بررسی گوشی هوشمند Wileyfox Storm

بررسی گوشی هوشمند Wileyfox Storm

بزرگ تر ولی نه بهتر از بردار ارزان قیمت تر خود .
آیا این سازنده جدید گوشی های هوشمند می تواند برای بار دوم نیز یا گوشی پرچم دار خود ، توجه همه را جلب کند ؟ در این خبر به بررسی گوشی هوشمند ویلی فاکس استورم (Wileyfox Storm) پرداخته شده است .

 

قیمت به هنگام بررسی ( با احتساب مالیات بر ارزش افزوده ) :

199 پوند

بررسی ویلی فاکس استورم

ویلی فاکس با عرضه گوشی اقتصادی سوئیفت (Swift) توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرد اما هم اکنون سوال این است که آیا این سازنده می تواند با ارائه یک گوشی هوشمند بزرگ تر و گران تر دوباره این کار را انجام دهد یا خیر . ویلی فاکس با هدف عرضه گوشی های زیبای ارزان قیمت پا به صنعت ساخت گوشی های هوشمند گذاشت . این سازنده که الان توسط مدیر کل سابق شرکت موتورولا اداره می شود هم اکنون مدل جدید استورم را با اندازه و مشخصاتی پیشرفته تر به بازار فرستاده است .

ویلی فاکس استورم : قیمت و رقابت

ویلی فاکس سوئیفت را به عنوان یک گوشی اقتصادی با قیمت 129 پوند به بازار فرستاد . استورم نیز هم اکنون با یک برجسب قیمت 199 پوندی به میدان آمده است که دومین محصول ارزان قیمت این سازنده محسوب می شود . سازنده این گوشی هوشمند را با سیم کارت رایگان ارزان می کند اما سوال این است که آیا پرداخت 70 پوند اضافی برای خرید این دستگاه منطقی است یا خیر .

از دید رقابت ، ویلی فاکس تنها سازنده ای نیست که یک گوشی زیبا را با قیمت زیر 200 پوند عرضه کرده است . یکی از رقبای اصلی این گوشی هوشمند ، موتورولا Moto G ( نسل سوم ) می باشد که قیمتی معادل159 پوند دارد و یکی از بهترین گوشی های اقتصادی سال 2015 است . ودافون اسمارت اولترا 6 ( Smart Ultra 6 ) نیز یکی دیگر از بازیکنان این بازی است که مشخصات مشابهی دارد و با قیمت 125 پوند عرضه شده است . یکی دیگر از رقبای استورم وان پلاس X است که بهای آن 199 پوند است ولی برای خرید آن کاربر باید دعوت نامه داشته باشد .

ویلی فاکس استورم : طراحی و کیفیت ساخت


استورم از نظر ظاهر و احساسی که به کاربر منتقل می کند شباهت زیادی با سوئیفت دارد بنابراین می توان این گونه نتیجه گرفت که تنها ویژگی متمایز این محصول اندازه بزرگ تر آن می باشد . ضخامت بدنه استورم 9.2 میلی متر و وزن آن 155 گرم است که برای یک گوشی دارای نمایشگر 5.5 اینچی معقول به نظر می رسد . استورم در نمای جلو از یک طراحی ساده ولی در نمای عقب از یک طراحی زیبا مزین شده به لوگو برجسته و نارنجی رنگ فاکس بهره می برد . در این مدل سازنده دوربین و فلش دوربین را در کنار هم قرار داده است .

کاور پشتی سیاه رنگ استورم ظاهر هوشمندانه ای دارد که به وان پلاس تو شبیه است ولی نرم تر می باشد . این کاور جداشدنی نیست از این رو کاربر نمی تواند به باتری دستگاه دسترسی داشته باشد و باید سیم کارت و دیگر قطعات جانبی را از دیواره کناری دستگاه وارد سازد . به طور کلی می توان گفت که استورم از نظر طراحی و ساخت از اسمارت اولترا 6 بهتر است ولی در مقایسه با وان پلاس ایکس که قیمتی یکسان و ترکیبی از فلز و شیشه تیره مایل را در خود دارد ، در مکان دوم قرار می گیرد .

ویلی فاکس استورم : سخت افزار ، مشخصات و کارایی


همان طور که گفته شد تنها تفاوت استورم با سوئیفت ، نمایشگر بزرگ تر 5.5 اینچی آن می باشد که به رزولوشن تصویر FHD مجهز است . این نمایشگر از یک پنل IPS بهره می برد که زاویه دید و رنگ های خوبی را در اختیار کاربر می گذارد ولی کنتراست و درخشندگی آن چندان عالی نیست .

نمایشگر مجهز به رزولوشن بالاتر یکی از علل انتخاب استورم به جای سوئیفت می باشد اما اسمارت اولترا 6 همین ویژگی ها را با قیمتی معادل 125 پوند در اختیار کاربر می گذارد . از این رو می توان گفت اسمارت اولترا 6 رقیب اصلی استورم است . سازندگان در ساخت هر دو مدل از پردازشگرهای 615 متوسط 8 هسته ای کوالکوم اسنپدراگون استفاده کرده اند اما حافظه داخلی و رم استورم در مقایسه با اسمارت دو برابر می باشد به این نحو که استورم به یک حافظه داخلی 32GB و یک رم 3GB مجهز است . استورم در کاربردهای روزمره نیز عملکرد روانی دارد و تاخیری در اجرای نرم افزار دوربین آن بروز نمی کند .

استورم یک گوشی هوشمند دو سیم کارته است که می توان حافظه داخلی آن را با استفاده از کارت حافظه MicroSD تا 128GB ارتقاء داد البته نکته حائز اهمیت این است که کارت حافظه در پورت سیم کارت دوم قرار می گیرد از این رو کاربر باید بین استفاده از دو سیم کارت و یا ارتقاء حافظه یکی را انتخاب کند . از دیگر ویژگی های این گوشی هوشمند می توان به وای فای 11b/g/n ، بلوتوث 4.0 LE ، رادیو و A-GPS اشاره کرد . استورم مانند سوئیفت از یک باتری 2500mAh استفاده می کند که می تواند دستگاه را تنها به مدت 4 ساعت و یک دقیقه ، در صورت استفاده کامل ، روشن نگه دارد . این باتری در تست گیرین بنچ 3 (Geekbench 3) تنها توانست 1663 امتیاز برای خود کسب کند که یکی از کم ترین امتیازات ثبت شده در این تست به شمار می رود .


استورم از یک دوربین 8Mp ثانویه مجهز به فلش LED بهره می برد که کیفیت تصویر برداری چندان خوبی ندارد اما دوربین اصلی آن یک دوربین 20Mp مجهز به سنسور BSI سونی می باشد که قابلیت هایی نظیر تمرکز لمسی ، تشخیص چهره ، فلش LED و HDR را در خود دارد . البته این قابلیت ها نیز به طور کامل در عمل مورد استفاده قرار نمی گیرند . به طور خلاصه می توان گفت که دوربین تنها در شرایط نوری مناسب عملکرد خوبی دارد . یکی از نکات عجیبی که در بررسی ها دیده شد این بود که کیفیت تصاویر گرفته شده در گالری دوربین بسیار خوب است اما در هنگام نمایش دادن با نرم افزار بسیار افت می کند .

ویلی فاکس استورم : سیستم عامل و نرم افزارها


به دلیل موجود بودن تعداد زیادی از گوشی های هوشمند اندروید در بازار ، حرف های زیادی در مورد سیستم عامل استورم برای گفتن باقی نمی ماند . این دستگاه مانند وان پلاس به سیستم عامل سیانوژن مجهز است . بیلد به کار گرفته شده برای این مدل سیانوژن 12.1 می باشد که بر مبنای اندروید 5.1.1 لولی پاپ ساخته شده است . این سیستم عامل از نظر طرح بندی و اجزای اصلی مانند نرم افزارها و نوار پیغام (notification bar) مانند سیستم عامل اندروید است از این رو می توان گفت تنها تفاوت موجود در این زمینه شاید منو دستگاه باشد که حرکتی عمودی دارد .

قفل نمایشگر نیز چندان تغییری نکرده است اما سیستم عامل سیانوژن امکانات تنظیم سازی زیادی را برای آن در اختیار کاربر می گذارد به طور مثال کاربر می تواند میانبر مورد نظر خود را برای قفل نمایشگر انتخاب کند . علاوه بر این تم های مختلفی نیز برای دستگاه در نظر گرفته شده است که کاربر می تواند اجزای خاصی مانند آیکن ها را در آن ها به سلیقه خود انتخاب کند . کاربر همچنین می تواند میزان روشنی LED و منو تنظیمات سریع (Quick Settings) را در نوار پیغام دوباره تنظیم کند علاوه بر این امکان جایگزینی برخی از ابزارها مانند نوار لغزان تنظیم کننده میزان درخشندگی و جایگزینی اجزای نوار موقعیت (status bar) مانند ساعت و میزان شارژ باتری نیز وجود دارد . این سیستم عامل ویژگی های بیشمار دیگری را نیز در اختیار کاربر می گذارد .

سازنده نرم افزارهای پیش فرض زیادی را برای دستگاه در نظر نگرفته است . تنها چند ابزار عادی نظیر نرم افزارهای گوگل و Audio FX ( که اکولایزرهای مختلفی را در اختیار کاربر می گذارد ) موجود می باشد .

رای نهایی

در کل می توان گفت که استورم یک گوشی زیبا است که می توان آن را با پرداخت مبلغی کمتر از 200 پوند خریداری کرد و نسبت به مدل سوئیفت ویژگی های بهتری دارد البته نقطه ضعف هایی مانند دوام کم باتری و عملکرد ضعیف دوربین ، سوئیفت را بهتر نشان می دهد . در مجموع می توان گفت که اگر اندازه بزرگ تر دستگاه مد نظر نباشد ، انتخاب های بهتری نظیر ودافون اولترا 6 ، وان پلاس X و موتورولا Moto G ( نسل سوم ) در بازار وجود دارد .

می توانید برای پیگیری راحت تر اخبار به کانال تلگرام ما ملحق شوید .

 

 

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر