مروری بر پلتفرم محاسبات ابری مایکروسافت آژور

مروری بر پلتفرم محاسبات ابری مایکروسافت آژور


مایکروسافت آژور، با نام سابق، ویندوز آژور، پلت فرم محاسبات ابری مایکروسافت است که نیز می تواند کانتینر لینوکس و داکر را اجرا کند. علاوه بر تغییر نام، این سرویس به تازگی تا حد مطلوبی توسعه داده شده است. در این سرویس، از نرم افزارهای قدیمی مایکروسافت، مانند SharePoint، مدیریت پایگاه داده های SQL، توسعه اکتیو دایرکتوری نیز می توان بهره برد. فیسیت در ادامه شما را بیشتر با این پلتفرم آشنا می کند.

مایکروسافت آژور، با نام سابق، ویندوز آژور، پلت فرم محاسبات ابری مایکروسافت است که نیز می تواند کانتینر لینوکس و داکر را اجرا کند. علاوه بر تغییر نام، این سرویس به تازگی تا حد مطلوبی توسعه داده شده است. در این سرویس، از نرم افزارهای قدیمی مایکروسافت، مانند SharePoint، مدیریت پایگاه داده های SQL، توسعه اکتیو دایرکتوری نیز می توان بهره برد.
با قابلیت های جدید موجود در آژور، می توان به راحتی hybrid Cloud ساخت و نیز اختیاراتی برای بازیابی های قوی تر در سازمان ها به کار گرفت.
آژور یک سرویس پیچیده و اصلاح شده است ولی هنوز هم برای افرادی که با سیستم های ویندوزی کار کرده اند، یادگیری آن ساده است. در واقع، سهولت استفاده از آژور و تنظیمات ویزاردی راحت آن، باعث شده است تا این سیستم در بین رقبایش جای خود را باز کند.
آژور با ارائه کارایی عالی، بهتر از Rackspace یا Amazon EC2  عمل می کند. قیمت خدمات این فراهم کننده ممکن است بیشتر از دیگر رقبایش باشد ولی خریدار در مقابل بهای پرداختی، واسط شفاف تر، کارآیی بالاتر و یکپارچگی بیشتری با دیگر خدمات مایکروسافت دریافت می کند.
این ارائه دهنده Cloud دارای سرویس ها و خدمات گسترده ای برای مشتریان خود است. در ادامه به معرفی برخی از این سرویس ها می پردازیم.
   آژور اکتیو دایرکتوری B2C
آژور اکتیو دایرکتوری، سرویس محاسبات ابری با قابلیت اثبات شده برای کنترل میلیاردها احراز هویت در روز می باشد که توانایی های خود را برای مدیریت هویت کاربران و مشتریان با سرویس جدیدی به نام آژور اکتیو دایرکتوری B2C گسترش داده است و حال برای عرضه به عموم آماده است. این سرویس، روش جامع مدیریت شناسایی هویت برای برنامه های مختص مصرف کنندگان است که می تواند به آسانی با هر پلت فرم دیگر ادغام شده و توسط هر دستگاهی، قابل دسترسی است.
-    آژور اکتیو دایرکتوری
آژور اکتیو دایرکتوری، فراهم کننده مدیریت تصدیق هویت و قابلیت های کنترل دسترسی برای برنامه های Cloud می باشد. شما می توانید هویت های از پیش تعیین شده را هماهنگ کنید و برای ساده سازی کنترل کاربر به اپلیکیشن های cloud، ویژگی شناسایی یگانه یا Single Sign-On را فعال کنید.
-    سرویس های دامنه آژور اکتیو دایرکتوری
این سرویس ها، کارآیی قوی و مقیاس پذیری دارند و از سرویس های دامنه مدیریت شده مانند domain-join، LDAP، Windows Integrate Authentication، کربرس پشتیبانی می کنند. با کلیک بر یک دکمه، مدیران می توانند سرویس های دامنه برای ماشین های مجازی را فعال کرده و برنامه های مربوط به دایرکتوری را بر روی سرویس های زیرساخت آژور فعال کنند.
-    مدیریت API
مدیریت API آژور، به شما این امکان را می دهد تا APIها را برای توسعه دهندگان، شرکا و کارمندان به صورت امن و در مقیاس بزرگتر منتشر کنید.
-    فایروال سطح کاربرد
فایروال سطح کاربرد یا Application gateway در یک مدل 7 لایه آژور مدیریت شده، تعادل بار HTTP، خاتمه SSL و کوکی مبتنی بر نشست را برای برنامه های وب داخلی فراهم می کند.
-    Application insight ویژوال استودیو
Application insights، یک روش تله متری همه کاره است که می تواند به شما در کشف موضوعات، حل مسائل، بهبود دستگاه های شما و اپلیکیشن های وب کمک کند. این سرویس برای شما، موجودیت بلادرنگ، دید 360 درجه بر روی برنامه ها، کارآیی و قابلیت استفاده را فراهم می کند و نیز از جاوا، iOS، اندروید، .NETو برنامه های وب بر روی آژور یا سرویس های خود شما پشتیبانی می کند.
-    سرویس App
این سرویس، با استفاده از یک سرویس Cloud، برنامه ها را سریعتر ایجاد می کند و شما را قادر می سازد تا سریعا و به آسانی وب سازمانی و برنامه های موبایلی برای هر پلت فرم یا دستگاهی ایجاد کنید و آنها را بر روی زیرساخت قابل اعتماد توسعه دهید.
-    خودکار سازی
Azure Automation یا خودکارسازی آژور، به کاربر اجازه ایجاد، توسعه، نظارت و پشتیبانی از منابع در محیط آژور را با استفاده از موتور اجرایی قابل اطمینان و مقیاس پذیر می دهد.
-    پشتیبان گیری
Azure Backup یا پشتیبان گیری آژور، پشتیبان گیری از cloud با استفاده از ابزارهای آشنا مانند ویندوز سرور 2012 یا مدیریت محافظت داده سیستم سنتر 2012  را مدیریت می کند.
-    Batch
آژور بچ، اجرای HPC و برنامه های موازی در مقیاس بزرگ در آژور را آسان می سازد. می توان از بچ برای مقیاس بندی برنامه های موازی، مدیریت اجرای وظایف در صف و تواناسازی برنامه های Cloud برای کارهای محاسباتی استفاده کرد.
-    سرویس های BizTalk
سرویس های BizTalk آژور، یک سرویس ادغامی مبتنی بر cloud قوی و قابل توسعه است که قابلیت های B2B و یکپارچگی برنامه های سازمانی (EAI) برای خدمات رسانی به cloud و روش های ادغامی ترکیبی فراهم می سازد.
-    CDN
آژور CDN یا شبکه تحویل محتوای آژور، به شما اجازه می دهد تا محتوا از پهنای باند بالا را در سراسر جهان با تاخیر کم و موجودیت بالا از طریق یک شبکه قوی به کاربران نهایی تحویل دهید.
-    سرویس های Cloud
سرویس های محاسبات ابری آژور، نیاز شما به مدیریت زیرساخت های سرور را حذف می کند. با نقش های وب و ورکر Worker، شما قادر خواهید بود تا به آسانی اپلیکیشن ها را ساخته، توسعه داده و مدیریت کنید.
-    Data Catalog
دیتا کاتالوگ، یک سرویس مدیریت شده کامل است که به عنوان یک سیستم ثبت نامی و سیستم اکتشاف منابع داده سازمانی، خدمات ارائه می کند. دیتا کاتالوگ آژور، قابلیت هایی فراهم می سازد تا هر کاربر –از تحلیلگر گرفته تا مختصصان داده و توسعه دهندگان- بتوانند منابع داده ای را ثبت کرده، یاد بگیرند و مصرف کنند.
-    Data Factory
آژور دیتا فاکتوری، یک سرویس مدیریت شده برای توسعه دهندگان است تا بتوانند اطلاعات قابل اعتماد از داده ها را در cloud یا منابع قدیمی تولید کنند. به آسانی می توان فعالیت های مربوط به انتقال و حرکت داده را تولید، هماهنگ و زمانبندی کرد. بر پایپ لاین داده و خدمات نیز می توان به راحتی نظارت کرد.
-    تحلیل های Data Lake
سرویس تجزیه و تحلیل Data Lake، یک سرویس تحلیل توزیعی جدید است که بر پایه آپاچی YARN ساخته شده است و به صورت پویا می توان آن را بر اساس اهداف سازمان، مقیاس بندی کرد. بجای توسعه و پیکربندی سخت افزار، می توان کوئری ها را برای انتقال داده و استخراج insightهای ارزشمند نوشت. سرویس تجزیه و تحلیل، از اکتیو دایرکتوری آژور، پشتیبانی می کند و به آسانی می توان دسترسی و نقش ها را مدیریت کرد.
-    Data Lake Store
این سرویس مخزن ساده ای برای ذخیره داده در هر اندازه و نوع و سرعتی بدون ایجاد تغییرات در اپلیکیشن ها می باشد. در این store، داده ها می توانند برای همکاری با سازمان های دیگر به صورت امنی، به اشتراک گذاشته شوند.
-    DNS
آژور DNS، به شما اجازه می دهد تا دامنه های DNS را هم همراه با برنامه های آژور خود، بر روی هاست قرار دهید. با قرارگیری این دامنه ها در آژور، می توانید رکوردهای DNS را با استفاده از اشتراک آژور، مدیریت کنید. با استفاده از آژور DNS، همیشه اطمینان داشته باشید که DNS شما، موجود و سریع خواهد بود.
-    DocumentDB
آژور DocumentDB، یک پایگاه داده مستندات NoSQL کامل است که از طریق توسعه مطمئن و قابل پیش بینی، خدمات کوئری و تراکنش ارائه می دهد.
-    پایگاه داده SQL
پایگاه داده SQL، یک سرویس پایگاه داده رابطه ای است که کاربر را قادر می سازد تا به سرعت اپلیکیشن های رابطه های را ایجاد، توسعه و در بر روی cloud، استفاده کند.
-    ذخیره سازی
قابلیت ذخیره سازی یا storage، ذخیره داده های به شکل غیررابطه ای مانند بلاب ها، جداول، صف و درایو ذخیره سازی را امکانپذیر می سازد.
-    ماشین های مجازی
ماشین های مجازی آژور شما را قادر می سازند تا یک ویندوز سرور یا سرور لینوکس در cloud داشته باشید. می توانید image ها را نیز از مارکت ها انتخاب کنید.
-    شبکه مجازی
شبکه مجازی آژور، نیز شما را قادر می سازد تا شبکه های خصوصی بر روی cloud با کنترل کامل از طریق آدرس های IP، سرورهای DNS و قوانین امنیتی ایجاد کنید.
نقاط قوت آژور
-    مقیاس پذیری: از آنجایی که آژور برای ایجاد تعادل بار و اندازه تنظیم شده است، بنابراین اضافه کردن قدرت پردازش بیشتر به آن برای استفاده در سازمان های مختلف به آسانی امکانپذیر است و با چند کلیک اتفاق می افتد. گزارش های نظارتی نیز به شما کمک می کند تا نیاز به مقیاس پذیری را ارزیابی کنید.
-    مدیریت: سرویس مدیریت آژور، بسیار کاربرپسند و خلاقانه است ولی ابزار کارآمدتر آن برای توسعه دهندگان، طریقه یکپارچه کردن آن با ابزارهای توسعه است.
نقاط ضعف آژور
-    عموما، سیستم ها احتیاج به هاست راحت تر برای یک وبسایت دارند تا بتواند بر روی آن اجرا شود. توانایی یکپارچه سازی این نوع از سرویس ها با ویژوال استودیو در زمان پیکربندی می تواند این فرآیند را ساده تر کند.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر