۳ دانشگاه از شیراز در جمع دانشگاه های یک درصد برتر دنیا

۳ دانشگاه از شیراز در جمع دانشگاه های یک درصد برتر دنیا


به نقل از پایگاه خبری تحلیل شیراز 1400: سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اشاره به معرفی دانشگاه های تولیدکننده علم اثرگذار در جامعه در پایگاه طلایه داران علم آی.اس.آی (ISI/ESI) گفت: این پایگاه ۳۳ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران را در میان دانشگاه های یک درصد برتر دنیا معرفی کرده است.به گزارش شیراز۱۴۰۰ به نقل از اداره روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی افزود: پیش از این ۳۰ دانشگاه از ایران در این فهرست قرار داشت که هم اینک به ۳۳ دانشگاه افزایش یافته است.


سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: بنا بر شاخص های پایگاه طلایه داران علم آی.اس.آی، دانشگاه های یک درصد برتر دنیا به تولید علمی پرداخته اند که اثرگذارتر بوده است.
وی اظهار کرد: طلایه داران علم دانشگاه های دنیا را بر حسب تعداد کل استنادهایی که در بازه زمانی ۱۰ سال اخیر دریافت کرده اند به صورت نزولی مرتب سازی کرده و سپس دانشگاه های یک درصد برتر را انتخاب می کند.
** دانشگاه های الزهرا (س)، گیلان و پیام نور در فهرست جدید
دهقانی افزود: ۱۴ دانشگاه از مجموع دانشگاه های جامع، ۱۰ دانشگاه و موسسه از علوم پزشکی، هفت دانشگاه صنعتی و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور در این فهرست قرار دارند.
وی ادامه داد: دانشگاه های الزهرا (س)، گیلان و پیام نور دانشگاه های هستند که بتازگی در دسته دانشگاه های یک درصد برتر دنیا قرار گرفته اند.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار کرد: از میان دانشگاه های علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، شهید بهشتی، شیراز، تهران، تبریز، کرمان، اصفهان، ایران، بقیه الله (عج) و انستیتو پاستور در زمره دانشگاه های یک درصد برتر دنیا قرار گرفته اند.
به گفته وی، از میان دانشگاه های صنعتی، دانشگاه صنعتی اصفهان، شیراز، امیرکبیر، شریف، بابل، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و علم وصنعت ایران در دسته دانشگاه های یک درصد برتر بین المللی قرار گرفتند.
دهقانی گفت:در بین دانشگاه های جامع، دانشگاه های تربیت مدرس، شهیدباهنر کرمان، تهران، فردوسی مشهد، تبریز، رازی، سمنان، کاشان، بوعلی سینا، شیراز، الزهرا (س)، ارومیه، یاسوج وگیلان توانسته اند در میان دانشگاه های یک درصد برتر دنیا قرار گیرند.
** دانشگاه ها در مسیر دیپلماسی علم و فناوری و اثرگذاری اقتصادی گام های اساسی بردارند
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام درباره فرایند تعیین دانشگاه های اثرگذار در تولید علم اظهار کرد: استنادها اصلی ترین شاخص مرجعیت علمی در دنیای علم مدرن محسوب می شوند که استنادها بیانگر میزان استفاده از علمی هستند که تولید شده است.
وی ادامه داد: پایگاه های استنادی معتبرترین مجلات بین المللی را نمایه سازی می کنند، اما تمام نتایج پژوهشی منتشر شده در مجلات نمایه شده در این پایگاه ها استناد دریافت نمی کنند و تعداد اندکی از مقالات پژوهشی هستند که بخش بزرگی از استنادهای دنیای علم را به خود اختصاص می دهند.
دهقانی اظهار کرد: انجام پژوهش هایی که استنادهای بالایی را دریافت کنند سبب مرجعیت تولید کنندگان علم می شود، بنابراین دانشگاه های کشور باید بکوشند تا پژوهشگرانشان را به سمت انجام پژوهش های موثرتر رهنمون کنند.
این استاد دانشگاه گفت: برای دستیابی به مرجعیت علم و فناوری در جهان، یکی از شاخص های مهم میزان استنادها به انتشارات علمی یک کشور است و این امر بیانگر میزان تکیه نظام جهانی علم بر علم آن کشور است.
وی افزود: دنیای علم امروز استنادها را به عنوان یکی از شاخص های اصلی مرجعیت پذیرفته است و براساس مستندات موجود برای افزایش میزان استنادها و اثر گذاری علمی لازم است دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور در حوزه دیپلماسی علم و فناوری و اثرگذاری اقتصادی نیز
گام های اساسی بردارند.
مقر اصلی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در شیراز است.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر