موزیلا می گوید بدون درآمد گوگل هم می تواند رشد کند

موزیلا می گوید بدون درآمد گوگل هم می تواند رشد کند


موزیلا، سازمان ناسودبر مالک مرورگر متن باز و محبوب فایرفاکس، گفته است که دیگر وابستگی مالی به گوگل نخواهد داشت و انتظار می رود که از طریق قراردادهایی که با دیگر موتورهای جستجو بسته است، هزینه خود را فراهم کند. سالهاست که موزیلا با قرار دادن گوگل به عنوان موتور جستجوی پیشفرض، درآمد خود را از گوگل به دست می آورد.


بر اساس گزارش سالانه موزیلا، این قرارداد که در پایان سال گذشته به اتمام رسید، در سال 2014، درآمدی معادل 330 میلیون دلار برای وی در پی داشته است. از سال 2015 به بعد، موزیلا به سمت دیگر موتورهای جستجو روی آورده است. فایرفاکس هم اکنون از موتور یاهو در آمریکا، موتور بایدو در چین و یاندکس در روسیه استفاده می کند. گوگل هم موتور جستجوی پیشفرض در اروپا است.
مدیرعامل موزیلا، جیم کوک، اطمینان دارد که در سال 2015 وضعیت مالی بهتر می شود. موفقیت مداوم موزیلا از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا موزیلا یکی از شرکت هایی است که تجربه وب باز را به کاربران ارائه می دهد. برای مثال اگر موتور جستجوی گوگل جزء جدایی ناپذیر فایرفاکس شود، گوگل می تواند افکار کاربران خود را بیش از سایر رقبا به سمت محصولات و سرویس های خود بکشد.
با قطع وابستگی موزیلا از گوگل، دیگر شرکت های مبتنی بر وب نیز برای همکاری با موزیلا تشویق می شوند. علاوه بر افزایش درآمد، موزیلا با چالش هایی در فضای موبایل روبروست. این شرکت، نسخه اندرویدی فایرفاکس را مدتی است عرضه کرده و به تازگی نسخه iOS آن را ارائه کرده است ولی سهم آن در بازار گوشی های هوشمند همچنان ناچیز باقی مانده است.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر