ساخت اولین گیاه الکترونیکی ارگانیکی در سوئد

ساخت اولین گیاه الکترونیکی ارگانیکی در سوئد


دانشمندان اغلب در مورد ترکیب انسان و ماشین صحبت می کنند ولی تیمی از مهندسین الکترونیک در آزمایشگاه دانشگاه لینشوپینگ سوئد که بر روی الکترونیک آلی کار می کنند موفق شدند تا برای اولین بار گیاه و ماشین را نیز به یکدیگر پیوند زنند. پژوهشگران با سرپرستی مگنوس برگرن، از پلیمرهای نیمه هادی استفاده کردند تا مدارهای الکترونیکی دیجیتالی و آنالوگ را درون رزهای زنده قرار دهند.


بخش کلیدی، ماده ای به نام PEDOT-S است که توسط بدن گیاه جذب می شود و در طول کانال به شکل یک رشته در می آید که آب و مواد مغذی را در گیاه پخش می کند. در نتیجه، گیاه می تواند ترانزیستورهای طبیعی و دیگر مولفه های الکترونیکی را درست کند. مسئله معمول با الکترونیک آلی یعنی سرما و رطوبت، توسط گیاه حل می شود. زمانی که گیاه PEDOT-S را جذب کند، می تواند آن را در مقابل باد و باران محافظت کند.
با استفاده از اپلیکیشن های بالقوه در گیاهان هوشمند و کامپیوتر، می توان آنها را تنظیم کرد، انرژی جمع شده توسط فتوسنتز را در یک سلول سوختی ذخیره کرد یا گیاهان الکتروماتیکی ایجاد کرد که در آنها رنگ برگها تغییر کند.
تیم برگرن که مقاله ای در این زمینه در Science Advances منتشر کرده است می گوید: "ما می توانیم با قرار دادن سنسورهایی در گیاهان و استفاده از انرژی شکل گرفته در کلروفیل، آنتن های سبز یا مواد جدید تولید کنیم. هرچیزی به صورت طبیعی اتفاق می افتد و ما از پیشرفت های گیاهان به عنوان سیستم های منحصربفرد استفاده می کنیم."

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر