بررسی نکسوس 5X ، دومین گوشی برتر پرچم دار گوگل

بررسی نکسوس 5X ، دومین گوشی برتر پرچم دار گوگل

انچه مسلم است این است که نکسوس 5X رقیب آیفون 6 اس اپل می باشد . از آنجایی که سایز نمایشگر 5X با سایز نمایشگر 6S یکسان است ، این دو مدل رقیب یکدیگر شناخته شده اند . اگرچه کاربران زیادی این اندازه را برای نمایشگر انتخاب می کنند ، باز هم بر این اساس نمی توان نکسوس را حتی از این لحاظ یک گوشی تمام عیار دانست زیرا نکسوس از جنس پلاستیک است و وزن خیلی سبکی دارد . قیمت این دستگاه از $379 شروع می شود و کاربران می توانند آن را از گوگل پلی استور نیز خریداری کنند .

انچه مسلم است این است که نکسوس 5X رقیب آیفون 6 اس اپل می باشد . از آنجایی که سایز نمایشگر 5X با سایز نمایشگر 6S یکسان است ، این دو مدل رقیب یکدیگر شناخته شده اند . اگرچه کاربران زیادی این اندازه را برای نمایشگر انتخاب می کنند ، باز هم بر این اساس نمی توان نکسوس را حتی از این لحاظ یک گوشی تمام عیار دانست زیرا نکسوس از جنس پلاستیک است و وزن خیلی سبکی دارد . قیمت این دستگاه از $379 شروع می شود و کاربران می توانند آن را از گوگل پلی استور نیز خریداری کنند .

مشخصات

نکسوس 5X به یک نمایشگر 5.2 اینچی 1920  در 1080 LCD 423 ppi فول اچ دی مجهز است . این گوشی از Gorilla Glass 3 ، پوشش ضد لکه و ضد اثر انگشت بهره می برد . البته در بسیاری از تست ها در هر دو گوشی ، اثر انگشت و لکه روی صفحه نمایشگر ایجاد شد . دوربین ایکس 5 یک دوربین 12.3 مگاپیکسلی مجهز به پیکسل های 1.55 μm و دیافراگم f/2.0 می باشد که از این نظر با نکسوس 6P برابری می کند . با استفاده از این دوربین کاربر می تواند فیلم های 4K خوبی را ضبط کند . دوربین ثانویه این گوشی که در جلو آن قرار دارد نیز یک دوربین 5 مگاپیکسلی می باشد که البته انتظار زیادی نمی توان از آن داشت. پردازشگر اسنپدراگون 808 کوالکوم در کنار رم 2GB سرعت پردازش خوبی به این دستگاه بخشیده است . سیستم عامل 5 ایکس نیز از نوع مارشمالو می باشد . این دستگاه در بازار با حافظه های داخلی 16 و 32 گیگابایتی عرضه می شود . ایکس 5 ، با 136 گرم وزن در رنگ های سیاه ، سفید ، آبی ، ... ، کربنی ، یخی و الماسی در بازار به فروش می رسد . صدای این گوشی که از طریق یک بلندگو در جلو گوشی ایجاد می شود چندان زیاد نیست ، باتری 2700 mAh نیز تنها یک روز کامل کاری ، گوشی را سر پا نگه می دارد . گوگل ایکس 5 را به USB نوع C نیز مجهز کرده است که  شارژ باتری گوشی را از0 در یک دقیقه به 20% می رساند .

ظاهر و احساس

گوشی مورد آزمایش ماه پیش از نمایشگاه گوگل خریداری شد . اگر کاربر برای اولین بار این دستگاه را در دست گیرد سریعا متوجه وزن فوق العاده سبک آن می شود و همچنین در برخورد اول فکر می کند که 5X و یا 6P برتر از آیفون 6 هستند ولی در واقعیت چنین نیست . هرچه زمان بیشتری سپری شود جنس پلاستیکی 5X این دستگاه را برای کاربر سبک تر جلوه می دهد . به گفته گوگل و ال جی ، جنس بدنه این گوشی از پلی کربنات می باشد اما این حرف نیز حس خوبی برای کاربر ایجاد نمی کند . وزن این گوشی باعث می شود که کاربر هر لحظه فکر کند که گوشی از دست او افتاده است . ظاهر گوشی ترکیب بسیاری خوبی دارد با این وجود نظر اکثر کاربران در زمینه وزن گوشی یکسان است . وزن 5X نمی تواند آن را یک گوشی خیلی خوب جلوه دهد مخصوصا زمانی که رقبایی از iOS ، ویندوز ، بلک بری و ... برای این دستگاه وجود دارد . در حال حاضر یک قاب برای این گوشی در بازار وجود دارد که وزن آن را کمی بیشتر می کند اما این قاب نیز تاثیر چندان خاصی در حسی که به کاربر منتقل می شود ایجاد نمی کند . یکی از دیگر نقاط ضعف این گوشی نمایشگر آن می باشد که به روشنی نمایشگر نکسوس 6P نیست و کیفیت نمایشگر آیفون 6 را نیز ندارد . البته مکان قرار گیری اسکنر اثر انگشت 5X در مقایسه با 6S بسیار بهتر است . گوگل این اسکنر را در قسمت پشت گوشی در زیر دوربین قرار داده است که مکان بسیار خوبی می باشد زیرا یک گوشی همراه اغلب در چنین حالتی در دست کاربر قرار می گیرد . طراحی اسکنر بسیار شگفت انگیز است زیرا با کوچک ترین تماس انگشت کاربر ، قفل دستگاه باز می شود .

دوربین ها

گوگل امسال توجه زیادی به دوربین های گوشی های خود داشته است . این دوربین ها که توسط گوگل فوتوز ساخته شده اند ، حتی با زوم حداکثر کیفیت عکس بسیار خوبی دارند . کیفیت عکس های 5X نیز بسیار بهتر از عکس های S6 می باشد . البته دوربین 5 مگاپیکسلی جلو گوشی چندان کیفیت خوبی ندارد .

سیستم عامل

سیستم عامل مارشمالو برای این گوشی ها ساخته شده است . یکی از برترین ویژگی گوشی های نکسوس این است که کاربر جدیدترین بروزرسانی های سیستم عامل اندروید را با این گوشی ها در اختیار دارد . این ویژگی به تنهایی تاثیر زیادی در انتخاب شدن نکسوس توسط کاربر دارد . همه دستگاه هایی که توسط شرکت گوگل ساخته می شوند به سیستم عامل مارشمالو مجهز هستند . اما در دیگر گوشی ها کاربر باید بروزرسانی های سیستم عامل و علاوه بر این همه برنامه های گوگل را نیز دریافت کند که پروسه ای زمان بر می باشد . نکسوس با استفاده از این سیستم عامل نتیجه موردنظر هر نوع جستجویی را به سرعت در اختیار کاربر قرار می دهد . یکی از دیگر ویژگی های این سیستم عامل Google Now On Tap می باشد . این ویژگی در مکالمه  اطلاعاتی شبیه سازی شده را  ، در صورت تمایل کاربر ،  در اختیار مخاطب قرار می دهد .

حرف آخر

نمی توان گفت که نکسوس 5X یک گوشی بد است زیرا ویژگی های این دستگاه خلاف این قضاوت را ثابت می کند با وجود این اگر کاربر بخواهد یک گوشی با نمایشگری در این اندازه داشته باشد و نخواهد 6P و یا 5X را انتخاب کند پیشنهاد می شود به سراغ آخرین گوشی ادج سامسونگ برود . اگرچه با این انتخاب کاربر مجبور است مبلغ بیشتری را پرداخت کند و از داشتن برخی از ویژگی های نکسوس محروم می شود . اگر تنها وجه پرداختی ملاک باشد نکسوس 5X بهترین انتخاب می باشد زیرا هر سال بروزرسانی می شود البته نکسوس 5 قبلی ال جی بسیار بهتر از نکسوس 5X بود . با خرید 5X کاربر برنامه Nexus Protect را نیز از طرف گوگل دریافت می کند که کارایی Apple Care را دارد . البته کاربر نمی تواند بیشتر از 10 بار در روز ، از این برنامه 69 دلاری استفاده کند . یکی دیگر از نقاط ضعف نکسوس 6P و 5X ساخته شدن این گوشی ها توسط دو شرکت ال جی و گوگل است . زیرا کاربر باید برای این که نشان دهد یک گوشی نکسوس دارد لوگو ال جی را پنهان کند . زمان آن رسیده است که گوگل در این رابطه چاره ای بیندیشد و خط تولید گوشی های پرچم دار خود را راه اندازی کند .

 

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر