با گرمای فنجان چای خود، گوشی هوشمندتان را شارژ کنید

با گرمای فنجان چای خود، گوشی هوشمندتان را شارژ کنید


کامپیوتر شما، کنسول بازی و حتی یک فنجان چای، همگی در خانه شما گرما تولید می کنند و این گرما، به هدر می رود ولی اگر میز آشپزخانه یا میز تبلت شما، یک سخت افزار ترموالکتریکی داشته باشد که بتواند گرما را به نیروی برق قابل استفاده تبدیل کند، چه اتفاقی می افتد؟


در قرنهای گذشته این ایده شبیه به یک رویا بود ولی امروز پیدایش تکنولوژی ترموالکتریکی و شرکت هایی شبیه آلفابت انرژی، این رویا را به واقعیت نزدیک کرده است. سرگئی کماردنکوف و ویهان گور، دانشجویان موسسه کپنهاگ، به تازگی ایده جاسازی این تکنولوژی در لوازم خانه را به Ikea داده اند، به این صورت که یک میز شام یا میز مطالعه بتواند گرما را از یک بشقاب غذا یا لپتاپ جذب کند و آن را به برق تبدیل کند. آنها این نظریه را برداشت گرما یا Heat Harvest نامیده اند که این ایده در یک آزمایشگاه تحقیقاتی با نام Studio10 توسعه داده شده است.
بر اساس تحقیقات انجام شده، یک لپتاپ نرمال حدود 40 وات برق مصرف کرده و به همان اندازه هم گرما تولید می کند. یک میز Heat Harvest از یک پد جاسازی شده استفاده می کند تا این گرمای پنهانی را جذب کرده و آن را به یک تولید کننده کوچک ترموالکتریکی بفرستد، سپس برق بدست آمده را از طریق یک داک شارژ وایرلس به سطح میز انتقال دهد. شما می توانید فنجان قهوه خود را بر روی میز قرار دهید و همزمان گوشی خود را هم از گرمای جذب شده آن شارژ کنید.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر