پایان پشتیبانی برای SQL Server ۲۰۰۵ به چه معناست؟

پایان پشتیبانی برای SQL Server ۲۰۰۵ به چه معناست؟

پشتیبانی مایکروسافت برای SQL Server ۲۰۰۵ در ماه آوریل به پایان می رسد، درست مانند نسخه‌ی ۲۰۳ از کارگزار ویندوز (Windows Server ۲۰۰۳)، مسئولان فناوری اطلاعات باید اطلاعیه‌های پایان محصولات مایکروسافت را جدی بگیرند.آی تی اس ان (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات) , پایان پشتیبانی یک سردرد برای مدیران فناوری اطلاعات محسوب می شود، چرا که این اتفاق به معنی جایگزینی یا ارتقاء سخت افزار و نرم‌افزار با حداقل نرخ بازگشت سرمایه گذاری است.

واحدهای فناوری اطلاعات تمایل دارند روندی که متاثر از اختلالات، هزینه و یا جایگزینی می‌باشند متوقف گردند.بسیاری از شرکت‌ها قبلاً این دردسر را با ویندوز XP و ویندوز سرور ۲۰۰۳ را در تابستان گذشته (سال ۲۰۱۴ میلادی) داشتند. در حال حاضر آنها باید دوباره این کار را انجام دهند. با فرارسیدن ماه آوریل سال ۲۰۱۶، مایکروسافت دیگر نمی‌خواهد به پشیتبانی از SQL Server ۲۰۰۵ ادامه دهد. پایان پشتیبانی از محصولات به این معنی است که کاربران می‌توانند به استفاده از محصول ادامه دهند، اما در صورت شناسایی یک آسیب‌پذیری، محصولاتِ فاقد پشتیبانی وصله‌ای دریافت نمی‌کنند و در معرض خطر سوء‌استفاده از آسیب‌پذیری قرار می‌گیرند.خبر خوب این است که اگر سال گذشته با پایان پشتیابنی از Windows Server ۲۰۰۳ استفاده از این محصول را متوقف کرده‌اید، به صورت خودکار دیگر از SQL Server ۲۰۰۵ استفاده نمی‌کنید.روند ارتقای Windows Server ۲۰۰۳ بسیاری از شرکت‌ها را به بازنگری کلی بر روی تمامی آنچه در ارتباط با این کارگزار (و نه فقط سامانه‌عامل) دارند ملزم می‌کند و باید آن را به عنوان فرصتی برای ارتقاء قابل توجه سامانه غنیمت شمرد.مدیر ارشد سکوی اطلاعات بازاریابی در مایکروسافت می‌گوید: «فرایند ارتقای ویندوز سرور ۲۰۰۳ منجر شده است که اغلب مدیران فناوری اطلاعات در حین به‌روز‌رسانی این سامانه‌عامل، SQL Server ۲۰۰۵ را هم به‌روز‌رسانی کنند.»خبر بد این است که تعداد زیادی کارگزار با نسخه‌های Windows Server ۲۰۰۳ و به احتمال زیاد SQL Server ۲۰۰۵ هنوز در محیط بیرون وجود دارند. مدیر عامل شرکت AppZero، متخصص انتقال ویندوز سرور ۲۰۰۳ به نسخه‌ی ویندوز سرور ۲۰۰۵، تخمین می زند که از برآورد ۱۳ تا ۱۵ میلیون نصب و راه اندازی ویندوز سرور ۲۰۰۳، از هر شش تا یک کارگزار دارای نسخه‌ی جدید‌تر یعنی ویندوز سرور ۲۰۰۵ هستند. همچنین او گفت انتقال نسخه‌ی ۲۰۰۳ در چند سال دیگر، به دلیل صبر طولانی مردم بیشتر از آنچه که برای انتقال کارگزار به نسخه جدید پیش‌بینی می‌گردد طول خواهد کشید.به گفته Carl Olofson، معاون پژوهشی رئیس جمهور آمریکا در زمینه مدیریت داده های نرم افزار در IDC: «با این حال، بسیاری از افراد با حجم کار بالا پیش از این کارگزار خود را به یک نسخه جدیدتر از SQL یعنی نسخه‌های ۲۰۱۲ و یا ۲۰۱۴، ارتقاء داده‌اند.»وی‌ می‌گوید: «جایی که شما تعداد زیادی SQL Server ۲۰۰۵ را خواهید یافت کارگزارهای کوچکی در گوشه کنار دنیا جهت گزارش‌گیری است، نه برای استفاده در شرایط خیلی بحرانی و خاص.»

گزینه‌های متعدد پس پایان عمر SQL Server ۲۰۰۵

Olofson می‌گوید: «تعداد زیادی نصب و راه‌اندازی-های SQL server ۲۰۰۵ پیش از این نیز غیر قابل پشتیبانی بوده‌ است، زیرا مردم تمدید قراردادهای نصب خود را در ادامه متوقف می‌کردند. برای یک مدت طولانی، مایکروسافت قراردادهای تعمیر و نگهداری را جدای از محصول می‌فروخت و حتی برای نصب و راه‌اندازی‌های کوچکتر خود کمتر از پروژه‌‌های بزرگتر فعالیت کردند. مایکروسافت در نهایت امکان استفاده از کارگزارهای منقضی شده را صادر کرده است.»

عدم حمایت از SQL Server ۲۰۰۵ تاثیری مشابه پایان کار Windows Server ۲۰۰۳ خواهد داشت؛

هنگامی که شرکت‌ها ویندوز سرور ۲۰۰۳ خود را ارتقاء دهند، آنها دو انتخاب دارند: نسخه‌ی‌های کارگزار ویندوز ۲۰۰۸ و یا کارگزار ۲۰۱۲. شرکتهای اندکی نسخه‌ی ۲۰۰۸ را انتخاب می‌کنند، تنها به این دلیل که پیش از این به صورت داخلی کارگزار ۲۰۰۸ را پیاده‌سازی نموده‌ و به دنبال سازگاری هستند؛ حتی اگر این مسئله منجر به استفاده از یک سامانه‌عامل قدیمی باشد.برای مشتریان کارگزار SQL ، چندین گزینه وجود دارد: SQL Server ۲۰۱۲ و SQL Server ۲۰۱۴ و Azure SQL Database . در حال حاضر SQL Server ۲۰۱۶ در نسخه آزمایشی ارائه شده است و مشتریان درحال آزمون آن می‌باشند که البته مایکروسافت چندان موافق با این انتظار جهت آزمون نبوده و مایل است زودتر نسخه‌ نهایی را عرضه کند.

SQL Server ۲۰۱۴ در چهار نوع عرضه می‌گردد، در حالی کهAzure SQL Database در سه نوع عرضه می‌شود. همچنین یک تفاوت آشکار بین نسخه‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ وجود دارد در SQL Server ۲۰۱۴ با ذخیره‌سازی در ستون in-memory، ۱۰۰ برابر و در OLTP تا ۳۰ برابر بهبود عملکرد دیده شد. همچنین SQL Server ۲۰۱۴ از مجازی‌سازی و قابلیت ذخیره‌سازی Windows Server ۲۰۱۲ R۲ سود می‌برد.

Paul Turley، یکی از متخصصان SolidQ می گوید: «مشتریانی را می‌شناسد که ترجیح می‌دهند یک نسخه پایین‌تر را همواره داشته باشند تا اینکه روی لبه تیغ پذیرش خطرِ نسخه نهایی حرکت کنند. تعداد زیادی از شرکت‌ها بر این باور هستند که داشتن نسخه پایین‌تر انتخاب امن‌تری است. این نسخه آزمون شده و اشکالات آن رفع شده است. بنابراین بسیاری از مردم عمداً نسخه پایین‌تر را انتخاب می‌کنند.» اما در مورد SQL server، او تشویق می‌کند که مردم جدیدترین نسخه را تهیه کنند: «دلیل قانع کننده‌ای وجود ندارد که از نسخه قبلی بخواهید استفاده کنید. از الان ۵ سال دیگر را تصور کنید، چقدر می‌خواهید از فناوری روز عقب باشد؟»

انتقال بالقوه بی دردسر

دو مرحله برای انتقال SQL server وجود دارد: خود پایگاه داده و به‌روز‌رسانی نرم‌افزارهای مرتبط با پابگاه‌داده.یکی از محققان امنیتی می‌گوید: «اگر فقط بحث انتقال پایگاه داده باشد، بسیار سریع‌تر از به‌روزرسانی کارگزار انجام می‌شود. همچنین او متذکر می‌شود: «مهاجرت فقط پایگاه‌داده‌ی SQL یک فرایند دو ساعته است. شما پایگاه‌داده‌ی اصلی را انتقال می‌دهید و با یک اشاره اطلاعات را روی یک SAN (یک یا چند آرایه های ذخیره سازی به هم پیوسته از طریق یک شبکه کانال فیبری) بازگردانی می‌کنید. زمانی که نوبت به برنامه‌هایی می‌رسد که با پایگاه‌داده در تبادل‌اند فرایند زمان‌ بیش‌تری طول خواهد کشید.ابزارهایی از مایکروسافت مانند راهنمای به‌روز‌رسانی کارگزار و مرکز نصب، مهاجرت محصول را آسان کرده‌اند، افزون بر آن تجزیه و تحلیل و گزارش‌گیری نیز انتقال می‌یابند. برای SQL Server ۲۰۱۴ شما می‌توانید برنامه‌های پایگاه داده خود را به کمک برنامه گواهینامه ISV انتقال دهید. بهتر است یگوییم با استفاده از خدمات وب‌گاه و پسوند های سفارشی ما می‌توانیم بسیاری از جزئیات را انتقال دهیم. به طور کلی توصیه‌ و راهنمایی‌های زیادی در مورد این مهاجرت به نسخه دیگر وجود دارند . اما این مهم به این بستگی دارد که قرار است این انتقال چقدر سفارشی انجام شود.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر