آیا مایکروسافت، تمایل به خلق نسخه ای از اندروید دارد؟

آیا مایکروسافت، تمایل به خلق نسخه ای از اندروید دارد؟

بر اساس تحقیقات IDC و فرمز گارتنر، پلت فرم های موبایل مایکروسافت، که شامل ویندوز فون ها و ویندوز 10 موبایل می شود، بین 75 تا 77 میلیون کاربر دارد، در حالیکه اپل 75 میلیون آیفون خود را تنها در سه ماهه نخست سال 2015 به فروش رسانده است. بنابراین مایکروسافت در تلاش است تا خلاقانه تر فکر کند، یکی از روش ها خلق یک نسخه انشعابی از اندروید گوگل است که بر پایه خدمات خود شرکت مایکروسافت ایجاد شود.

بر اساس تحقیقات IDC و فرمز گارتنر، پلت فرم های موبایل مایکروسافت، که شامل ویندوز فون ها و ویندوز 10 موبایل می شود، بین 75 تا 77 میلیون کاربر دارد، در حالیکه اپل 75 میلیون آیفون خود را تنها در سه ماهه نخست سال 2015 به فروش رسانده است. بنابراین مایکروسافت در تلاش است تا خلاقانه تر فکر کند، یکی از روش ها خلق یک نسخه انشعابی از اندروید گوگل است که بر پایه خدمات خود شرکت مایکروسافت ایجاد شود.
منظور از این امر چیست؟ کد منبع اندروید تحت لیسانس متن باز، منتشر شده است که یعنی به صورت آزاد و رایگان در اختیار همه قرار دارد. هر شخصی که بخواهد می تواند آن را ببیند و یا حتی بهبود بخشد. مایکروسافت به سادگی یک نسخه آخر آن را می گیرد و آن نسخه را، خود تغییر می دهد. این دقیقا همان کاری است که آمازون چند سال پیش برای ساخت سیستم عاملی برای تبلت فایر کیندل خود کرد.
جالب است که وقتی گزارشگر از مدیر اجرایی مایکروسافت در مورد امکان این خبر سوال کرد، وی انکار نکرد و تنها گفت: "ما به همانجایی می رویم که مشتریان ما هستند." اگرچه این ایده به نظر عجولانه می آید ولی مایکروسافت در حال آماده کردن زمینه برای این کار است.

پیش زمینه های ورود مایکروسافت به اندروید
مدیرعامل مایکروسافت، ساتیا نادلا، در فوریه 2014، در چند مورد به حرکت خود به سمت اندروید اشاراتی کرده است:
-    مایکروسافت، همکاری استراتژیک با سیانژون مود، سازنده یکی از محبوب ترین انشعابات اندروید، را اعلام کرد. نادلا در مورد سیانوژن گفته بود وی می خواهد کنترل اندروید را از دست گوگل درآورد. این همکاری به این معنی بود که کاربران سیانوژن برنامه ها و سرویس های اساسی مانند سرویس های پیام رسانی، ابزار و سرویس های مبتنی بر cloud را از مایکروسافت بگیرند.
-    مایکروسافت، چهار استارتاپ راه اندازی کرد، همه آنها به سرویسی مربوط به موبایل اختصاص داشت: استارتاپ Acompli (ایمیل در موبایل)، استارتاپ Sunrise (تقویم موبایل)، استارتاپ Wunderlist (لیست to-do موبایل)  و استارتاپ Double Labs (سازنده لاک اسکرین های محبوب اندروید).
-    مایکروسافت حق اختراعی را ثبت کرده است که به او اجازه می دهد تا در هنگام بوت، سیستم عامل هایی در سطوح مختلف داشته باشد و بدینگونه برای کاربران دسترسی سریع به قابلیت های دستگاه موبایل فراهم کند. (مثلا بوت دوگانه اندروید و ویندوز 10 موبایل)
-    این شرکت یک برنامه لاک جدید اندرویدی عرضه کرد که بر پایه تکنولوژی Double Labs بود.


اندروید مایکروسافت چه شکلی خواهد بود؟
معروف ترین انشعاب شناخته شده اندروید توسط سیانوژن مد توسعه داده شد که همراه با تفاوت های کلیدی مختصری، شباهت بسیاری نیز به اندروید معمولی دارد. بر اساس قوانین گوگل، هر شخصی می تواند کد را بگیرد و آن را تغییر دهد ولی هر کسی نمی تواند به سرویس های گوگل مانند نقشه، ایمیل و غیره دسترسی داشته باشد مگر اینکه یک تست بسیار دقیق را گذرانده باشد. نسخه مایکروسافتی اندروید همراه با سرویس ها و برنامه هایی به بازار می آید که تولید شده خود مایکروسافت باشند، نه گوگل.
علاوه بر سرویس های پایه و اصلی، مایکروسافت می تواند توجه توسعه دهندگان را جلب کند تا با اندروید کار کنند زیرا سیستم عامل پایه چیزی شبیه اندروید قبلی است که به آن آشنایی دارند. واسط کاربری سیستم عامل انشعابی نیز احتمالا شبیه به ویندوز 10 خواهد بود.


اندروید مایکروسافت، پیش از این هم وجود داشت؟

nikkhah40
البته مایکروسافت پیش از این نیز یک گوشی اندرویدی، عرضه کرده بود: گوشی نوکیا X که در سال 2014 عرضه شد و یک نسخه انشعاب یافته از اندروید را اجرا می کرد و برای اجرای سرویس های دیگر از مایکروسافت بهره می برد. سخت افزار این گوشی عالی بود ولی نرم افزار آن تعریفی نداشت.
اگر مایکروسافت دوباره بخواهد چنین چیزی را تجربه کند، باید زمان بیشتری بگذارد تا بتواند، در کنار سخت افزارهای مطمئن، تجربه کاربری و نرم افزارهای بهتری هم ارائه دهد. دستگاه های لومیا نیز دستگاه های کیفیت بالایی هستند ولی به دلیل نرم افزارهای کم، نتوانستند کاربران را جذب کنند.
مشکل بزرگ مایکروسافت، جذب کردن توسعه دهندگان است. در واقع توسعه دهندگان تمایلی به نوشتن برنامه برای تعداد کم کاربر را ندارند و از طرف دیگر، خریداران نیز تمایلی به خرید گوشی هایی با برنامه های ناچیز را ندارند. در این حالت حلقه ای درست شده است که شکستن آن کار مشکلیست.
ولی اندروید را می توان محبوب ترین سیستم عامل گوشی در جهان دانست. از هر پنج نفر در دنیا، یک نفر گوشی اندرویدی در دست دارد و نیز برنامه های اندرویدی بسیاری وجود دارد و سالانه ساخته می شود. مایکروسافت نیز می تواند از چنین سیستم عاملی بهره گیرد و سرویس های خود مانند موتور جستجوی بینگ یا موزیک گروو را بر روی آن قرار دهد.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر