توضیحاتی درمورد اصطلاحات مربوط به تکنولوژی تلویزیون

توضیحاتی درمورد اصطلاحات مربوط به تکنولوژی تلویزیون

حال این انتخاب نابجا و نامهوم سبب خواهد شد که پس از خرید از داشتن آن پشیمان بشویم و این دقیقا جایی است که دیگر کاری از دست مان بر نمی آید . حقیقت این است که سازندگان این دستگاه ها برای اینکه به اصطلاح بازار گرمی بکنند ، با استفاده از اعداد و ارقام نامفهوم و نیز نام های خاصی که بر آنها می گذارند ، مشتریان را به خود جذب می نمایند . برای مثال درک شما از مشخصه ای که در زیر برایتان نوشته شده است چیست ؟

حال این انتخاب نابجا و نامهوم سبب خواهد شد که پس از خرید از داشتن آن پشیمان بشویم و این دقیقا جایی است که دیگر کاری از دست مان بر نمی آید . حقیقت این است که سازندگان این دستگاه ها برای اینکه به اصطلاح بازار گرمی بکنند ، با استفاده از اعداد و ارقام نامفهوم و نیز نام های خاصی که بر آنها می گذارند ، مشتریان را به خود جذب می نمایند . برای مثال درک شما از مشخصه ای که در زیر برایتان نوشته شده است چیست ؟
تصویر افقی 3840 پیکسل برابر است با تصویر افقی به میزان 4K ( یعنی 4K برابر است با 4096 ) ، اما چه کسی این مطلب رو حساب کرده و دلیلش چیه ؟!
ولی جای نگرانی نیست ، ما اینجا هستیم تا با این متن مفید با زبانی ساده و به دور از اغراق یا کم گویی توضیحات مفیدی در مورد اصطلاحات مربوط به خصوصیات تلویزیونی به شما بدهیم تا بتوانید با آگاههی کامل اقدام به خرید تلویزیون مناسب نمایید . البته با در نظر داشتن توصیه هایی که در این جا به شما می دهیم پی خواهید برد که اصطلاحات مربوط به تلویزیون خیلی هم راحت یاد گرفته می شوند .
به جای فراهم کردن همه این اطلاعات در یک صفحه بلند و با ترتیب الفبایی که باعث می شود شما برای یافتن اصطلاحات مورد نظر از کلید Ctrl-F استفاده بکنید ، ما این اصطلاحات را در چند بخش آورده ایم تا بتوانید به راحتی به آن بخشی که مد نظرتان است مراجعه نمایید و اصطلاح مورد نظر خود را پیدا بکنید .اصطلاحات بیانگر اندازه ، سرعت و کیفیت تصویر صفحه در قسمت هایی مجزا آورده شده اند تا از آشفتگی مطالب جلوگیری بشود و در ضمن کاربران بتوانند سریع تر به مطالبی که می خواهند دسترسی پیدا بکنند . اگر نظر ما را بخواهید خواندن این مطالب قدم خوبی برای شروع خواهد بود تا به همه اطلاعات مربوط به اصطلاحات تلویزیونی تسلط پیدا بکنید . حالا قبل از شروع پرداختن به اصطلاحات و واژه شناسی آنها یک توصیه هم داریم : با اینکه این اطلاعات مطمئنا کمک کننده خواهند بود و اطلاعات شما را افزایش خواهند داد ، اما باز هم در خرید تلویزیون بیش از همه چیز به چشم های خود اطمینان داشته باشید زیرا بالاخره شما باید آن را بپسندید تا به هنگام مشاهده برنامه ها در خانه از آن لذت ببرید . به هنگام خرید تلویزیون هم بیشتر به این مطلب دقت بکنید که در نهایت این تلویزیون وارد اتاق نشیمن منزل شما خواهد شد و در زیبا به نظر رسیدن آن موثر است .
اندازه های صفحه نمایش :
27-inch ، 32-inch ، 42-inch ، 55-inch و غیره : مربوط به اندازه سرتاسری قطر صفحه نمایش می شود و می توان گفت فاصله گوشه سمت چپ از بالا تا گوشه سمت راست پایین صفحه نمایش ( قسمتی از صفحه که تصاویر را نشان می دهد نه همه آن ) ، با واحد اینچ مشخص می شود و به آن اندازه صفحه گفته می شود .
کلاس : اصطلاحی مرسوم که برای اهداف تجاری و بازاریابی استفاده می شود . برای مثال اگر تلویزیونی 43.5 اینچ باشد اصطلاحا گفته می شود که آن تلویزیون در کلاس 43 اینچ (43-inch class ) قرار دارد . واگر کمی بیش از این بزرگ باشد ، مثلا 43.5 اینچ باشد دوباره یک کلاس بالا تر خواهد رفت . برخی اوقات هم اندازه صفحه کمتر از آن است که در کلاس خاصی جای بگیرد و اصطلاح "class"  یا همان کلاس به آن اطلاق نمی شود . در این حالت بهتر است نوشته های مربوط به اندازه صفحه را به دقت بخوانیم و بالاخره مجبور هستیم به فروشگاه اعتماد بکنیم .
حالا جواب سوال بالا را می دهیم که پرسیده شد از چه زمانی و چرا 4K برابر است با 3840 ؟ پاسخ این است هر زمان که صنایع الکترونیکی در بخش بازاریابی تشخیص بدهند که کاربرد این اصطلاحات برای فروش مفید است و آن را مصلحت بدانند . درست حدس زدید برای مصلحت اهداف بازار یابی و تبلیغات این موضوع را تعیین می کند .
Resolution ( کیفیت تصویر ) :
به منظور طبقه بندی موضوعات مربوط به رزولوشن ، شماره پیکسل ردیف های افقی در ردیف ها و عمودی در ستون ها ی یک صفحه مسطح مورد استفاده قرار می گیرند . رزولوشن تلویزیون های مدرن را می توان در بازه های 1280x720 ، 1920x1080 و 3840x2160 مورد بحث و بررسی قرار داد . هر چه رزولوشن بالا تر باشد در نتیجه کیفیت تصویر تلویزیون نیز بهتر خواهد بود . حالا به سراغ خصوصیات ریز تری می رویم :
720p/720i : رزولوشن 1280x720 پیکسل . این کیفیت را معمولا با اصطلاحاتی نظیر HD ، Standard HD و یا SHD نمایش می دهند . حرف “p” هم بر می گردد به progressive scanning ( پویش متوالی ) که اندازه پردازش ترتيبى صفحه در پیکسل ردیف اشاره می کند . حرف “i” هم برای interlaced scanning استفاده می شود که پیکسل ردیف های دارای شماره های فرد ( اعداد فرد ) را در ابتدا و ردیف های دارای شماره های زوج ( اعداد زوج ) را پس از آن قرار می دهند .
1080p/i : رزولوشن 1920x1080 پیکسل . Full HD و FHD نام هایی هستند که برای این رزولوشن مورد استفاده قرار می گیرند . حرف “p” به progressive scanning ( پویش متوالی ) مربوط است و حرف “i” هم همانطور که در بالا توضیح داده شد به interlaced ( بافت یا پیوند ) مربوط است .
2160p : رزولوشن 3840x2160 پیکسل . UHD هم گفته می شود ، به یاد داشته باشید که رزولوشن 4K ( برابر با 4096 پیکسل ) نیز دارای رزولوشن عمودی  می باشد . باز هم حرف “p” به progressive scanning ( پویش متوالی ) مربوط است . UHD یا 4K interlaced هم وجود ندارد .
QHD (Quad HD) : رزولوشن فی ما بین 2560x1440 پیکسل (1440p ) ، که اندازه تصویر آن 16:9 است و 4 برابر 720/Standard HD می باشد . البته این مورد در بخش تلویزیون از اقبال خوبی برخوردار نبوده است اما در صنعت صفحه نمایش های کامپیوتر بسیار پر رونق و پر کاربرد است . این نمونه را در برخی مواقع WQHD نیز می خوانند ، با آنکه همانطور که می دانید به اندازه تصویر 21:9 هم اطلاق می شود ، حال رزولوشن 3440x1440 هم WQHD خوانده می شود که به نام های UWQHD و یا Ultra Wide Quad HD نیز معروف است . بله ، همانطور که مشاهده می کنید رزولوشن های متعددی برای تلویزیون ها وجود دارند و حتی گاهی اوقات حرفه ای های این کار هم گیج می شوند .
Ultra HD (UHD) : رزولوشن 3840x2160 پیکسل . این مورد همان است که معمولا با 4K اشتباه گرفته می شود . رزولوشن Ultra HD (UHD) دقیقا دو برابر رزولوشن 1920x1080 در FHD (full high definition ) می باشد که می شود گفت در طی چندین سال به عنوان رزولوشن استاندارد نیز شناخته می شد . آشفتگی مربوط به این اصطلاحات و اندازه ها هم از تولید کنندگلن این تلویزیون ها ناشی می شود که علت آن هم این است که خود کیفیت Full HD به چهار مورد تقسیم می شود . حال باید بدانیم که 4X درست است نه 4K .
SUHD  : این البته رزولوشن نیست اما اصطلاح رایجی از طرف شرکت سامسونگ می باشد که برای تلویزیون های SUHD کاربرد دارد و تکنولوژی های مربوط به افزایش رنگ ها و نقطه کوانتومی و برخی تغییرات مفید دیگر را نشان می دهد .
4K : بر اساس تفسیر DCI (Digital Cinema Initiative) ، رزولوشن افقی 4096 (2^12) یا همان 4096x2160 می  باشد . این نمونه زاویه دید بیشتری را در اختیار کاربران قرار می دهد ، یعنی زاویه دید 16:8.5 که بیش از رزولوشن های HD می باشد . اما به دلیل کمیاب بودن آن در فروشگاه ها کمتر به چشم می خورد . حال دانستن این مطلب هم خالی از لطف نیست که اگر وارد فروشگاهی شدید و مشاهده کردید که تلویزیون هایی با عبارت های 4K ، 4K UHD ، UHD 4K و غیره ارائه و تبلیغ می شوند ، این رزولوشن همان Ultra HD است و همه ی عبارت های بالا به آن مربوط می شوند .
5K UHD : رزولوشن 5120x2880 پیکسل . K را می توان گفت که 5 برابر رزولوشن 1024 است (K برگرفته شده از همان لغت کیلوبایت است ) . صفحه نمایش کامپیوتر های UHD+ 5K در حال تولید هستند ولی تا به حال تلویزیون های UHD+ 5K دیده نشده است .
FUHD 8K (Full UHD) : رزولوشن 7680x4320 . این صفحه نمایش ها هم از قبل ها مورد استفاده قرار گرفته اند اما ، بر خلاف 4K ، رزولوشن افقی 8K (8192 پیکسل ) نیست .

65x850c dr 4k logo 100615362 large
اصطلاحات مربوط به رزولوشن :
Aspect ratio : میزان پیکسل های افقی ( یا ردیف ها ) در برابر هر پیکسل عمودی ( یا ستون ها ) . این مقادیر به صورت یک عدد یکجا نمایش داده می شوند ( مانند : 16:9 برای 1920 در 1080 ، 16:10 برای 1920 در 1200 الی آخر ) ، اما همانطور که بدون شک تا به حال مشاهده کرده اید ، این مورد را به صورت اعشاری و با ممیز یا نقطه نیز نمایش می دهند ، مانند 1.77 (16:9) یا 1.6 (16:10) . تقریبا همه تلویزیون های جدید و به اصطلاح مدرن دارای زاویه تصویر ( نسبت ) 16:9 هستند که همان نسبت استاندارد می باشد و در بسیاری از وسایل دیگر نیز مورداستفاده قرار می گیرد .
Interlaced (i) : کوتاه شده عبارت interlaced scanning می باشد و مربوط به مرتب کردن پیکسل ردیف اعداد زوج در یک چرخه و نیز مرتب کردن پیکسل ردیف اعداد فرد در چرخه بعدی می باشد . از آنجایی که این مورد برای تازه کردن تمام صفحه نمایش دو تا چرخه را در بر می گیرد ، یک عملیات تازه کردن 60Hz می تواند حتی با 30Hz هم انجام بشود . البته نمایشگر هایی از این دست تقریبا از رقابت خارج شده اند .
Progressive (p) : کوتاه شده عبارت progressive scanning ، که به این معنی است که تمامی ردیف های پیکسلی در هر چرخه تازه و مرتب می شوند . در این مورد هم به همان شکل که گفته شد چرخه ها به عنوان ریت های تازه شده معین می شوند ،
60Hz ، 120Hz و الی آخر .

id 2962252 img 20141009 102133 100603131 large
سرعت :
سرعت تازه کردن (Refresh ) ، سرعت اسکن یا فرکانس قائم : تعداد دفعاتی که یک نمایشگر در یک ثانیه تصاویر را تجدید می کند مربوط به این بخش خواهد بود . برای مثال 60Hz به این معنی است که در هر ثانیه 60 بار این کار ( چرخه ) انجام می شود ، 120Hz هم به این معنی است که در هر ثانیه 60 بار این فرآیند تکرار می شود . این سرعت را می توان در تلویزیون های مصرفی مشاهده کرد ( کامپیوترهایی هم با مانیتور 144Hz وجود دارند اما بحث هایی مربوط به آن از حوزه این متن خارج است ) . پس شما دیگر می توانید از برخی تبلیغات اغراق آمیز که سرعت های بالا تر از اینها را پیشنهاد می کنند رها شوید . برای مثال تبلیغاتی مانند ، Effective Frame Rate ، Motion Rate و غیره . این امر هم نشانگر فعالیت های فروشندگان در جهت کارایی سیستم و همچنین شفاف کردن تصاویر می باشد : اما در زمینه سخت افزاری اینها همگی بر روی یک دستگاه فعالیت می کنند . توجه داشته باشید که برخی از فروشندگان با راهنمایی های خوبی که ارائه می دهند باعث می شوند که کاربران سخت افزار متناسب با کار خود را پیدا کرده و خریداری نمایند . صفحه نمایشی که در 120Hz تجدید می شود می تواند به خوبی عدم شفافیت و حالت بلوری تصویر را از میان بردارد .
زمان پاسخگویی : بهتر است که به جای زمان پاسخگویی از اصطلاح زمان تجدید استفاده بکنیم زیرا این مورد در واقع به این صورت بررسی می شود که زمان مورد نیاز صفحه نمایش برای تجدید تصاویر در واحد زمان چقدر است ( چه اندازه زمان نیاز است تا صفحه نمایش خود را تجدید بکند و تصاویر نو را به نمایش بگذارد ) . خوشبختانه این ویژگی کاملا مهم در لیستی که به همراه تلویزیون وجود دارد قابل دسترسی است اما دیدن بخش " سرعت شفاف شدن تصویر جدید " هم خالی از لطف نیست . احتمالا سرعت های کم تر از 12 هزارم ثانیه برای 60Hz TV ، سرعت های کم تر از 8 هزارم ثانیه برای 120Hz TV و نیز سرعت های بیشتر از آن می توانند مطلوب باشند .
AquoMotion ، Clear Motion Rate ، MotionFlow ، TruMotion و غیره .

aspectratio 100624396 large
بسیاری از تلویزیون های مدرن ویژگی خاصی دارند که باعث می شود فرم های بیشتری ایجاد نمایند ( ترکیبی از یک فرم با فرم بعدی ) و از ترکیب آنها در روان کردن حرکت از یک تصویر به تصویر بعدی استفاده می نمایند . خب با یک بررسی کوچک هم مشخص می شود که این امر کاملا امکان پذیر است زیرا بسیاری از دستگاه های ویدئویی با سرعت 24fps یا 30fps کار می کنند در حالی که تلویزیون ها معمولا در سرعت های 60 یا 120 بار در ثانیه تصاویر خود را تجدید می نمایند . با وجود اینکه این اضافه کردن و الحاق فرم سبب ایجاد صحنه های ملایم و نرم و عالی می شود ( به دلیل سرعت بالا و آمیختگی دو فرم به هنگام تغییر تصویر ) ، اما در زمینه شفافیت و جزئیات تصویر بالا ، مشکلاتی را ایجاد می نماید .
حال نتیجه گیری کلی ما از این بحث می تواند این باشد که نوشته ها با اعداد و ارقام تبلیغاتی موجود بر روی تلویزیون ها ، کاملا هم دقیق و صحیح نیستند و می توانند کمی گمراه کننده باشند . همانطوری که در بالا توضیح داده شد ، تمامی انواع تلویزیون ها با سرعت 60Hz یا 120Hz کار می کنند و می شود گفت که این میزان سرعت برای نمایش ویدئو های 30fps نه تنها کافی است بلکه زیاد هم هست .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر