شرکت مایکروسافت در حال جمع آوری برخی اطلاعات از کامپیوتر های دارای ویندوز 10 است

شرکت مایکروسافت در حال جمع آوری برخی اطلاعات از کامپیوتر های دارای ویندوز 10 است


شرکت مایکروسافت در حال جمع آوری برخی اطلاعات از کامپیوتر های دارای ویندوز 10 است . کاری که زیاد جالب به نظر نمی آید ولی چیزی که ناخوشایند تر است این است که در واقع هیچ off switch ی وجود ندارد . به بیان دیگر ، این مطلب که چرا شرکت مایکروسافت در این مرحله خاص قصد دارد تا وارد خلوت کاربران ویندوز 10 بشود ، قابل درک نیست .با اجازه شما می خواهیم یک بحث کوتاه اما مفید و عقلانی را در مورد این مساله پیگیری بکنیم و ببینیم که شیوه ای که ویندوز 10 بدون اطلاع کاربران مایکروسافت برای جمع آوری برخی اطلاعات کاربران خود اتخاذ کرده است کار اشتباهی است و یا اینکه فقط برخی از منتقدان به آن تراژدی زندگي خصوصي می گویند .

شرکت مایکروسافت در حال جمع آوری برخی اطلاعات از کامپیوتر های دارای ویندوز 10 است . کاری که زیاد جالب به نظر نمی آید ولی چیزی که ناخوشایند تر است این است که در واقع هیچ off switch ی وجود ندارد . به بیان دیگر ، این مطلب که چرا شرکت مایکروسافت در این مرحله خاص قصد دارد تا وارد خلوت کاربران ویندوز 10 بشود ، قابل درک نیست .با اجازه شما می خواهیم یک بحث کوتاه اما مفید و عقلانی را در مورد این مساله پیگیری بکنیم و ببینیم که شیوه ای که ویندوز 10 بدون اطلاع کاربران مایکروسافت برای جمع آوری برخی اطلاعات کاربران خود اتخاذ کرده است کار اشتباهی است و یا اینکه فقط برخی از منتقدان به آن تراژدی زندگي خصوصي می گویند .
بیاید از واقعیت ها شروع بکنیم . با ورود ویندوز 10 به کامپیوتر های کاربران مختلف در سراسر دنیا ، در واقع شرکت مایکروسافت سیاستی را معرفی کرد که در آن جمع آوری و دریافت اطلاعات پایه از ماشین های دارای سیستم عامل ( این کار به مسافت سنجی یا telemetry معروف است ) اجباری می باشد . بخش از مراحل کار با ویندوز 10 در کامپیوتر و قرارداد با این شرکت هم این است که با این شرط مایکروسافت مبنی بر در دسترس قرار گرفتن اطلاعات شخصی شما برای شرکت مایکروسافت موافقت نمایید . اما و اگر هم ندارد . همین که هست .بر اساس اظهارات Joe Belfiore ، که Corporate Vice President شرکت مایکروسافت است ، شرکت برای بهتر کردن شرایط برای هر یک از کاربران این سیستم عامل به این اطلاعات نیاز دارد و در واقع در جهت منافع خود کاربران است که اطلاعات مذکور را از آنها دریافت می نماید .
همچنین Joe Belfiore اضافه می کند : " با دانستن این مطلب که سیستم ما به طور کامل در حال از بین رفتن است و یا دارای مشکلات جدی فراوانی می باشد ، ترس هایی در مورد لو رفتن اطلاعات شخصی به سراغ ما می آید ، ولی در کل می دانیم که دریافت این اطلاعات توسط مایکروسافت به نفع ما و سیستم های ما می باشد . به این ترتیب مشخص می شود که هدف شرکت مایکروسافت از دریافت این اطلاعات شخصی از سیستم های ما به این شرکت کمک می کند تا بتواند محیط مناسب تری را برای کاربران ایجاد نماید تا آنها بتوانند تجربیات کاری بهتری با ویندوز 10 داشته باشند " .
Belfiore باز هم ادامه می دهد : " و اگر ما از قبل از تبادل این اظلاعات مطلع نیستیم به این خاطر است که این اطلاعات اصلا به داده های شخصی و اطلاعات خصوصی فرد مربوط نمی شوند و تنها برای ارتقاء سلامت سیستم مورد نیاز هستند " .
در کل باید گفت که در هر ورت شرکت مایکروسافت این اطلاعات را می خواهد و حالا اگر شما از ویندوز 10 استفاده می کنید بدون اینکه از شما اجازه گرفته شود و یا کسی از شما نظر بخواهد این اطلاعات به شرکت منتقل خواهند شد . ولی این مطاب هم به کلی نمی تواند درست باشد زیرا افرادی که از نسخه Windows 10 Enterprise استفاده می کنند می توانند همه ی داده هایی را که برای شرکت مایکروسافت فرستاده می شود را غیر فعال بکنند . این داده هایی که ارسال آنها به شرکت غیر فعال می شود شامل داده های telemetry نیز می  شوند و جای نگرانی نیست . اما اغلب کاربران ویندوز 10 بدون اینکه اطلاع داشته باشند اطلاعاتی را برای شرکت مایکروسافت ارسال می نمایند .

windows 10 privacy blinds
آیا اینکه شرکت مایکروسافت با جمع آوری اطلاعات کاربران می خواهد کارایی و عملکرد ویندوز 10 را بالا ببرد کار مثبتی است ؟ باید گفت بله . داده های مسافت سنج ( یا همان telemetry که شرکت آنها را دریافت می کند ) بسیار با اهمیت هستند زیرا این امکان را برای شرکت مایکروسافت بوجود می آورند که بتواند در مورد نحوه ی کار کاربران با ویندوز دید باز تری داشته باشد و در مورد خطاها و کاستی های احتمالی ویندوز در هر زمینه مطلع باشد . البته این مکانیزم که اطلاعات مذکور جمع آوری و به شرکت منتقل شود از زمان ویندوز XP در درون ویندوز قرار گرفته است و مربوط به الان نیست ( بله شاید باور کردن آن سخت باشد اما در هر صورت ویندوز های XP نیز اطلاعات مسافت سنج را جمع آوری و ارسال می کردند ) . تنها تفاوت ایجاد شده میان این دو نوع مکانیزم ( مکانیزم جمع آوری اطلاعات در ویندوز XP و همان مکانیزم در ویندوز 10 ) این است که در سیستم های دارای ویندوز XP این کار در دست کاربر بود ولی در حال حاضر با هر آپدیتی که کاربران ویندوز 10 انجام می دهند این اطلاعات بدون آگاهی کاربران و اجازه گرفتن از آنها وارد شرکت مایکروسافت می شود . این کار یعنی اینکه مایکروسافت می گوید " آنچه ما صلاح بدانیم بهتر است " . به عبارت دیگر مایکروسافت آزادی اراده کاربران خود را زیر پا می گذارد .
حالا بهتر متوجه می شویم که اگر شرکت مایکروسافت در ویندوز 10 خود بخشی را به اجازه گرفتن از کاربران برای دریافت اطلاعات آنها اختصاص دهد ، مطمئنا اغلب کاربران از دادن این اطلاعات به شرکت خودداری خواهند کرد زیرا یا اطلاعات صحیحی در مورد داده هایی که می فرستند نخواهند داشت ( ترس از اینکه اطلاعات شخص و خصوصی منتقل بشوند ) و یا در کل دوست ندارند این کار را انجام بدهند . اگر این اتفاق می افتاد و عده ای به تبادل این اطلاعات راضی نبودند به طور قطع میزان اطلاعات دریافتی شرکت مایکروسافت کاهش می یافت و در نتیجه این شرکت نمی توانست با داده های کافی کارایی ویندوز 10 را ارتقاء بدهد . اما آیا این هدف شرکت ارزش این را داشت که به کاربران خود بی احترامی بکند و در گرفتن اطلاعات آنها را مزلع ننماید ؟! به خصوص اینکه این اطلاعات و داده ها مخصوص کاربران هستند و کسی اجازه مشاهده آنها را ندارد . باز هم جای سوال دارد که چرا این کار دقیقا بایستی در مرحله حساس فعالیت ویندوز 10 انجام بشود ، زیرا ویندوز 10 هنوز امتحانات خود را به درستی و تمام و کمال پس نداده است . شک نداشته باشید که در بحث انتقال این اطلاعات از کامپیوتر های کاربران به شرکت ، به دلیل انتقال اولیه داده ها به سیستم میانه ، احتمال دزدی از این داده ها توسط عوامل فنی در سرور ها وجود دارد . حتی اگر این داده ها و اطلاعات بی نام و فقط در مورد سلامت سیستم هم باشند ، باز احتمال سرقت آنها بحث امنیت خصوصی و مسائل شخصی را به میان می آورد .
شما در منزل پشت کامپیوتر خود نشته اید و با کیبورد آن مشغول کار هستید بدون اینکه فکرش را هم بکنید که تمامی کار های شما توسط شرکت قابل مشاهده است . حال جمع آوری اطلاعات از کامپیوتر های کاربران بدون آگاهی آنها ( در هنگام آپدیت ویندوز 10 ) مساله ای نیست که به سادگی بتوان از آن عبور کرد ، به خصوص اینکه پس از اظهارات جنجالی ادوارد اسنودن در مورد جاسوسی های شبکه ها ، باید بیشتر دقت کرد و در این کار شرکت مایکروسافت شک نمود .
آیا جمع آوری این اطلاعات این اندازه ارزش دارد که شرکت مایکروسافت بدون اجازه کاربران به گرفتن آنها اقدام نماید ؟!
اغلب افراد هرگز شکی به خود راه نمی دهند که شرکت مایکروسافت از این اطلاعات فقط در جهت ارتقاء ویندوز 10 بهره می گیرد و هیچ سوء استفاده ای از این داده ها انجام نمی دهد . برخی نظریه ها هم وجود دارنند که می گویند شرکت مایکروسافت این داده های سری و پنهانی را در اختیار کانال های جاسوسی و اطلاعاتی مانند NSA و FBI قرار می دهد . البته این نظریه هیچ ادله محمی ندارد و فقط در حد یک نظریه بی اساس باقی مانده است . اما در هر صورت شرکت مایکروسافت بایستی این مطلب را علنی کرده و از کاربران خود به خاطر این کار تشکر بکند تا کاربران و مردم دیگر هم از این نگرانی به حق که دارند خارج بشوند . شرکت مایکروسافت باید کاری بکند که مردم به آن ترغیب بشوند نه اینکه به آنها زور بگوید یا در برابر انتقاد های مخالفان و رقیبان خود به عقاید آنها حمله ور بشود .


خروج از این وضعیت آشفته هم راحت است . در زیر سه گام ساده را برای شرکت مایکروسافت در نظر گرفته ایم :
1 – کمی به عقب برگردید و عزت نفس کاربران را هم مد نظر قرار دهید . استفاده از سیستم هایی که دارای ویندوز 10 می باشند به این معنی نیست که کاربر هیچ اختیاری در حفظ یا از دست دادن داده های telemetry خود نداشته باشد . پس دلیلی ندارد که شرکت مایکروسافت این حق را برای خود قائل بشود که بدون آگاهی آنان این اطلاعات را دریافت و از آنها استفاده نماید . همین . همیشه به این هم فکر بکنید که مالک این کامپیوتر شما نیستید . این نگرش را حفظ کنید .
2 – برای داده های مسافت سنج telemetry یک off switch ایجاد نمایید . کار سختی هم نیست . گزینه ارسال یا عدم ارسال داده ها را در تنظیمات ویندوز قرار بدهید تا کاربر اختیار داشته باشد که داده های شخصی خود را برای سرور مایکروسافت ارسال نماید یا نه .
3 –کار شما در جمع آوری داده ها بدون اطلاع کاربر واقعا خوب نیست و بهتر است از آن اجتناب کنید . این کار نوعی دیکتاتوری است که در ویندوز 10 انجام می گیرد .

troubleshooting and repairing windows 10 problems
خب حالا واقعا کاری هم از دست کاربران ویندوز 10 برمی آید که در برابر شرکت مایکروسافت انجام بدهند ؟! آیا آنها می توانند از برداشت بی رویه اطلاعات خصوصی از کامپیوتر های خود توسط شرکت مایکروسافت ممانعت به عمل آورند ؟ بهتر است بدانید که ابزار هایی هم وجود دارند که با اجرای آنها بر روی ویندوز 10 خود از فرستاده شدن دادهای شما به شرکت مایکروسافت جلوگیری می شود . اگر به دنبال مسدود کردن این مسیر هستید ، بهتر است از این ابزار ها استفاده نمایید . تنها کاری که باید انجام دهید این است که نرم افزار های مربوطه را پیدا کرده و بر روی سیستم خود نصب نمایید تا مشکل بیرون رفتن داده های شخصی شما از کامپیوتر حل بشود .این گفته ها خلاصه ای بودند که در نهایت نشان داد برنامه ها و ابزار های مربوط به بخش شخصی روی سیستم های دارای در ویندوز 10 به صورت ضعیفی نصب می شوند .
لیست خوبی از ابزار های بخش شخصی ( privacy ) ویندوز 10 را هم می توان در Ghacks مشاهده کرد که در دسترس عموم قرار گرفته اند . اما اگر بخواهیم پیشنهادی را در این مورد ارائه بکنیم تا در بین این نرم افزار ها سرگردان نشوید ، پیشنهاد ما Spybot Anti-Beacon است . Spybot Anti-Beacon محصوای دیگر از سازندگان Spybot Search & Destroy می باشد . شاید بتوان گفت Spybot Anti-Beacon یکی از محبوب ترین و کارآمد ترین نرم افزار ها در زمینه برنامه های ضد جاسوسی است . استفاده از این برنامه هم بسیار راحت است ، چیز اضافه تری مانند تبلیغات هم به کامپیوتر اضافه نمی کند و در ضمن توسط کسانی طراحی شده است که در زمینه امنیت سیستم های دارای ویندوز اطلاعات کافی دارند و در این کار تجربیات فراوانی نیز کسب کرده اند .حالا بعد از شنیدن تمامی این اطلاعات ممکن است کاربری بخواهد این نرم افزار را نصب بکند تا از شر این مشکل خلاص بشود و اطلاعات او از سیستم خارج نشوند . در غیر این صورت یا باید نسبت به خروج داده ها از کامپیوتر خود بی تفاوت باشد و بگوید که انتقال اطلاعات برای او اهمیت ندارد و یا اینکه به کل از کار کردن با ویندوز 10 صرف نظر نماید . راه چهارمی هم وجود ندارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر