجام شده این گونه به نظر رسید که مدل 4 در 4 از مدل 2 در 4 اقتصادی تر است . در مدل دیزلی راننده باید برای پایین نگه داشتن میزان آلایندگی ها ، هر بار که روغن خودرو را عوض می کند ، کنیستر مایع اگزوز را نیز پر سازد . این کار هزینه های بیشتری را در مقایسه با مدل بنزینی بر راننده تحمیل می کند زیرا در مدل بنزینی نیاز به انجام چنین کاری نیست .

ZOKAEE179

یکی از ویژگی های اصلی کلورادو که آن را از دیگر همتایان خود متمایز می سازد ، سیستم ناوربری و سیستم MyLink می باشد که در مدل های دیزلی و بنزینی وجود دارند . از دیگر قابلیت های این خودرو می توان به Apple CarPlay ، OnStar 4G LTE و Siri Eyes Free اشاره کرد . کلورادو علاوه بر این به یک مجموعه از سیستم های اخطار دهنده مجهز است که راننده را نسبت به تغیرمسیرهای ناگهانی و فاصله نسبت به خودرو جلویی آگاه می سازد همچنین باید درنظر داشت که کلورادو دورمکس از جمله مدل هایی است که بروزرسانی های اندروید را دریافت می کند . قیمت مدل دیزلی کلورادو $31,700 می باشد که در مقایسه با مدل 6 سیلندر بنزینی $3,730 گران تر است .

ZOKAEE180

 

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر