14 ترفند لازم الامتحان برای کاربران command prompt ویندوز

14 ترفند لازم الامتحان برای کاربران command prompt ویندوز

رمز و رازهای command prompt را بیابید و تبدیل به یک کاربر قدرتمند شوید. قطعاcommand prompt ویندوز،به قدرتمندی Linux نیست، اما هنوز با تلاش بسیاروجوه مختلف یک کامپیوتر را کنترل می کند. این وجوه عبارتند از : خاموش کردن کامپیوترهای موجود بر روی یک شبکه و ذخیره ی اطلاعات حاصل از دستور در فایل های ویژه. چگونه این کارهای شگفت انگیز را انجام  خواهید دهید؟ بخوانید تا بفمید!


از Ctrl+ C برای خاتمه  دادن به یک دستور استفاده کنید.
اگر یک دستور را بر روی command prompt اجرا نکرده اید، می توانید دکمه backspaceرا فشار دهید و اجرای آن را متوقف کنید. اما زمانی که کد اجرا شده است چه کاری می توانید انجام دهید؟ می توانید Ctrl+Cرا فشار دهید، این کار تقریبا تمام دستورات را متوقف خواهد کرد.


  صفحه ای از نتایج یک دستور را دریک زمان مشاهده کنید.
دستوراتی وجود دارند که صفحه ی شما را پر می کنند و در صفحات متعدد جلو می روند و نتایج را برای شما تقریبا به درد نخور(بی فایده) می سازند. برای کنترل این دستورات، باید دستورات بیشتری را به همراه آنها اجرا کنید. این کار خروجی را در یک صفحه ی جداگانه متوقف می کندو “More” را نمایش می دهد تا نشان دهد که دستور هنوز در حال اجراست. با فشار دکمه spacebar می توانید به صفحه ی بعد بروید.


Command prompt را به عنوان یک اداره کننده (مدیر) بطور خودکار اجرا کنید.
بدین منظور، باید یک میانبر برای command prompt درست کنید و سپس به این ویژگی ها بروید. در اینجا،تب ‘Advanced’ را پیدا کرده و ‘Run as administrator’ را انتخاب کنید. این کار باعث می شود هر زمان  prompt را اجرا کردید،بطور خودکار به حالت اداره کننده(مدیر) اجرا شود. 


با کلیدهای تابع، تبدیل به یک کاربر قدرتمند درcommand prompt شوید.
کارهائی که کلیدهای تابع بر روی command prompt انجام می دهند در اینجا بیان می شود:
F1. آخرین دستور اجرا شده را ( کاراکتر به کاراکتر) می چسباند.
F2. آخرین دستور اجرا شده را (تا حدود کاراکتر وارد شده) می چسباند.
F3. آخرین دستور اجرا شده را می چسباند.
F4. متن  prompt(پیام ) فعلی را تا حدود کاراکتر وارد شده حذف کنید.
F5. دستورهای اخیرا (تازه) اجرا شده را حذف می کند.
F6. Z^ را در prompt می چسباند.
F7. یک لیست انتخاب شده از دستورات قبلا اجرا شده را نمایش می دهد.
F8. دستورات تازه اجرا شده را می چسباند.
F9. راجع به تعداد دستورات برای چسباندن، از لیست F7 سوال می کند.  


Prompt Text را هک کنید.
بسیاری از مردم نمی دانند که command prompt قابل تنظیم است. این کار را می توان از طریق prompt command انجام داد. به عنوان مثال، از پیام $m$p$g می توان برای نشان دادن مسیر کامل درایو map شده استفاده کرد. 


 از هر دستوری کمک بگیرید.
یک حقیقت کمتر شناخته شده ی دیگر این است که دستور کمک (help command) اطلاعات مربوط به همه ی دستورات را ارائه نمی دهد. اگر شما می خواهید از یک دستور ویژه کمک بگیرید، ‘/?’ را قبل از دستور تایپ کنید، اطلاعات مربوط به آن ارائه  داده خواهد شد. 


 خروجی یک دستور را در یک فایل ذخیره کنید.
اپراتورهای راهنمائی مجدد > و<< دستورات بسیار مفیدی بر روی command prompt هستند. با استفاده از آنها، می توانید خروجی یک دستور را مجددا  سمت به یک فایل ویژه هدایت کنید، واز این طریق داده های موجود در خروجی را در فایل ذخیره کنید. 


 کل ساختار دایرکتوری درایو سخت خود را مشاهده کنید.
دستور درختی می تواند ساختار فولدرهای دایرکتوری را به شما نشان دهد. از این دستور می توانید برای مشاهده ی ساختار دایرکتوری درایو سخت خود استفاده کنید. 


متن نوار عنوان موجود در Command prompt را به دلخواه خود در آورید.
قبلا گفتیم که چگونه می توان command prompt را کاملا به دلخواه خود درآورد. این یک مثال دیگر برای آن است. با استفاده از دستور عنوان می توانید عنوان command prompt را تغئیر دهید. این دستورامکان نمایش هر چیزی که می خواهید را به شما می دهد.فقط دستور را طبق آنچه که  می خواهید تایپ کنید. 


از Command prompt کپی کنید.
برخی می گویند امکان کپی کردن چیزی از Command prompt وجود ندارد. خوب، این درست نیست. شما می توانید برروی پیام(prompt) راست کلیک کنید وMark Now را انتخاب کنید، سپس متن/دستوری که می خواهید کپی کنید را علامت دار کنید و کلید اینتر را فشار دهید تا کپی شود.


 Command prompt را از هر مکانی باز کنید.
از هردرایو بر روی کامپیوترتان می توانید زCommand prompt را باز کنید. اگر چه معمولا   prompt از درایو C یا پوشه ی System32 در ویندوز باز می شود، اما می توانید از فهرست راهنماهای دیگر نیز آن را باز کنید. با فشار دادن و پائین نگه داشتن دکمه ی shift و راست کلیک بر روی دایرکتوری. مشاهده خواهید کرد که گزینه ی ‘Run command prompt Here’ بر روی منوی pop-up نمایان می شود.


 برای وارد کردن نام مسیر به آسانی آن را Drag(کشیدن) و Drop (درج)کنید.
در حقیقت این یک ترفند Command prompt بسیار مفید است که با فراهم آوردن امکان تایپ نکردن نام های بسیار طولانی مسیر، باعث صرفه جوئی در زمان می شود. بدین منظور، فولدری که در Command prompt به آن نیاز دارید را تعئین کنید و سپس آن را drag کرده و در prompt درج کنید. 


 کامپیوتر دیگر را خاموش یا شروع مجدد کنید.
با استفاده از دستور shutdown/i می توانید هر کامپیوتری بر روی شبکه تان را خاموش کنید. این دستور، remote shutdown dialog box را به شما نشان می دهد که شما می توانید از آن برای خاموش کردن یا شروع مجدد کامپیوتر مورد نظر استفاده کنید.


 اطلاعات شبکه ای مهم کامپیوترتان را مشاهده کنید.
از دستور ipconfig می توانید برای دیدن تمام اطلاعات مهم و مربوط به شبکه تان از Command prompt استفاده کنید. بدین منظور می توانید دستور ipconfig/all  را اجرا کنید که به شما اطلاعاتی همچون آدرس IP، نام میزبان، سرورDHCP و اطلاعات مربوط به DNS را نشان خواهد داد.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر