مقایسه دوربین : آیفون6S در مقابل گلکسی S6 ، چرا مگاپیکسل ها تنها ویژگی مهم دوربین ها نمی باشند ؟

مقایسه دوربین : آیفون6S در مقابل گلکسی S6 ، چرا مگاپیکسل ها تنها ویژگی مهم دوربین ها نمی باشند ؟

این گونه نیست که مگاپیکسل ها و اعداد مربوط با آن ها بی اهمیت باشند ، اما قضاوت در مورد یک دوربین تنها به واسطه این ویژگی گمراه کننده است . مثال بارز این امر ، آیفون 6S و گلکسی S6 سامسونگ می باشند . آیفون 6S به یک دوربین 12MP و گلکسی S6 به یک دوربین 16MP مجهز است . یعنی در واقع تعداد پیکسل های سنسور گلکسی 33% بیشتر است در نتیجه باید عکس های گرفته شده با این دوربین جزییات بیشتری در مقایسه با عکس های گرفته شده با دوربین آیفون 6S داشته باشد ولی لزوما این چنین نیست .

این گونه نیست که مگاپیکسل ها و اعداد مربوط با آن ها بی اهمیت باشند ، اما قضاوت در مورد یک دوربین تنها به واسطه این ویژگی گمراه کننده است . مثال بارز این امر ، آیفون 6S و گلکسی S6 سامسونگ می باشند . آیفون 6S به یک دوربین 12MP و گلکسی S6 به یک دوربین 16MP مجهز است . یعنی در واقع تعداد پیکسل های سنسور گلکسی  33% بیشتر است در نتیجه باید عکس های گرفته شده با این دوربین جزییات بیشتری در مقایسه با عکس های گرفته شده با دوربین آیفون 6S داشته باشد ولی لزوما این چنین نیست .

حقیقت امر

متغیری که به ندرت در زمینه ویژگی های دوربین یک گوشی هوشمند به آن اشاره می شود ، نسبت تصویر اصلی سنسور دوربین می باشد . این موئلفه رابطه نسبی بین عرض و ارتفاع آرایش پیکسل های سنسور تصویر تعریف می شود . دوربین آیفون 6S می تواند در نسبت تصویر 4 به 3 تصاویر 12MP با تراکم تصویر 4032 در 3024 بگیرد . این در حالی است که دوربین گلکسی S6 می تواند در نسبت تصویر 16 به 9 تصاویر 16MP با تراکم تصویر 5312 در 2988 بگیرد . در تصویر زیر تاثیر این عامل ها دیده می شود :

ZOKAEE269

همان طور که در عکس مشخص است دوربین گلکسی S6 و آیفون 6S تفاوت بسیار زیادی از نظر جزییات تصویر و تراکم تصویرندارند . بله گلکسی  4 مگاپیکسل نسبت به آیفون6S برتری دارد اما عرض فریم دوربین گلکسی S6 این برتری را تا حدی کم رنگ می کند . ارتفاع تصاویر گرفته شده توسط دو دوربین تقریبا یکسان و در حدود 3000 پیکسل است . به عبارت دیگر پیکسل های بیشتر گلکسی S6 تنها عکس را عریض تر می کند و لزوما جزییات بیشتری ارائه نمی کند ، علاوه بر این باید در نظر داشت که دو دوربین در زوم 100 درصد تصاویر کاملا یکسانی می گیرند .

اما موضوع پیچیده تر است !

اثبات فوق کامل نمی باشد زیرا فواصل کانونی دو دوربین در نظر گرفته نشده اند . فاصله کانونی ، میلی متر هایی می باشند که در زوایای دید عمودی و افقی دوربین امتداد می یابند . هرچه فاصله کانونی کمتر باشد ، زاویه دید عریض تر است و بر عکس . البته در این مقایسه برای ساده تر سازی موضوع این ویژگی در نظر گرفته نشده است زیرا تاثیر کمی در این مقایسه دارد . دوربین آیفون 6S دارای فاصله کانونی 29mm و دوربین گلکسی S6 دارای فاصله کانونی 28mm می باشد .

فاکتور دیگری که در این مقایسه مورد توجه قرار نگرفت این است که نور از مکان های مختلفی وارد سنسور این دو دوربین می شود . برای درک بهتر این موضوع تصویر زیر را مشاهده کنید . دایره سیاه فضایی را نشان می دهد که نور به دوربین وارد می شود . از آنجایی که لنز دوربین ها ، دایره ای شکل می باشند این فضا نیز به شکل دایره است . سنسور تصویر ، با این حال ، مستطیل شکل است در نتیجه عکس های این سنسور مستطیل شکل می باشند . این موضوع به نسبت تصویر و تاثیر آن در عکس مربوط می شود . در این مورد همان طور که دیده می شود گلکسی S6 عکس هایی عریض تر می گیرد اما آیفون 6S میدان دید عمودی عریض تری دارد . این موضوع از تفاوت های موجود در نسبت تصویر سنسور ها تاثیر می گیرد .

ZOKAEE270

 

نگاهی بر تصاویر واقعی

حال زمان آن رسیده است که مباحث نظری را کنار بگذاریم و عکس های واقعی را بررسی کنیم . در این بررسی تصاویری در شرایط یکسان با دوربین های گوشی های گلکسی S6 و آیفون 6S ، با زوم 100% و تراکم تصویرنهایی دوربین ها گرفته شدند تا حداقل تفاوت ها در جزییات عکس های تصاویر این دو دوربین نشان داده شود . این تصاویر نشان دادند که تفاوت های موجود درواقع از الگوریتم های پردازش تصویر و الگوریتم دقیق سازی دوربین ها تاثیر می گیرند و نه از میزان مگاپیکسل های هر دوربین . همچنین این تصاویر که با تراکم تصویرنهایی گرفته شده اند تفاوت ها را در زاویه دید عمودی و افقی نشان دادند ، تفاوت هایی که در اثر متفاوت بودن نسبت تصویر ایجاد می شوند .

نتیجه گیری

مگاپیکسل ها تنها موضوع تعیین کننده در کیفیت تصاویر یک دوربین نمی باشند . همان طور که در این مقایسه دیده شد 33% مگاپیکسل بیشتر گلکسی S6 تفاوت های شدیدی در کیفیت جزییاتی تصاویر بوجود نمی آورد . در واقع همان گونه که از تصاویر فوق برداشت می شود تفاوت های بسیار کمی بین تصاویر وجود دارد که این تفاوت ها نیز در اثر اختلاف در فاکتور های دیگر ایجاد شده اند و نه در اثر میزان مگاپیکسل دوربین ها . بنابراین می توان این گونه نتیجه گیری کرد که دوربین ها ، دستگاه های پیچیده ای هستند و نمی توان دو دوربین را تنها بر اساس یک فاکتور مورد قضاوت قرار داد . در واقع تنها تصاویر گرفته شده توسط دوربین ها می توانند نشان دهند که کدام دوربین بهتر می باشد .

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر