جنگ مینی ها : OnePlus X ، Xperia Z5 Compact و Moto G

جنگ مینی ها : OnePlus X ، Xperia Z5 Compact و Moto G


چندسالی است که سازندگان گوشی های همراه ورژن های مینیاتوری گوشی های پرچم دار خود را نیز به بازار می فرستند . در این سال ها سامسونگ همیشه از این قاعده پیروی کرده و مدل های مینیاتوری گوشی های سری s خود را در بازار عرضه کرده است . با این وجود سامسونگ تنها بازیکن این زمین نیست زیرا بعد از موفقیت مدل وان پلاس وان ، وان پلاس هم تصمیم گرفت که مدل مینیاتوری 5 اینچی این گوشی را با نام وان پلاس X به میدان بفرستد . این گوشی در واقع مدل مینیاتوری وان پلاس وان و وان پلاس تو می باشد . در این میان سونی با ارائه مدل مینیاتوری ( کامپکت ) گوشی اکسپریا Z5 و موتورولا نیز با عرضه مدل مینیاتوری گوشی های سری X ( Moto G) به بازی پیوسته اند . حال سوال این است که کدام یک از این سه دستگاه بهتر می باشد ؟ در این خبر به مقایسه این سه مدل پرداخته شده است .

قیمت

قبل از شروع بررسی این گوشی ها بهتر است که قیمت های آن ها را مد نظر داشته باشیم . هر سه مدل مورد بحث گوشی های مینیاتوری هستند اما اختلاف قیمت زیادی بین آن ها وجود دارد . گران قیمت ترین عضو این لیست سونی اکسپریا Z5 می باشد که در انگلستان بدون قرارداد با قیمت £429 ، در اروپا با قیمت 599 یورو و در سایت آمازون با قیمتی بین $520 تا $700 فروخته می شود . وان پلاس ایکس از نظر قیمت بعد از اکسپریا Z5 قرار می گیرد . قیمت مدل 16GB این گوشی هوشمند $250 ( نصف قیمت اکسپریا Z5 کامپکت ) می باشد . در این رده بندی Moto G در مکان سوم قرار دارد که در آمریکا مدل 8GB آن با قیمت $179.99 و مدل 16GB آن با قیمت $219.99 به دست کاربر می رسد .

طراحی

zakaiee400

علاوه بر تفاوت های قیمتی ، تفاوت های زیادی بین نحوه طراحی این گوشی ها نیز وجود دارد . طراحی مدل اکسپریاZ5 کامپکت برای هر کاربری که با گوشی های سری Z سونی آشنا است ، قابل تشخیص می باشد . Z5 کامپکت در واقع مدل مینیاتوری مدل های Z5 پریمیوم و Z5 استاندارد می باشد . این گوشی هوشمند دارای یک دکمه امضاء (signature button) است که دکمه شاتر دوربین ، دکمه پاور و اسکنر اثر انگشت نیز در آن قرار می گیرد . در کل می توان گفت که کارکردن با Z5 کامپکت احساس خوبی دارد و آسان است که البته این ویژگی از طراحی متقارن و اندازه آن نشات می گیرد .

وان پلاس X دارای یک پنل شیشه ای دو طرفه و یک قاب فلزی می باشد که احساس خوبی را به کاربر در هنگام کار با این گوشی هوشمند منتقل می کند . این قاب فلزی دارای برش های ریزی می باشد که به قرارگیری دستگاه در دست کمک شایانی می کند . وان پلاس X به Alert Slider نیز مجهز است که کاربر را قادر می سازد تا حالت صوتی مناسب را برای گوشی بین دو حالت “Do not disturb” ( که دستگاه را بی صدا می کند ) و “All notifications” ( حالت عادی ) انتخاب کند .

در این لیست Moto G به دلیل انحنای پشتی دستگاه ، حجیم ترین عضو می باشد . البته Moto Maker نیز ، در صورت تمایل کاربران ، این انحنا را برای گوشی های موتورولا ایجاد می کند . کاربران همچنین می توانند از طریق وب سایت موتورولا رنگ ها و حکاکی های مورد نظر خود را برای این گوشی هوشمند سفارش دهند . Moto G علاوه بر این ( مانند سونی اکسپریا Z5 کامپکت ) دارای اسپیکرهای جلویی می باشد . یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این گوشی هوشمند ، مقاومت آن در برابر آب  است (IPX7) که در عمق یک متری به مدت 30 دقیقه از Moto G محافظت می کند .

حال طراحی کدام دستگاه برتر است ؟ پاسخ گویی به این سوال به سلیقه کاربر بستگی دارد . امکان ایجاد تغییرات در Moto G به کمک Moto Maker برای آن دسته از کاربران که مایل هستند طراحی ظاهر گوشی خود را شخصا انجام دهند ، جالب می باشد ، البته باید در نظر داشت که Moto G در مقایسه با دو گوشی دیگر حجیم ترین دستگاه نیز می باشد . در مورد اکسپریا Z5 کامپکت می توان گفت که غلطانک صدا در جای بسیار بدی قرار گرفته است که یک عیب در طراحی این دستگاه به شمار می آید . پس می توان نتیجه گرفت که اگر به دنبال یک طراحی زیبا ، ظریف و ماهرانه هستید بهترین گزینه وان پلاس X می باشد اما اگر تمایل به رنگ های روشن و ایجاد تغییرات در ظاهر دستگاه دارید Moto G به عنوان گزینه مطلوب برای شما مطرح می گردد .

نمایشگر

zakaiee401

در این لیست 2 گوشی با نمایشگر 720p HD و یک گوشی با نمایشگر FHD وجود دارد . شاید فکر کنید که Z5 کامپکت از آنجایی که گران ترین عضو این لیست است از نمایشگر FHD بهره می برد اما اشتباه می کنید . این گوشی هوشمند از یک نمایشگر 4.6 اینچی دارای رزولوشن تصویر 720p و تراکم تصویر 323 ppi بهره می برد . اگرچه  این دو مشخصه به خوبی در کنار هم کار می کنند این حس نیز به کاربر القاء می گردد که کامپکت Z5 در مقابل چنین قیمتی باید نمایشگر بهتری داشته باشد . نمایشگر Z5 رنگ ها را نیز به خوبی بازیابی می کند .

وان پلاس X از یک نمایشگر 5 اینچی  1920 در 1080 پیکسلی FHD (441 ppi) AMOLED بهره می برد . در کل باید گفت که عملکرد نمایشگر عالی است و هرآنچه از یک نمایشگر AMOLED انتظار می رود ، برآورده شده است . وان پلاس X از قابلیت Ambient Display نیز بهره می برد . این ویژگی با حرکت دادن دست در اطراف سنسور مجاورت (proximity sensor) فعال می گردد که یک قفل صفحه نمایش کوچک را ظاهر می سازد تا کاربر بتواند در یک نگاه کوتاه پیغام ها و ساعت را ببیند .

Moto G از یک نمایشگر 720p مجهز به IPS بهره می برد که توسط Gorilla Glass 3 محافظت می شود . متاسفانه چون در ساخت این گوشی هوشمند از یک نمایشگر 5 اینچی استفاده شده میزان چگالی پیکسل نمایشگر این گوشی به 294ppi تقلیل یافته است .

در بررسی نمایشگرها مشخص است که وام پلاس X به دلیل داشتن نمایشگر FHD AMOLED برتر از دو مدل دیگر می باشد .

سخت افزار

zakaiee402

اکسپریا Z5 کامپکت از یک پردازشگر 8 هسته ای کوالکوم اسنپدراگون 810 بهره می برد که توسط یک رم 2GB و یک GPU Adreno 430 پشتیبانی می شود . حافظه داخلی این گوشی هوشمند 32GB است که کاربر می تواند با استفاده از کارت حافظه microSD آن را ارتقاء دهد . اکسپریا Z5 کامپکت از نظر ضد آب بودن معیارهایی مانند IP65 و IP68 را دارد در نتیجه بارش باران و یا شستن گوشی زیر شیر آب مشکلی را برای Z5 کامپکت ایجاد نمی کند . Z5 کامپکت به دو بلندگو جلویی مجهز است که صدای خوبی را تولید می کند البته در صورت بالابردن صدا تا آخرین حد ، کیفیت صدا کمی افت پیدا می کند . این دستگاه به یک باتری 2,700 mAh مجهز است که می تواند گوشی را در حالت آماده باش به مدت 42 ساعت و در صورت استفاده مداوم به مدت 5 ساعت روشن نگه دارد . سونی اکسپریا Z5 کامپکت از Quick Charge 2.0 و اسکنر اثر انگشت نیز سود می برد .

بر خلاف دو گوشی دیگر که از پردازشگرهای 64 بیتی استفاده می کنند ، وان پلاس X به یک پردازشگر 32 بیتی مجهز است . این امر ممکن است یک نقطه ضعف برای X باشد اما باید در نظر داشت که وان پلاس در ساخت این مدل از یک پردازشگر کوالکوم اسنپدراگون 801 استفاده کرده است . X دو سیم کارته است و کارت حافظه microSD را پشتیبانی می کند . این گوشی به یک باتری 2,525 mAh مجهز است که در صورت کارکرد مداوم ، دستگاه را به مدت 3 ساعت روشن نگه می دارد .باید به خاطر داشت که این گوشی هوشمند نمی تواند کاملا 4G LTE را در همه جا پشتیبانی کند زیرا تعدادی از باندها را ندارد البته پوشش بین المللی این دستگاه بهتر است .

Moto G از یک پردازشگر 64 بیتی اسنپدراگون 410 استفاده می کند اگرچه  این پردازشگر 64 بیتی چندان پیشرفته نیست . موتورولا برای پشتیبانی این تراشه در مدل 8GB ازیک رم 1GB و در مدل 16GB از یک رم 2GB استفاده کرده است .عملکرد این پردازشگر در کارهای روزمره خوب است اما در مقایسه با دو مدل دیگر از نظر سرعت پردازش در مقام سوم قرار می گیرد . به کاربران توصیه می شود در صورت این که می خواهند Moto G I را بخرند ، مدل 16GB را انتخاب کنند . کاور پشتی Moto G جدا می شود اما کاربر نمی تواند باتری دستگاه را بردارد . موتورولا در ساخت این گوشی از یک باتری 2470mAh استفاده کرده است که گوشی را در صورت استفاده مداوم 5 ساعت و در غیر این صورت 16 تا 18 ساعت سر پا نگه می دارد . این باتری در مدت 2 ساعت کاملا شارژ می گردد .

از نظر سخت افزار مشخص است که Z5 کامپکت نسبت به دیگر مدل ها برتری دارد زیرا این گوشی به یک پردازشگر پرچم دار ، رم 2GB ، NFC ، اسکنر اثر انگشت و اسپیکرهای جلویی مجهز است .

کارایی

zakaiee403

از نظر کارایی کلی ، اسنپدراگون 810 سونی Z5 کامپکت راندمان خوبی دارد . UI روان است و تاخیری در آن وجود ندارد . عملکرد دستگاه در اجرای بازی ها نیز مطلوب می باشد .

اسنپدراگون 801 وان پلاس X نیز کارایی خوبی دارد البته نباید از آن انتظار داشت که مانند اسنپدراگون 810 عمل کند . این پردازشگر در کارهای روزمره هیچ گونه کمبودی را به کاربر نشان نمی دهد . البته در برخی از بررسی ها وقفه هایی کوتاه مدت در عملکرد گوشی دیده شده است که می توان علت آن را سیستم عامل Oxygen دستگاه دانست .

در مقایسه با دو دستگاه دیگر ، Moto G در تست های مختلف پایین ترین امتیاز ها را کسب کرد .

مشخص است که از نظر کارایی نیز Z5 کامپکت نسبت به دیگر مدل ها برتری دارد ، با وجود این اگر قیمت های این گوشی ها را نیز به عنوان فاکتوری تعیین کننده در نظر بگیریم می بینیم که وان پلاس X حرف های زیادی از نظر کارایی برای گفتن دارد .

دوربین

از نظر تئوری سونی اکسپریا Z5 کامپکت بهترین دوربین را در مقایسه با دو مدل دیگر دارد . این گوشی از یک دوربین 23MP بهره می برد که به لنزهای واید انگل 24mm G مجهز است و می تواند با کیفیت 4K تصویر برداری کند . نرم افزار این دوربین نیز قابلیت های زیادی را مانند HDR و پانومرا در اختیار کاربر می گذارد . وقتی که حرف از عمل می شود دوربین این گوشی کاربر را مایوس می کند درواقع از نظر کیفیت تصویربرداری فرقی بین عکس های اکسپریا Z5 کامپکت و دو مدل دیگر موجود در این مقایسه وجود ندارد .

وان پلاس X از یک دوربین 13MP سود می برد که به قابلیت تمرکز خودکار تشخیص حالت و نسبت بندی HDR مجهز است . وان پلاس برای این مدل نیز از نرم افزار دوربین وان پلاس تو استفاده کرده است که حالات مختلفی را در اختیار کاربر می گذارد . این نرم افزار تنظیمات دستی زیادی ندارد . وان پلاس X در شرایط دارای نور کم عکس های خوبی نمی گیرد .

Moto G از یک دوربین 13MP مجهز به دیافراگم f/2.0 و فلش LED دوگانه بهره می برد . سنسور دوربین این گوشی هوشمند همان سنسوری می باشد که موتورولا در ساخت نکسوس 6P استفاده کرده است . از دیگر ویژگی های دوربین این گوشی هوشمند می توان به حالت HDR و قابلیت ضبط فیلم های 1080p آن اشاره کرد . در طول روز Moto G عکس های خوبی می گیرد اما با افت میزان نور از کیفیت عکس ها نیز کاسته می شود .

سونی اکسپریا Z5 کامپکت

zakaiee404

وان پلاس X

zakaiee405

موتورولا Moto G

zakaiee406

نرم افزار

Z5 کامپکت به صورت پیش فرض به سیستم عامل اندروید 5.1.1 لولی پاپ مجهز است که در آینده به اندروید 6 مارشمالو بروزرسانی می شود .سونی نرم افزارها و ویژگی هایی را به همراه این سیستم عامل فرستاده است . برخی از این ویژگی ها عبارت اند از : قابلیت کنترل اسکنر اثر انگشت ، قابلیت اتصال به دیگر دستگاه ها به منظور پخش فایل ، قابلیت معکوس سازی نمایشگر ، قابلیت اتصال به کنترلرهای پلی استیشن و MirrorLink . ویژگی های دیگری نیز در سیستم عامل این گوشی وجود دارد که کاربر را قادر می سازد تا مدت عملکرد باتری را تغییر دهد . این ویژگی ها عبارتند از حالت STAMINA ، Ultra STAMINA و Low-battery .

وان پلاس مبارز خود را با نرم افزار Oxygen به میدان فرستاده است که ظاهری شبیه به اندروید دارد . محیط این سیستم عامل بسیار آشنا می باشد زیرا بر مبنای اندروید 5.1.1 لولی پاپ ساخته شده است . وان پلاس یک ویژگی با نام Shelf را به این سیستم عامل اضافه کرده است که مخاطبان محبوب ، نرم افزارهای پرکاربرد و ابزار مورد نظر کاربر را در خود حفظ می کند . استفاده از کلیدهای خازنی و کلیدهای جهت دهی ، ویژگی های مختلفی را در اختیار کاربر می گذارد .

Moto G به یک نرم افزار شبه اندروید ( اندروید 5.1.1 ) مجهز است که قابلیت هایی نظیر Google Now launcher و چند نرم افزار خاص موتورولا را در خود دارد . یکی از این نرم افزار ها Moto Displayمی باشد که پیغام ها و زمان را به کاربر نشان می دهد . Quick Gestures یکی دیگر از نرم افزارها می باشد که کارهای ساده را برای کاربر انجام می دهد . با استفاده از این نرم افزار با دو بار حرکت دادن سریع گوشی چراغ و با دو بار گرداندن گوشی دوربین فعال می گردد .

اگر به دنبال یک سیستم عامل اندروید ساده باشید Moto G آن را در اختیار شما می گذارد اما اگر یک سیستم عامل تغییر یافته می خواهید باید Z5 کامپکت و یا وان پلاس X را انتخاب کنید . در مجموع هر سه سیستم عامل عملکرد خوبی دارند و کاربر را ناامید نمی کنند .

حرف آخر

گوشی های هوشمند مینیاتوری ورژن های ساده تر گوشی های محبوب می باشند که توسط بسیاری از OEM ها ساخته می شوند . البته سونی اکسپریا Z5 کامپکت یک گوشی پرچم دار است که  از یک نمایشگر کوچک بهره می برد . نمی توان گفت که این گوشی عیبی ندارد زیا قیمت آن اولین نقطه ضعف این گوشی می باشد اما اگر بخواهید تجربه استفاده از Z5 استاندارد و یا Z5 پریمیوم را در یک گوشی با اندازه کوچک تر داشته باشید ، Z5 کامپکت گزینه مورد نظر شما خواهد بود . البته کاربران می توانند با پرداخت هزینه Z5 کامپکت ، یک وان پلاس X و Moto G را با هم بخرند . Moto G در مقایسه با دو مدل دیگر اقتصادی ترین گوشی موجود می باشد البته نباید انتظار کارایی بسیار بالایی را از آن داشت . در مورد وان پلاس X می توان گفت که این گوشی یک افق جدید در صنعت ساخت گوشی های پایه است البته این که این دستگاه 4G LTE را به طور کامل در همه جا پشتیبانی نمی کند یک نقطه ضعف برای آن محسوب می شود .

 می توانید برای پیگیری راحت تر اخبار به کانال تلگرام ما ملحق شوید .

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر