نقد و بررسی HTC One A9

نقد و بررسی HTC One A9


شاید در ظاهر شبیه آیفون باشد اما گوشی جدید شرکت HTC دارای Android 6.0 Marshmallow است و نیز دارای اسکنر اثر انگشت می باشد .قیمت در زمان بررسی : 419 پوند


نفد و بررسی HTC One A9 :
اکثر تلفن های هوشمند جدید که برای امسال آماده شده بودند محصولات مد نظر خود را ارائه داده اند اما HTC محصولی جدیدی دارد که دوست دارد تا کریسمس پیش رو آن را وارد بازار ها نماید . در بخش زیر بررسی های انجام شده توسط متخصصان تلفن همراه را برای شما آورده ایم . همچنین می توانید اطلاعات مربوط به این گوشی را در بین 20 تلفن برتر سال 2015 نیز به دست آورید .با توجه به اخبار رسیده از منابع مختلف می ت.وان گفت که شرکت تایوانی یک مدل از گوشی های شوشمند جدید را نیز وارد بازار می کند که البته در رده بندی در کنار مدل هایی مانند  One M9 قرار می گیرد . بر اساس اظهارات همین شرکت ، مدل One M9 که به نام 'Aero' کد گذاری شده است ، از تمامی مولفه های مهم در زمینه فن آوری گوشی همراه برخوردار می باشد .
نقد و بررسی HTC One A9 : قیمت و مقایسه با رقیبان :
شرکت HTC در وب سایت خود هیچ قیمت رسمی برای مدل HTC One A9 ارائه نکرده است و در عوض قیمت گذاری آن را به مشترکان و کاربران و مشتریان خود سپرده است تا با توجه به ویژگی های آن و سایر مولفه ها قیمت آن را پیشنهاد بدهند . تعجب آور است که هر یک از مشتریان شرکت مذکور قیمتی متفاوت از دیگری را ارائه می کنند . قیمت هایی که این افراد ارائه کارده اند بازه ای بین 419 پوند تا 479 پوند را در بر می گیرد .اختلاف 60 پوندی بین قیمت کمینه و بیشینه واقعا چیز عجیبی است ، اما بد تر از آن این است که این قیمت ها از آنچه که سایر افراد برای HTC One A9 انتظار داشتند خیلی بالا تر بود . در سایت خود شرکت HTC هم اطلاعات بیشتری در این مورد وجود دارد ولی باز هم پاسخگوی سوالات نیست .
خب ، بسیار واضح است که مانند هر گوشی تلفنی که تازه به بازار می آید و برند آن به اصطلاح جدید است قیمت این گوشی هم بالا است و رفته رفته قیمت آن شکسته خواهد شد اما باز هم جای تعجب دارد که چرا قیمت این گوشی با این مشخصات معین این اندازه باید گران باشد و دقیقا منظور ما این است که One M9 را بایستی با قیمتی پایین تر از اینها وارد بازار بکنند . البته در خود سایت آمازون هم قیمت این گوشی 369 پوند در نظر گرفته شده است و احتمالا در جاهای دیگر بتوان ارزان تر هم خرید .تنها به این دلیل که A9 و M9 به عنوان جانشین های همدیگر وارد بازار می شوند نمی توان گفت که قیمت آنها هم باید اینگونه باشد و حتی خود جانشینی این دو هم برای بیشتر کاربران جای سوال دارد که به چه علت این دو مدل جانشین همدیگر خوانده شده اند .
حتی وقتی که وارد بازار موبایل بشوید و خیلی ساده این گوشی را با سایر گوشی های مشابه خود در ویژگی های مربوطه بررسی نمایید باز هم متوجه خواهید شد که دلیل خاصی برای گران بودن این گوشی وجود ندارد . برای مثال Google Nexus 5X ، OnePlus 2 و Motorola Moto X Play در بسیاری ویژگی ها شبیه به مدل مورد بررسی هستند در حالی که قیمت آنها به ترتیب 339 پوند ، 239 پوند و 279 پوند است که همگی قیمتی پایین تر از مدل مورد نظر ما دارند .
HTC در حد یک ستاره بزرگ و برند بسیار بزرگ گوشی هم نیست اما با این حال این قیمت گذاری های غیر منطقی می تواند نوعی نفرت را در اذهان کاربران و مشتریان ایجاد بکند .

htc one a9 review 04 thumb
نقد و بررسی HTC One A9 : طراحی و ساخت :
پراختن به بحث قیمت محصول در هر وسیله ای بسیار مهم و با اهمیت است اما اجازه بدهید گریزی هم داشته باشیم به ظاهر و طراحی One A9 تا بیشتر با خصوصیات آن آشنا بشویم .
اجازه بدهید مستقیما سراغ اصل مطلب برویم . مدل One A9 شباهت بسیاری به iPhone 6/6S دارد و این شباهت چیزی است که هر کسی نمی تواند آن را انکار بکند . قصد ما این نیست که به مساله ی کپی کردن یا کپی نکردن HTC از Apple بپردازیم زیرا نیازی به این کار نیست و اهمیت خاصی ندارد . و دانستن این مطلب هم خالی از لطف نیست که زمانی که در سال 2013 شرکت HTC در طراحی HTC One به کار طراحی یکپارچه بدنه آلومینیومی آن مشغول بود ، شرکت آیفون با طراحی چهارگوش مخصوص به خود در بازار های موبایل به فروش می رسید .
طراحی و خوش دستی گوشی واقعا زیبا است ، البته گوشی کمی لیز و لغزنده به نظر می رسد و One A9 در کل با ضخامت 7.26mm خود زیبا می باشد . همچنین وزن 143g آن باعث شده است که نسبتا سبک باشد . هر دو این ویژگی ها در مقایسه با مدل M9 ارتقاء یافته اند .
نگاهی هم خواهیم داشت به دامنه ی رنگ هایی که برای این گوشی ارائه می شوند . Carbon Grey و Opal Silver که دو نمونه برتر هستند هم اکنون در بازار وجود دارند . با این وجود Deep Garnet و Topaz Gold هم دو نمونه دیگر می باشند که به زودی و قبل از پایان امسال وارد کار خواهند شد . مدل رنگ قرمز آن علاقه مندان خاص خود را دارد ولی به نظر می رسد که مدل طلایی محصول طرفداران بیشتری دارد ، به خصوص در بازار های امروز که فروش این مورد بیشتر است ، محبوبیت آن بیش از پیش آشکار می شود . دانستن این قضیه می تواند برای برخی شبکه ها و خرده فروش ها بسیار با اهمیت باشد و در فروش بیشتر به آنها کمک بکند .
در مقایسه با One M9 ، عمده ترین تغییری که به چشم می خورد قرار گرفتن دکمه در زیر صفحه است که یک اسکنر اثر انگشت به شمار می رود و برای فشار دادن نیست . این کلید دقیقا شبیه به نمونه موجود در OnePlus 2 است البته کاربرد آن در OnePlus 2 برای روشن کردن تلفن و نیز رفتن به صفحه اصلی ( صفحه خانگی ) می باشد .
کیفیت ساخت این محصول واقعا بالا است و اطلاعاتی که در این قسمت در اختیار شما قرار گرفته است در مقایسه با واقهیت آنچه طراحی شده است بسیار ناچیز است . برای مثال : نوار های برجسته ای که در اطراف دکمه پاور وجود دارد می تواند هم در زمینه استفاده راحت تر و هم در مواردی که هوا تاریک است و خود دکمه به راحتی دیده نمی شود بسیار کارآمد باشد . در واقع می توانید به راحتی با انگشت خود آن را پیدا بکنید . همچنین طراحی لبه های صاف صفحه نمایش هم زیبا است و با لبه ی فلزی آن در یک سطح قرار می گیرد .
وقتی که با آن کار بکنید و دستان شما با صفحه ی کاملا مصطح و نرم گوشی در تماس باشند ، روز به روز بیشتر به آن وابسته خواهید شد و این صفحه نرم و صاف با عصب های انگشتان شما بازی خواهند کرد .
HTC One A9 : سخت افزار و خصوصیات :
One A9 با اندازه مشابه مدل اصلی و برتر HTC و همچنین رزولوشن مشابه ( 5 اینچ و Full HD ) توانسته است پا به پای پرچم دار محصولات HTC یعنی One M9 حرکت بکند و با آن به رقابت بپردازد . شادابی و رنگارنگ بودن صفحه نمایش انسان را حیرت زده می کند . این صفحه نمایش پر رنگ و لعاب باعث می شود که منظره ای زیبا در چهار گوشه ی این تلفن به چشم بخورد و نیز تضاد رنگی بسیار زیبایی هم بوجود بیاید . البته که به خاطر این مناظر زیبا در صفحه ی گوشی و رنگ آمیزی خارق العاده ی آن بایستی از تکنولوژی AMOLED ممنون بود .
اما باز هم چیزی که هست این است که حتی برای صفحه نمایشی با این خصوصیات هم نباید مبلغی بیش از 400 پوند پرداخت زیرا هر چه باشد ارزش این همه هزینه کردن را ندارد .
خب باید گفت که در زیر پوسته ی One A9 خصوصیات و ویژگی هایی وجود دارند که نسبت به قیمت پیشنهادی برای این محصول دارای ارزش پایین تری هستند . One A9 دارای پردازنده ی هشت هسته ای Qualcomm Snapdragon 617 و حافظه ی داخلی 2 گیگا بایت و 16 گیگا بایتی می باشد . خوشبختانه در کنار این خصوصیات یک کارت Micro-SD هم وجود دارد که می توان استفاده کرد .

htc one a9 review 08
نتایج تست ها هم چیز های خیلی جالبی را نشان نمی دهند و نیازی نیست که خیلی هم تحت تاثیر قرار بگیرید . عملکرد One A9 روز به روز بهتر و بهتر می شود . البته این هم به این معنی نیست که مدل One A9 در میان همتایان خود بهترین گزینه محسوب می شود زیرا واقعا هم اینگونه نیست ، اما چیزی که هنوزز هم در این مدل اصلاح نشده است انتظار بیش از حد برای لود شدن کار ها و زمان بر بودن مدت پاسخ دادن تلفن به حرکات انجام گرفته می باشد . یعنی اینکه هنوز هم تلفن مقداری کند کار می کند . معمولا این یک برنامه دوربین است که برای بالا آمدن به چند ثانیه نیاز دارد .
با اینکه این گوشی داری یک اسکنر اثر انگشت قدرتمند می باشد و می تواند به سرعت و با دقت برای شما کار بکند ، اما هنوز هم گوشی HTC نتوانسته است اسپیکر های جلویی BoomSound خود را عملی بکند که واقعا برای اینچنین شرکتی سبب سر افکندگی است . One A9 صدا های High Res 24bit شامل upscaling و DAC ( مبدل دیجیتال به آنالوگ ) را پشتیبانی می نماید .
نگاهی دوباره خواهیم داشت به بحث اسکنر اثر انگشت ، و دوست داریم بگوییم که با وجود کاربردی بودن این ویژگی ، جایی که برای قرار دادن کلید مربوط به آن انتخاب شده است زیاد هم جالب به نظر نمی رسد . برای مثال در مدل Xperia Z5 این کلید در قسمت جانبی دستگاه و در درون کلید پاور قرار گرفته است در حالی که در مدل One A9 دقیقا در پایین و مرکز گوشی قرار دارد . به این ترتیب زمانی که به طور کاملا اتفاقی انگشت شما به روی دکمه ی آید ، تلفن فورا به قسمت اسکنر انگشتی وارد می شود و عملیات اصلی که به آن مشغول بودید در پشت صحنه قرار می گیرد .
در کنار دکمه اثر انگشت ، اسپیکر جلویی قرار دارند که کیفیت متوسطی از صدا را ارائه می نمایند . این اسپیکر به جایی پورت های جدید دورو Type-C ، دارای یک پورت Micro-USB منظم می باشد . این امر در بین کل گوشی ها بسیار متداول است اما هنوز هم در مورد HTC به اندازه ی کافی رایج نیست .
این مطلب را هم می توان در رابطه با HTC ادعا کرد که کابل های آشفته ی Micro-USB در همه جای آن پراکنده هستند به جز مواردی که از یک کانکترجدید ناساز گار بهره می برند . با این وجود با گذر زمان اثبات خواهد شد کاستی ها و سختی های زمان گذار به پایان رسیده است .
گفته می شود که این گوشی Quick Charge 2.0 را هم پشتیبانی می کند که سبب سریع تر شارژ شدن آن می شود . اگر باتری این گوشی به خوبی شارژ بشود و کاملا پر باشد می توانید مدت زمان قابل قبولی با آن کار بکنید . نتایج تست های Geekbench 3 نشان داد که با کامل کردن شارژ باتری این گوشی می توان مدت زمان 6 ساعت و 24 دقیقه را با گوشی کار کرد و از این نظر هیچ مشکلی پیش نمی آید .
سایر اتصالات مانند NFC ، 11ac Wi-Fi ، Bluetooth 4.1 با aptX و 4G LTE نیز در این سیستم پشتیبانی می شود . پشتیبانی این اتصالات از گوشی ای با این قیمت هم چیزی است که به طور قطع باید وجود داشته باشد و در واقع این حداقل چیز هایی است که می توانست داشته باشد . شارژر بی سیم هم می توانست گزینه ی مناسبی باشد .
مورد بعدی که می توان در مورد آن بحث کرد به دوربین سیستم مربوط می شود . دوربین جلویی این محصول همان دوربین UltraPixel است که در M9 وجود دارد و از کیفیت مطلوبی برخوردار است ( البته این مطلب به این معنی نیست که دارای بهترین کیفیت دوربین می باشد ) . دوربین پشتی یک دوربین 13Mp Sony حسگر است و دارای فلش دوگانه LED است .
در کل کیفیت این دوربین خیلی خوب است و امتیازی که دارد این است که One A9 دارای ویژگی ثبات روشنایی تصاویر است . روزنه آن f/2.0 است و عکاسی RAW را هم پشتیبانی می نماید . یک بار دیگر باید گفت که تنها مشکل کار این است که کاربران می توانند گوشی ای با همین امکانات را به قیمتی بسیار پایین تر از One A9 تهیه بکنند . جالب است که مسئولان شرکت HTC مدام در حال تعریف از هایپرلپس ویدئو به عنوان ویژگی عمده ی کار خود سخن می گویند در حالی که این ویژگی می تواند بر روی هر ویدئوی دیگری هم اجرا بشود .
نقد و بررسی HTC One A9 : نرم افزار و برنامه ها :
اینکه در بین تمامی گوشی های سال به عنوان آخرین گوشی و دیر تر از همه وارد بازار می شود به نوبه خود مزیت به شمار می رود . One A9 که با Android 6.0 Marshmallow به بازار می آید در بین سایر گوشی های مشابه خود اولین مدلی است که به عنوان دستگاه غیر Nexus دارای این ویژگی (Android 6.0 Marshmallow ) می باشد . باید گفت که هیچ تعجبی ندارد و نیازی هم نیست که برای ارتقاء آن منتظر بود ، البته تا آمدن نسخه بعدی .
از آنجایی که این گوشی در بازاری ارائه می شود که کاربران آن به دید یک گوشی HTC به آن نگاه می کنند ، این گوشی تجربه ای متفاوت از دستگاه های Nexus را پیش روی کاربران قرار می دهد . البته منظور ما این نیست ک کار با گوشی های HTC امروزی چنگی به دل نمی زند ، اما بالاخره با این گوشی تجربه ای متفاوت از کار با دستگاه های HTC نمایش داده شده است که برای کاربران خود HTC هم جالب خواهد بود . اکنون می شود گفت که این گوشی سطوح قابل قبولی از اندروید را برای کاربران فراهم آورده است اما با این حال ادعا نداریم که بهترین حالت ممکن را ایجاد کرده است .
گفته می شود که HTC آن دسته از مولفه های اندروید را به کار گرفته است که بسیار پایه می باشند ، برای مثال قسمت بالا و پایین رونده اعلان ها در بالای صفحه شامل تنظیمات سریع و بخش برنامه های در جریان یا اخیرا اجرا شده است و از این جهت بسیار بیش تر از نمونه قبلی خود مشابه اندروید پایه است .
با اجرای Android 6.0 Marshmallow ، سایر مزیت ها و برتری ها هم خودنمایی می کنند . از آن جمله می توان به قابلیت پذیرش حافظه ذخیره ای اشاره کرد ، به این معنی که SD کارت را هم می توان به عنوان یک حافظه داخلی در گوشی مورد استفاده قرار داد . یکی دیگر از این ویژگی ها دارا بودن قابلیت Doze است که با استفاده از آن گوشی به حالت استند بای وارد می شود و در نتیجه آن عمر مفید باتری افزایش پیدا می کند . Now on Tap هم ویژگی است که به عنوان میانبر دسترسی به Google Now کاربرد دارد .
به نظر می رسد احساسی که در کار با One A9 به کاربر دست می دهد مشابه همانی است که در حین کار کردن با مدل M9 وجود داشت ، با این تفاوت که ویژگی های موجود در One A9 کمی به روز تر هستند . به عنوان مثال خصوصیت تم های آنها (HTC  ادعا می کند که تعداد نه میلیون نفر این تم ها را دانلود کرده اند ) و Sense Home ( ویجتی که آیکون های متفاوتی از هر اپلیکیشن را در شرایط مختلف و بر اساس موقعیتی که در آن قرار دارید نشان می دهد ) از این جمله هستند . BlinkFeed و Zoe هنوز هم از بخش های اساسی این سیستم هستند .
ویژگی ها :
•    اندروید 6.0 Marshmallow
•    صفحه نمایش 5 اینچ AMOLED Full HD
•    پردازنده هشت هسته ای Qualcomm Snapdragon 617
•    2GB RAM
•    حافظه داخلی 16GB
•    Micro-SD جفت ( قابل ارتقاء تا 2TB )
•    دوربین 13Mp با OIS و فلش LED دوگانه
•    دوربین جلویی UltraPixel
•    NFC
•    اسکنر اثر انگشت
•    پشتیبانی 4G LTE
•    باتری پرس غیر جداشونده 2150mAh
•    7.26mm
•    143g

پیشنهاد کلی :
در کل طراحی One A9 نسبت به پرچم دار محصولات HTC یعنی One M9 قابل قبول تر است و به علاوه One A9 دارای اسکنر اثر انگشت نیز هست . با این وجود ، این ویژگی ها هر چند هم خوب باشند خریداران را به اندازه کافی برای خرید آن به جای برادر بزرگترش یا حتی سایر رقیبان اندرویدی مجذوب نمی کنند . شرکت HTC با طراحی و ارائه One A9 واقعا یک گوشی جالبی به بازار داده است اما وقتی به بحث قیمت آن می رسیم می بینیم که قیمت گذاری آن به درستی صورت نگرفته است .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر