آیا شرکت HP از عواقب کارهایش مطلع است؟

آیا شرکت HP از عواقب کارهایش مطلع است؟

آیا شرکت HP از عواقب کارهایش مطلع است؟


چیزی که مرا به چنین طرز فکری راجع به این شرکت وا داشت، در واقع مربوط به سیاست های اخیر این شرکت مرتبط با فن آوری کلود یا همان پردازش ابری است. چرا که به نظر می رسد، آنگونه که روزنامه نیویورک تایمز و نیز دیگر منابع بدان آن اشاره کرده اند: "اچ پی در حال خداحافظی کردن با این فناوری می باشد"
اما برای چه؟ آیا بدین خاطر که بیل هاف معاون ارشد این شرکت راجع به این فن آوری اذعان داشته بود که: " ما فکر می کنیم در آینده ای نه چندان دور مردم به خرید یا اجاره این نوع پردازش از ما خواهند کرد". معلوم میشود که دیگر برای اچ پی شاخ به شاخ شدن با این فن آوری مانند گذشته از ارزش کافی برخوردار نباشد.  به نظر می آید که اچ پی به پردازش ابری نیز به دید سرویس های دیگر تحت وب هم چون آمازون، گوگل کامپیوت، مایکروسافت آزور و غیره نگریسته؛ و به این نتیجه رسیده که دیگر این فن آوری کمکی در راستای ایجاد فرصت های شغلی جدید نخواهد کرد.
اما خداحافظی کردن با این فن آوری به این معنا نبوده و نخواهد بود که این شرکت در آینده نیز از برنامه  OpenStack-based Helion cloud  یا سخت افزارهای مرتبط با فن آوری ابری از قبیل خطوط ارزان قیمت آن منصرف گردد. نه، این تنها بدین معناست که اچ پی تصمیم گرفته تا پیش از دست دادن یا دست و پنجه نرم کردن با شرایط سخت رقابتی که در آینده ممکن است برای فروش این سرویس داشته باشد، به طور کامل از آن کناره گیری کند.
خب، این چیزی ست که من راجع به دلایل کناره گیری اچ پی از این فناوری فکر می کنم.
گرچه چند روز پس از خداحافظی اچ پی با فن آوری ابری آقای هیلف گفته بود: " نقل قول هایی از من در فضای مجازی منتشر شده که اذعان داشته اچ پی کماکان در فضای ابری حضور دارد، اما من آن را کامل انکار می نمایم."
ماهیت این خبر هنوز هم کمی مرا سر در گم کرده، چرا که بسیار غیر شفاف به نظر می رسد. به همین خاطر از مقامات اچ پی خواستیم تا کمی در مورد آن به ما توضیح دهند. نماینده اچ پی در پاسخ ما اذعان داشت: چندی پیش نقل قول هایی از مدیر اجرایی اچ پی آقای بیل در این زمینه شد که از آن با نام شرکت اچ پی از آن یاد می شود، اما باید گفت که این نقل قول ها مربوط به اصل قضیه نمی شوند. چرا که تعهدات شرکت اچ پی در یک سال اخیر و از زمان پایه گذاری سرویس HP Helion کماکان در مورد Cloud ثابت بوده و ثابت خواهند ماند.
گرچه حدس من این است که اچ پی ممکن است دیگر مانند گذشته در این عرصه به اندازه رقبایش فعالیت نداشته نباشد، اما کماکان در آن حضور خواهد داشت.
اما شخص من واقعا هنوز هم چیزی در این مورد نمی دانم. ولی آیا این موضوع باعث به وجود آمدن اختلال در برنامه مرتبط با کلود یعنی OpenStack هم خواهد شد؟ من که به شخصه OpenStack را بسیار دوست دارم، گرچه اصل واقعیت این است که همه آنهایی که با OpenStack کار می کنند راجع به پیاده سازی آسان این سرویس به شما نخواهند گفت. و باز هم آیا اچ پی در حال بررسی خرید شرکت های بزرگ رقیب و شلوغ کردن دور و برش هم چون جنگلی از این شرکت هاست؟
به شخصه فکر می کنم که خرید آن همه شرکت در یک بازه زمانی توسط اچ پی امری اشتباه و نامعقول بوده است. چرا که پس از گذشت هفت ماه، هنوز هم نمیدانم واقعا خرید آنها چه سودی برای اچ پی داشته.
به شخصه بحث من تنها بر سر فن آوری ابری نیست، بلکه راجع به سر در نیاوردن ازکارهایی ست که اچ پی اخیرا انجام داده است.
هشت ماه از زمان اعلام اچ پی برای دو تکه کردن شرکتش می گذرد. اما اصل قضیه هم خنده دار به نظر می آید، چرا که هنوز هیچ تغییرات اساسی در درون ساختارهای شرکت اچ پی و زیر مجموعه هایش مشاهده نشده است.
اتفاقات اخیر مرا به یاد تغییرات  180 درجه ای این شرکت در سال 2011 می اندازد. زمانی که اچ پی به ساخت تبلت های تحت وب خود پایان داد، و آن را کنار گذاشت. در آن زمان آقای میشل با سرعت عملی که به خرج داد گفت: "اگر امروز اچ پی از تولید تبلت های خود روی برگردانده است تنها به این دلیل بوده که با رویکردی جدید قصد دارد تا نام بخش تولید تبلت را به Compaq تغییر بدهد و از این طرق ادامه حیات دهد".
در آن بازه زمانی این حرف آقای میشل بیشتر به طنز می ماند تا واقعیت، که در این میان اچ پی نیز با تغییر سیاست کاری خود راجع به این موضوع، آن را حتی خنده دارتر هم کرد.
طی پنج سال اخیر اچ پی چهار مدیر اجرایی خود به نام های لئو آپوتِکِر، کاسی لس ژاک، مارک هورد، و مارک هود را تعویض کرده که در نوع خود کمی عجیب به نظر می رسد.
به جز افرادی که نامشان در بالا ذکر شد، شاید باز هم زمان آن رسیده باشد تا این شرکت اقدام به تعویض مدیر عامل کند. حتی پیش تر از این مدیران هم، یکی دیگر از شبهاتی که هیچ گاه از آن سر در نیاوردم این بود که چطور خانم وایتمن که از مدیران سابق این شرکت که در سال 2002 بود پیشنهاد خرید Ebay را مطرح کرد. و این در حالی بود که آن زمان پیشنهاد خرید Ebay واقعا توسط اسکایپ به قیمت 2.6 میلیارد شده بود.
اما به نظر این بار هم خانم وایتمن و شرکت اچ پی بازگشته اند تا مالکیت های عجیب غریبی را به نام خود رقم بزنند. گویا خود شرکت اچ پی هم کماکان مات و مبهوت است که آیا شرکتش را به دو شرکت مجزا تقسیم کند یا در همان قالب پیشین ادامه حیات دهد.  به نظر نوعی سر در گمی در برنامه های این شرکت برای پیشنهاد فروش cloud به وجود آمده است.
شرکت HP عزیز، بهتر می دانیم تا دید خود را در زمینه خرید شرکت ها و با استراتژی های مشابه طنز تغییر دهی، چرا که چیزی که هم اکنون نیازمند آن در این شرکت هستیم پیاده سازی برنامه ای استراتژیک و ادامه آن تا آخر است. دیگر از عجیب بودن، آن هم برای دیگران دست بردار. چرا که در ضورت عجیب نبودن بی شک مشتریان و سهام داران شرکت هم از تو رضایت خواهند داشت.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر