7 گام سریع برای ارتقاء Windows Command Prompt :

7 گام سریع برای ارتقاء Windows Command Prompt :


اگر قبل از این به هیچ عنوان از Command Prompt استفاده نکرده اید ، پس بهتر است تا ما را تا انتهای این متن همراهی بکنید زیرا مطالب به درد بخور زیادی را خواهید آموخت . مطمئنا با خواندن این مطالب شگفت زده خواهید شد زیرا مشاهده خواهید کرد که کار های زیادی را می توان با این چند گام کوچک در خط فرمان به سادگی انجام داد . شاید در ابتدا این گام ها را سخت و گیج کننده ببینید اما در نهایت متوجه خواهید شد که به راحتی می توان آنها را یاد گرفت و به کار بست .اجازه بدهید با فرمان هایی شروع کنیم که به احتمال زیاد هر کاربری با آن آشنایی دارد زیرا این امر به شما کمک خواهد کرد تا هر چه بیشتر با Command Prompt و هر مورد دیگری که از آن سر در نمی آورید آشنایی پیدا بکنید . اصلا هم مشخص نیست شاید در آخر کار شما به این تکنیک ها علاقه مند شدید و حتی آنها را به سایر تکنیک های مشابه ترجیح دادید !اما در هر صورت چه شما یک تازه کار Command Prompt باشید و چه در این کار زبده باشید ، تنها چند حیله وجود دارند که می توانید در خط فرمان به کار بگیرید و کار مورد نظر را به انجام برسانید . پس حالا به سراغ گام ها می رویم و با شروع از این موارد دیگر نیازی به برگشتن به عقب و چک کردن آنها نخواهید داشت .


1 - “Open Command Window Here”
یکی از آزار دهنده ترین چیز ها در مورد Command Prompt این است که همواره به صورت اتوماتیک در هوم دایرکتری در اکانت کاربر که به تازگی بر روی سیستم معرفی شده است بالا می آید . در کل یعنی این : C:\Users\.مساله این است که Command Prompt همواره در بخش هوم دیرکتری نیاز است ، بنابراین هر زمانی که کاربر Command Prompt را اجرا بکند اولین گام هدایت دقیق آن در مسیری است که می خواهید در آن محل فعالیت بکنید . و دقیقا این همان مساله ای است که می تواند بسیار آزار دهنده باشد .خوشبختانه با استفاده از یکی از این حیله های ساده در ویندوز ، به راحتی و به سرعت می توانید Command Prompt را از هر محلی که دوست داشتید اجرا بکنید . کلید Shift را نگه دارید سپس کلیک راست بکنید و Open Command Window Here را انتخاب نمایید .

command prompt trick launch here
2 – اشتباه دیگری که در طراحی Command Prompt وجود دارد این است که Command Prompt ها از همان ایمنی سیستمی استفاده می کنند که حساب کاربر (user account ) استفده می کند . این سیستم ایمنی بر روی کاغذ و به صورت تئوریک بسیار خوب است اما مقداری هم دردسر ساز است زیرا در صورت نیاز هم راه آسانی برای بالا بردن و ارتقاء ایمنی آن وجود ندارد .
برای مثال ، Linux هم در خط فرمان خود دارای همان حد از امنیت است اما ، روش راحتی را برای اجرای هر نوع فرمانی با امنیت های کاربر اصلی ارائه می نماید . تنها کاری که باید انجام بدهید این است که هر فرمانی را با پیشوند sudo انجام بدهید .
بر روی ویندوز کار کمی متفائت است و شما باید Command Prompt های جداگانه ای را برای آن هم به عنوان Admin اجرا بکنید . خوشبختانه این کار خیلی هم دشوار نیست : تنها بایستی به منظور باز کردناستارت منوی جایگزین از کلید ویندوز و شورتکات Win+X استفاده بکنید و در نهایت Command Prompt (Admin) را انتخاب نمایید .گزینه دیگر در ویندوز 10 باز کردن Start Menu و پیدا کردن نرم افزار Command Prompt است . بعد از این کار باید Ctrl+Shift+Enter را زد تا آن را به عنوان Administrator اجرا نمود . ( این مورد در با هر برنامه ای جواب می دهد . )

command prompt trick launch admin
3 – از کلید Tab برای Auto-Complete استفاده بکنید .
از خط فرمان برای هر مقدار از زمان که دوست دارید استفاده کنید و به زودی پی خواهید برد که خودتان هم از تایپ کردن هر کاری که می خواهید به انجام برسد خسته می شوید . در اینجا یک راه میانبر و کوتاه و سریع وجود دارد که می توانید از آن استفاده بکنید . فقط کافی است که کلید Tab را فشار دهید . با فشار دادن این کلید فرمان ها به طور مستقیم در کل فایل ها و فولدر ها اعمال و به گردش در می آیند اما ، اگر قبل از فشار دادن کلید Tab ، چند حرف بنویسید این کار باعث خواهد شد که تنها فایل ها و پوشه هایی درگیر کار بشوند که با نوشته های شما مطابقت دارند .

command prompt trick autocomplete
4 – فایل ها و فولدر ها را دراگ اند دراپ کنید . (Drag & Drop )
برخی اوقات نیاز است که تمامی آدرس مسیر مربوط به فایل یا پوشه را به طور کامل تایپ نمایید که در صورت انجام این کار با سرعت بالا تری انجام می پذیرد . هر فایل یا پوشه ای را که می خواهید با موس بردارید و در Command Prompt بیاندازید . با انجام این کار خود سیستم مسیر مربوط به همان فایل یا پوشه را به صورت متن ترجمه خواهد کرد . و واقعا این تکنیک با همه ی انواع فایل ها و فولدر ها جواب می دهد .

command prompt trick drag and drop
5 – مشاهده تاریخچه کلی Command :
زمانی که با Command Prompt کار می کنید ، نوشتن چندین باره یک دستور معین چیزی است که اجتناب ناپذیر خواهد بود ، علی الخصوص زمانی که شما در حال آزمایش یک دستور و نتیجه آن باشید و یا اینکه بخواهد یک مشکل خاصی را برطرف نمایید (troubleshooting ) .
یک راه فشار دادن کلید Up می باشد که با این کار صفحه به دستور نوشته شده ی قبلی باز خواهد گشت . در صورتی که بخواهید دستور قبلی را تکرار نمایید این کار بیشتر به درد شما خواهد خورد و سبب بالا رفتن سرعت خواهد شد ( و نیز در مورد دستور هایی که مدت زمان زیادی از انجام آنها نگذشته است نیز کاربرد دارد ) ، اما وقتی که کاربر بخواهد به یک دستوری مراجعه کند که مدت زمان زیادی از انجام آن گذشته است ، آنقدر ها هم نمی توان روی این تکنیک حساب باز کرد .
راه دیگر فشار دادن F7 است که با انجام این کار تمامی صفحه های دستوری که قبلا و در واقع از اول کار با صفحه نوشته شده است در درون صفحه prompt نشان داده می شوند . با این کلید تمامی دستور های قبلی بدون توجه به زمان آن در صفحه prompt نشان داده خواهد شد . این گزینه برای مرور همه دستور های قبلی در یک نگاه بسیار کارآمد خواهد بود .

command prompt trick command history
6 – داده ها را به صورت مستقیم به Clipboard انتقال دهید .
برخی دستور های موجود در Command Prompt در اصل برای خارج کردن اطلاعات هستند . برای مثال ipconfig اطلاعات آدرس های IP را برای سیستم خارج می کند ، در حالی که driverquery اطلاعات درایور را منتقل می کند .
اگر کاربری بخواهد که این خروجی ها را با شخص دیگری به اشتراک بگذارد ( احتمال دارد این شخص همان باشد که به صورت آنلاین و بر روی یک شبکه در حال برطرف کردن مشکل شما باشد و برای بررسی وضعیت به این اطلاعات نیازمند باشد ) ، انتخاب همه ی موارد و کپی کردن آنها کمی دردسر ساز خواهد بود . البته نمی شود گفت مشکل ولی باز هم کار راحتی هم نیست و زمان زیادی را از کاربر خواهد گرفت . هر دستوری را با پسوند | clip همراه بکنید و با این کار خروجی به صورت مستقیم و اتوماتیک به clipboard هدایت خواهد شد . این کار از انجام کارهای واسطه و گام های بینابینی می کاهد و این اجازه را به کاربر می دهد که کار را ادامه بدهد و خیلی سریع فایل مورد نظر را در هر قسمتی که بخواهد کپی نماید .

command prompt trick output clipboard
7 – آن را به صورت تمام صفحه در بیاورید .
متاسفانه گزینه ی تمام صفحه برای Command Prompt در ویندوزز های ویستا و سون وجود ندارد اما ، با این وجود یک کلید میانبری وجود دارد که هم در ویندوز XP و هم در ویندوز 10 جواب می دهد : این کلید میانبر Alt+Enter است . و باید گفت همینه که هست !
در Windows 8.1 این کار مقداری سریع تر است . در این ویندوز Command Prompt ای که به صورت تمام صفحه باز شده باشد فقط حدود نیمی از صفحه را پوشش می دهد و پر می کند . این امر یعنی اینکه تمام صفحه بودن Command Prompt فقط این است که نصف صفحه را در بر بگیرد و اصلا هم نمای زیبایی ندارد . راه کار هایی برای این کار وجود دارد که البته برای یک Command Prompt تمام صفحه نیست اما برای پنجره ای که تا آخرین اندازه خود باز شده است به درد می خورد .
بر ای این کار باید Start Menu را باز کنید ، نرم افزار Command Prompt را پیدا کنید ، بر روی آن راست کلیک بکنید و Open File Location را انتخاب نمایید . در پنجره File Explorer که بالا می آید بر روی شورتکات Command Prompt کلیک راست بکنید و Properties را انتخاب نمایید . به نوار Layout بروید و بخش Window Size را بررسی نمایید . هم برای Width و هم برای Height عدد 800 را قرار بدهید . دفعه دیگری که Command Prompt را اجرا می کنید پنجره ی مربوط به آن در بزرگترین حد خود بالا می آید .

command prompt trick fullscreen mode
تازه های Windows 10 کدام ها هستند ؟
همه ی ما از دلایل بسیاری که ارتقاء ویندوزمان به ویندوز 10 را تقویت می کند تا حدودی آگاهیم اما دلیل فرعی هم که در این کار وجود دارد بحث مربوط به بهسازی و پیشرفت های موجود در خود ویندوز 10 در بخش Command Prompt است . بسیاری از ویژگی ها و خصوصیاتی که کاربران را مدت ها چشم به اه نگه داشته بود در نهایت اعمال شده اند و در نتیجه ی این تغییرات تجربه کاربران از خط دستور بهتر و بهتر شده است .
Transparency ( وضوح و مشاهده ی پشت پنجره Command Prompt ) : زمانی که Command Prompt باز است با زدن کلید های Ctrl + Shift + Minus Key از ناشفافی پنجره بکاهید . یا بر عکس این با زدن کلید های Ctrl + Shift + Plus Key از شفافیت پنجره کم کنید .
کپی و چسباندن (Copy and paste ) : عجیب است که کار ساده کپی و الحاق در Command Prompt به این دشواری و کندی انجام می گیرد اما با این وجود همین سرعت و کیفیت موجود هم نسبت به آنچه قبلا بود بسیار بهتر شده است . کلید های Ctrl + V و Ctrl + C شورتکات های مربوط به این کار هستند .

command prompt trick transparency
جستجو برای متن : جستجو در خلال خط دستور بسیار با اهمیت است ، به ویژه زمانی که کاربر از دستور های خروجی اطلاعاتی بسیار زیادی استفاده می کند . برای نمونه همان مثالی که در بالا آورده شد می تواند مصداق این امر باشد . الان Command Prompt جستجوی متن را نیز مورد پشتیبانی قرار می دهد و در واقع این امکان برای جستجو و پیدا کردن متون در Command Prompt وجود دارد . برای این کار کاربران می توانند از کلید Ctrl + F استفاده نمایند و در کادری که بالا می آید متن مورد نظر خود را تایپ نمایند .
نحوه استفاده از Command Prompt !؟
اگر شما این متن را خوانده اید و همچنان فکر می کنید که Command Prompt محدودیت های جدی ایجاد می کند ، بهتر است PowerShell پیشرفته استفاده نمایید . PowerShell با ویندوز 10 گره خورده است اما می توان آن را به صورت جداگانه هم برای ویندوز های قدیمی تر دانلود نموده و مورد استفاده قرار داد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر