چهار ابزار متن باز جایگزین اسلک، برای ارتباطات گروهی

چهار ابزار متن باز جایگزین اسلک، برای ارتباطات گروهی

در هر محیط تیمی، داشتن ابزار مناسب برای ارتباط اعضای گروه با یکدیگر بسیار مهم است. اینکه چه ابزاری استفاده شود، بستگی به موقعیت و کار تیم دارد. مثلا برای ارتباطات ایمیلی، می توان از میلینگ لیست استفاده کرد، برای کنترل نسخه از گیت، برای همکاری در نوشتن، از ویکی یا اترپد (Etherpad)؛ و یا حتی می توان از بسته های کامل مدیریت پروژه بهره برد.

در هر محیط تیمی، داشتن ابزار مناسب برای ارتباط اعضای گروه با یکدیگر بسیار مهم است. اینکه چه ابزاری استفاده شود، بستگی به موقعیت و کار تیم دارد. مثلا برای ارتباطات ایمیلی، می توان از میلینگ لیست استفاده کرد، برای کنترل نسخه از گیت، برای همکاری در نوشتن، از ویکی یا اترپد (Etherpad)؛ و یا حتی می توان از بسته های کامل مدیریت پروژه بهره برد.
از جمله ابزار لازم برای کارهای گروهی، ابزاری برای صحبت و ارتباطات گروهی است. اخیرا، اسلک (Slack)، در بین افراد و گروها زیاد استفاده می شود و جای خود را به خوبی باز کرده است. به تازگی نیز مقاله ای تحت عنوان "اسلک، بی سر و صدا، جایگزین IRC می شود" منتشر شد که نشان می داد که حتی توسعه دهندگان دنیای متن باز، مثلا توسعه دهندگان وردپرس هم اسلک را برای ارتباطات تیمی خود انتخاب کرده اند.
ولی نرم افزار اسلک، یک نرم افزار کدبسته است. در واقع اگر اطلاعات ردوبدل شده، اطلاعاتی حساس باشند، لازم است تا برای اطمینان بیشتر، از نرم افزارهای متن باز استفاده کنید. در دسترس بودن کد، به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که ارتباطات شما و تیم، توسط کدهای مخرب در کد اصلی، به دست دیگران نیفتد.
در اینجا چهار نرم افزار متن باز جایگزین را که می تواند برای شما مفید باشد، معرفی می کنیم.


IRC

IRC یا Internet Relay Chat، پروتکلی است که در اواخر دهه 1980 ایجاد شد. بعد از آن پیاده سازی های متن باز بسیاری در سمت کلاینت و سرور بر اساس این پروتکل ساخته شد.
البته این ابزار، اشکالاتی را نیز دارد. IRC فاقد بسیاری از ویژگی هایی است که از یک کلاینت چت مدرن انتظار می رود مانند امنیت، انتقال فایل های غیرمتنی مانند عکس، فایل ها یا شکلک ها که در IRC امکانپذیر نیست و بسیاری از ویژگی ها نیز از سروری به سرور دیگر فرق می کند.
ولی این پروتکل هنوز ویژگی هایی دارد که آن را قابل استفاده می کند. IRC تقریبا جهانی است، در واقع بر روی اکثر پلتفرم ها قابل استفاده است. اگرچه واسط دستوری و ترمینالی این نرم افزار شاید برای کاربر چندان جالب نباشد، بنابراین بسیاری، کلاینت های این ترمینال را به حالت گرافیکی بازنویسی می کنند.

nikkhah53
Let’s Chat
یک راه مدرن تر برای چت تیمی، برنامه ای به نام Let’s Chat است که تحت لیسانس MIT منتشر شده و بر روی پلتفرم محبوب Node.js نوشته شده است. این نرم افزار بسیاری از ویژگی هایی را که شما می خواهید، مانند جاسازی عکس ها، منشن کردن، آپلود فایل و غیره را در برمی گیرد. این نرم افزار دارای ویژگی اتاق های چندگانه است که برای زمانی که شما در یک تیم با چند گروه کار می کنید، کارآیی دارد. این نرم افزار را به راحتی می توان از طریق داکر یا Sandstorm.io نصب کرد.
این برنامه می تواند با سرور تشخیص هویت LDAP یا Kerberos یکپارچه شود، به این ترتیب شما از همان فرآیند ورود مربوط به پروتکل برای نرم افزار Let’s chat خود هم استفاده می کنید. نیز یک API وجود دارد که می توانید آن را به ابزارهای دیگر هم وصل کنید. در اینجا دموی آنلاین این برنامه وجود دارد البته توجه داشته باشید که در این دمو تمام ویژگی ها مانند آپلود فایل موجود نیست.

nikkhah54
Mattermost
یکی دیگر از روش های بسیار مدرن برای چت تیمی، Mattermost می باشد. تاکنون نسخه بتای این نرم افزار منتشر شده است. Mattermost به زبان گولنگ و جاوااسکریپت تحت فریم ورک React نوشته است. این نرم افزار امکان چت گروهی و خصوصی را فراهم می کند که شامل ارتباط یک به یک، پشتیبانی از آرشیو می باشد و نیز واسطی شبیه به اسلک دارد. در واقع اگر شما تاکنون از اسلک استفاده می کردید، به راحتی با وارد کردن آرشیو خود می توانید به این نرم افزار مهاجرت کنید. Mattermost نیز با سیستم های احراز هویت LDAP و اکتیو دایرکتوری هم ادغام می شود.
یکی از ویژگی های جالب، توانایی بارگذاری عکس، ویدئو و عکس به صورت مستقیم از دستگاه موبایل است. Mattermost تحت لیسانس APGL منتشر شده است.

nikkhah55
Rocket.chat
Rocket.Chat آخرین گزینه ای است که در اینجا توضیح می دهیم. این کانال جدیدترین پروژه ای است که به صورت بتا منتشر شده و با کافی اسکریپت و جاوااسکریپت تحت فریم ورک meteor نوشته شده است. Rocket.Chat برای دانلود و اجرا با یک واسط کلاینت وب برای دسکتاپ یا دسترسی موبایل طراحی شده است. این برنامه نیز مانند دیگر کلاینت های مدرن ویژگی های یکسانی دارد از جمله پیام های دسکتاپ، آپلود فایل و عکس و ادغام با LDAP. پشتیبانی از کربرس و ادغام با دیگر ابزارهای گیت لب و استفاده از آنتی ویروس برای فایل های الحاق شده، نیز برای این نرم افزار برنامه ریزی شده است.
راکت چت دارای یک دموی آنلاین نیز می باشد، کد منبع آن بر روی گیت هاب قرار دارد و تحت لیسانس MIT است.

nikkhah56

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر