وان پلاس ایکس( OnePlus X ) یا نکسوس ایکس 5 (Nexus 5X)؟ کدام یک بهتر است؟

وان پلاس ایکس( OnePlus X ) یا نکسوس  ایکس 5 (Nexus 5X)؟ کدام یک بهتر است؟


همه ما هنگام انتخاب یک گوشی معیار هایی داریم که باعث می شود انتخاب بین چند مدل برایمان کمی سخت شود. در این مقاله به مقایسه دو گوشی جدید، نکسوس ایکس 5 و وان پلاس ایکس می پردازیم.همه ما از به بازار آمدن گوشی های جدید نکسوس خوشحالیم ولی اوضاع کمی تغییر کرده است ، چرا که وان پلاس رقیب بسیار قدری برای گوگل شده است. Nexus 5X به بازار عرضه شده است، ولی  OnePlus X رقیبی جدی برای این محصول خواهد شد. پس بهتر است کدام یک را انتخاب کنیم؟ در این مقاله به مقایسه این دو گوشی هوشمند با هم می پردازیم.

همه ما هنگام انتخاب یک گوشی معیار هایی داریم که باعث می شود انتخاب بین چند مدل برایمان کمی سخت شود. در این مقاله به مقایسه دو گوشی جدید، نکسوس ایکس 5 و وان پلاس ایکس می پردازیم.همه ما از به بازار آمدن گوشی های جدید نکسوس خوشحالیم ولی اوضاع کمی تغییر کرده است ، چرا که وان پلاس رقیب بسیار قدری برای گوگل شده است. Nexus 5X به بازار عرضه شده است، ولی  OnePlus X رقیبی جدی برای این محصول خواهد شد. پس بهتر است کدام یک را انتخاب کنیم؟ در این مقاله به مقایسه این دو گوشی هوشمند با هم می پردازیم.

قیمت وان پلاس ایکس و نکسوس 5 ایکس
در گذشته، نکسوس گوگل بهترین گوشی با قیمت مناسب و قابلیت های بالا بود. اما اوضاع تغییر کرده است و حال رقیبان بسیار زیادی در بازار حضور پیدا کرده اند که گوشی های خوب با قیمت مناسب عرضه می کنند. وان پلاس یکی از این نام هایی است که دستگاه هایی شاخص با قیمت های مناسب را عرضه می کند. قیمت  وان پلاس 2 ،359 دلار است، اما وان پلاس ایکس از آن نیز ارزان تر است و قیمت آن تنها 299 دلار می باشد. قیمت نکسوس گوگل به مرور زمان بالا رفته است، و گرچه نکسوس 5 ایکس خیلی گران قیمت نیست ولی باز هم از وان پلاس ایکس گران تر است. قیمت آن 600 دلار است که تقریبا دو برابر قیمت وان پلاس می باشد. البته قیمت همه چیز نیست، پس ما به مقایسه طراحی، نرم افزار و سخت افزار این نیز می پردازیم.

طراحی و ساخت وان پلاس ایکس و نکسوس 5 ایکس
نکسوس 5 طرحی مانند گوشی های LG دارد. همان پرداخت لاستیکی مانند و نرم ، اما با یک قاب گرد تر که در سه رنگ موجود می باشد: کربن، کوارتز و یخی. گوشی جدید گوگل 7.9 میلی متر است  138 گرم وزن دارد که برای یک گوشی نسبتا بزرگ کاملا مناسب است. وان پلاس ایکس نیز تقریبا 138 گرم است و کمی نازک تر ، 6.6 میلی متر می باشد. به جای پلاستیک وان پلاس دارای قاب آلومینیومی براق  دور لبه آن است. این گوشی دارای شیشه مورب تیره در جلو و پشت آن است، البته شما می توانید مدل سرامیکی آن را انتخاب کنید، اما باید عجله کنید چرا که این مدل محدود است و فقط 10000 تا از آن ساخته شده است. اما وزن این مدل 160 گرم و قیمت آن 400  دلار می باشد. تا اینجا وان پلاس ایکس دارای طراحی بهتر و قیمت مناسب تری بوده است. اما باید ببینیم که آیا از نظر سخت افزار و نرم افزار کدام یک بهتر است.

سخت افزار و مشخصات وان پلاس ایکس و نکسوس 5 ایکس
گرچه صفحه نکسوس 5 ایکس از مدل قبلی خود کمی بزرگ تر، و 5.2 اینچ است، صفحه نمایش وان پلاس کوچک تر و 5 اینچ است. البته این مدل وان پلاس مینی است. هردو دارای صفحه نمایش تمام HD هستند، در نتیجه تراکم پیکسل در وان پلاس ایکس اندکی بیشتر است، البته آنقدر کم که قابل تشخیص نیست. فضای ذخیره سازی هر دو 16 گیگا بایت است، اما با وجود این که نکسوس در مدل 32 گیگا بایتی نیز موجود می باشد، دارای 2 گیگابایت RAM است، در حالی که RAM  وان پلاس ایکس 3 گیگابایت می باشد. گوگل هنوز هم قابلیت ارتقا ظرفیت را ندارد در حالی که وان پلاس قابلیت نصب دو سیم کارت و همچنین استفاده از کارت حافظه میکرو- SD ( تا 128 گیگا بایت) را فراهم می کند که راه بسیار ارزان تری برای اضافه کردن فضای ذخیره سازی است. گرچه وان پلاس ایکس حافظه بیشتر و درگاه کارت حافظه دارد، از یک پردازنده اسنپدراگون 801 استفاده می کند، در حالی که نکسوس 5 ایکس از اسنپ دراگون 808 استفاده می کند. نکسوس 5 ایکس همچنین دارای NFC ( ارتباط حوزه نزدیک) ، USB  مدل C، ac Wi-Fi11 ، و یک اسکنر اثر انگشت است، که وان پلاس ایکس هیچ کدام از آن ها را ندارد. در عوض، وان پلاس ایکس درای یک آلرت اسلایدر (Alert Slider) است، در نتیجه شما می توانید خیلی راحت مشخصات صدا را تغییر دهید. برای عکس گرفتن، هر دو نکسوس 5 ایکس و وان پلاس ایکس دارای دوربین عقب 13 مگا پیکسلی هستند. البته دوربین نکسوس 5 ایکس در اصل 12.3 مگا پیکسلی است، اما پیکسل های آن  µm  1.55 می باشند . همچنین دارای یک دیافراگم بزرگتر  f/2، فلش LED  دوگانه، فوکوس خودکار با کمک لیزر IR، و K4 ضبط ویدئو است. برای طرفداران عکس سلفی، دوربین جلو وان پلاس ایکس 8 مگا پیکسل است، در حالی که دوربین جلو نکسوس 5 ایکس 5 مگا پیکسل است. در این مورد، نکسوس 5 ایکس با سخت افزار های مدل بالاتر و یا چیز هایی که اصلا در وان پلاس ایکس وجود ندارند برتری خود را نشان داده است، البته به جز قابلیت ارتقا حافظه که احتمالا برای خیلی ها مساله مهمی است.

نرم افزار و اپلیکیشن های وان پلاس ایکس و نکسوس 5 ایکس
همانگونه که می دانید، خرید گوشی نکسوس گوگل به معنی داشتن آخرین نسخه اندروید، دقیقا به آن صورت که طراحی شده است می باشد.  این یکی از بهترین مزایای خرید نکسوس 5 ایکس است که دارای اندروید 6.0 مارشمالو و قابلیت های جدیدش، مثل Doze Mode برای طول عمر باتری بیشتر می باشد. همچنین وقتی که نسخه های جدید اندروید عرضه شود، شما اولین کسی هستید که آن را خواهید داشت. در عوض وان پلاس از سیستم عامل اکسیژن استفاده می کند. شاید به نظر خیلی متفاوت به نظر برسد، ولی بر اساس اندروید 5.1 لالیپاپ ساخته شده است. به اضافه چیزهایی مثل ژست ها، که می توان از آن ها وقتی که صفحه خاموش شد استفاده کرد. همچنین یک قفسه که به شما این امکان را می دهد که دسترسی سریع به اپلیکیشن های پر استفاده داشته باشید.

دلایلی برای خرید نکسوس 5 ایکس
•    پردازنده اسنپ دراگون 808
•    اسکنر اثر انگشت
•    USB  مدل C
•    NFC ( ارتباط خوزه نزدیک)
•    11ac Wi-Fi
•    اندروید 6.0 مارشمالو و به روز رسانی قابلیت ها

دلایلی برای خرید وان پلاس ایکس
•    ارزان تر است
•    طراحی زیبا فلز و شیشه ( یا سرامیک)
•    دو سیم کارته/ قابلیت ارتقا فضا ذخیره سازی
•    حافظه بیشتر تا 3 گیگا بایت
•    دوربین جلو 8 مگا پیکسلی

گرچه قیمت نکسوس 5 ایکس نسبت به قابلیت هایش قیمت مناسبی دارد، ولی وان پلاس نسبت به قیمتش واقعا گوشی خوبی است. طراحی آن بسیار زیبا است و با صفحه نمایش و دوربین مشابه فضای ذخیره سازی بسیار خوبی دارد. اما با این حال اگر چیز هایی مثل اسکن اثر انگشت، NFC، آخرین مدل وای فای، و یک پردازنده سریع تر برایتان مهم است، پس پرداخت هزینه اضافی برای نکسوس 5 ایکس ارزشش را دارد.

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر