100 برابر سریع‌تر با لای‌فای

100 برابر سریع‌تر با لای‌فای


به گزارش واحد فناوری اطلاعات سایبربان؛ هارالد هاس (Edinburgh) استاد دانشگاه ادینبرو اسکاتلند (Edinburgh) در سال 2011 موفق به اختراع روشی برای انتقال اطلاعات با استفاده از نور مرئی و لامپ‌های اِل‌ای‌دی شده است. به فناوری انتقال اطلاعات با استفاده از نور مرئی لای‌فای (Li-Fi) گفته می‌شود. با استفاده از نور مرئی می‌توان اطلاعات را 100 برابر سریع‌تر انتقال داد. با استفاده از فناوری لای‌فای اطلاعات با سرعت 224 گیگابیت در ثانیه منتقل خواهد شد؛ اما سرعت بیشتر وای‌فای‌های امروزی تنها 600 مگابیت در ثانیه است.در زمان ارسال اطلاعات لامپ‌های اِل‌ای‌دی شروع به سوسو زدن می‌کنند؛ اما این سوسو زدن و ارسال نور مرئی حاوی اطلاعات به قدری سریع رخ می‌دهد که افراد متوجه چشمک زدن و نور مرئی ارسال شده نخواهند شد.


هاس گفت: «این فناوری به زیرساخت جدید نیاز ندارد. تنها نیاز است یک ریزپردازنده به تمام زیرساخت‌ها و سامانه‌های نوردهی اضافه شود تا بتوانند با قرار دادن اطلاعات روی نور آن را منتقل کنند.»فناوری لای‌فای در پایتخت کشور استونی مورد استفاده و آزمایش قرار گرفته است. شرکت فناوری اطلاعات فرانسوی الدکام (Oledcomm) از این فناوری برای ارائه‌ی اینترنت به بیمارستان‌ها استفاده می‌کند. محققان چینی از فناوری لای‌‌فای برای ارائه‌ی اینترنت به لپ‌تاپ‌ها در مناطق از پیش تعیین شده استفاده می‌کند. موسسه فرانهوفر (Fraunfer) آلمان در حال تحقیق برای ایجاد هات‌اسپاتی1 (Hotspot) برای فناوری لای‌فای است. تعدادی از محصولات شرکت دیزنی (Disney) از این فناوری استفاده شده است. از این فناوری در پنل‌های خورشیدی برای ارائه‌ی اینترنت رایگان استفاده می‌شود. همچنین ناسا به تازگی اعلام کرده است در حال بررسی امکان استفاده از این فناوری در سفرهای فضایی است.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر