تور دیداری از ویندوز و مشاهده تغییرات آن در ادوار مختلف

تور دیداری از ویندوز و مشاهده تغییرات آن در ادوار مختلف


تاریخچه ای مختصر از ویندوز :عبور از  MS-DOS. در 20 ام ماه نوامبر سال 1985 ، شرکت مایکروسافت نسخه 1.0 از سیستم عامل های کامپیوتری خود را که به Windows معروف بودند ارائه داد و دنیای کامپیوتر ها برای همیشه تاریخ صحنه تغییرات بزرگی شد . در طی 30 سال بعد از این ، دنیای صنعت بایستی شاهد 1 نسخه جدید و بکر از OS ( سیستم عامل ) های فراگیر می بود و تفاوت کار در اینجا است که این امر همانند Windows RT یا Windows 10 برای دستگاه های IoT گسترش و انشعابی عجیب و غریب به شمار نمی رود . اجازه بدهید تا در سالروز گرامیداشت این وقایع نگاهی به گذشته اصلاحات و ویراستاری های Windows در خلال این سال ها داشته باشیم .


Windows 1.01 (1985)
نسخه اولیه از ویندوز به سال های خیلی دور بر می گردد . برای اجتناب از مشکلات و مسائل قانونی که با Mac OS پیش می آمد ، شرکت مایکروسافت بایستی این تضمین را می داد که ویندوز این تداخل را نخواهد داشت و به اصطلاح چیزی برای انتقاد باقی نخواهد گذاشت . با این وجود  Windows 1.xدر پایین صفحه بخشی به عنوان نوار ابزار قرار داد .

210789 windows 02 slide
Windows 2.0 (1987)
Windows 2.0 (1987) به عنوان ویندوز دارای اشتراک معرفی شد و تغییرات گرافیکی آن به وضوح قابل مشاهده بود در حالی که جانشین پیشین آن دارای نوار ابزار بود . این ویندوز دارای تعدادی نرم افزار ساده و آشنا مانند Paint ، Terminal و Clock بود و بخش مدیریت فایل موسوم به MS-DOS Executive نیز در آن قرار داشت . زمان کوتاهی پس از ارائه این ویندوز شرکت مایکروسافت  Word و Excel را نیز به آن اضافه کرد که این الحاق برای اولین بار در تاریخ ویندوز اتفاق افتاد .

210790 windows 03 slide
Windows 3.0 (1990)
Windows 3.0 (1990) تعدادی ویژگی جدید را با خود به ارمغان آورد : از آن جمله می توان به Program Manager ، Solitaire ، پشتیبانی VGA و حافظه مجازی اشاره نمود و همچنین از نمای سه بعدی جدید هم نباید گذشت . پشتیبانی Third-party قوی تر از همیشه شده بود که ( به هنگام همراه شدن با ویژگی های جدید ) Windows 3.0 را به اولین ویندوزی که به طور گسترده در سر تا سر جهان به کار می رفت تبدیل نمود .

210791 windows 04 slide
Windows 3.1 (1992)
Windows 3.1 در مقایسه با جانشین خود تغییرات بسیار درخور توجهی داشته است ، مخصوصا با دارا بودن فونت های TrueType صعود پذیر که ویندوز را به یک پلتفرم واقعی برای کامپیوتر تبدیل می کند . در این نسخه همچنین قابلیت drag-and-drop و OLE (Object Linking and Embedding) نیز گنجانده شد . با ورود این نسخه پشتیبانی چند رسانه ای هم برای اولین بار وارد کار شد .

210792 windows 05 slide
Windows برای Workgroups 3.1 (1992)
این نسخه جدید از ویندوز پایه های استاندارد Windows 3.1 را برگرفته و نیز پشتیبانی های شبکه علی الخصوص  LAN ها را به آن اضافه نمود که خود اضافه کردن ویژگی های شبکه ای تاثیر بسیار خوبی در محبوبیت این نوع ویندوز در بازار های فروش داشت . این نسخه از ویندوز همچنین برخی ابزار های شبکه کردن حرفه ای را نیز به سایر نرم افزار های معمول موجود در ویندوز قبلی اضافه نمود .

210793 windows 06 slide
Windows NT 3.1 (1993)
Windows NT از تجربه ای که در کار با OS/2 وجود داشت جلو می زند . این نسخه از ویندوز به طور کلی تصویری جدید از یک سیستم عامل 32 بیتی را ارائه می نماید ( نسخه قبلی ویندوز دارای ظاهر گرافیکی برای MS-DOS بود ) که ایستگاه های کاری سطح بالا و نرم افزار های سرور را هدف خود قرار داد . نسخه اولیه از این ویندوز ظاهر و تجربه کاری مشابه با Windows 3.1 داشت اما باید گفت که زیر ساخت های آن کاملا متفاوت بودند .

210794 windows 07 slide
Windows 95 (1995)
شرکت مایکروسافت همچنان بر ادامه توسعه ها و ارتقاء های گسارشگر های DOS بنیان خط OS با ویندوز 95 ادامه داد که در این نسخه به نصب DOS مجزا نیازی نداشت . در این نسخه نوار ابزار و منوی Start در میان انبوهی از اصلاحات دیگر به شهرت بالایی رسید . در نهایت تغییرات و اصلاحات موجود در این نسخه سبب فروش بالا شده و به عنوان عامل چیرگی OS دسکتاپ در بازار های فروش شدند .

210798 windows 08 slide
Windows NT 4.0 (1996)
Windows NT 4.0 موارد بهسازی شده مشابه Windows 95 را با بخش های اصلی و ثابت Windows NT ترکیب کرد و خط NT را به حدی رساند که در خلال چند سال به محبوب ترین محصول تجاری شرکت مایکروسافت تبدیل شد .

210799 windows 09 slide
Windows CE 1.0 (1996)
در این قسمت از دوره ویندوز های دستکتاپ ( کامپیوتر خانگی ) بالا تر خواهیم رفت و برای اولین بار ویندوز مورد استفاده در نسخه های جیبی ( همراه ) را با Windows CE بررسی خواهیم کرد . Windows CE با ظاهری مشابه OS و کاملا مستقل در کنار ظهور نسل های جدید کامپیوتر های دستی ( همراه ) از اواسط تا انتهای سال 1990 خود را آشکار کرد و امروزه هم به عنوان بخشی از Windows Mobile به فعالیت خود ادامه می دهد .

210801 windows 10 slide
Windows 98 (1998)
Windows 98 شرکت مایکروسافت مرورگر Internet Explorer Web را به عنوان بخش جدا نشدنی Windows ایجاد کرده است که به صفحه های وب اجازه می دهد تا در مرورگر ویندوز و یا صفحه دسکتاپ نمایش داده شوند . این نسخه همچنین نوار ابزار اجرای سریع و پشتیبانی USB را نیز به سایر ویژگی های موجود اضافه کرده بود . این نسخه به سیستم عاملی محبوب تبدیل شد ولی با این وجود زیاد دوام نیاورد .

210802 windows 11 slide
Windows 2000 (2000)
Windows 2000 به عنوان عضوی از خط NT همبستگی های Web موجود در Windows 98 را به سیستم خود اضافه کرده است و سیستم عاملی پایا و ایمن را برای محیط های سرور و نیز پایگاه های کار طراحی کرده است . همچنین در این نسخه مواردی که سیستم پس از نصب برخی برنامه ها به ریستارت نیاز پیدا می کند هم تا حد ممکن کنار گذاشته شده است . البته این نسخه به عنوان سیستم عامل دسکتاپ کارکردی نسبتا سنگین دارد .

210803 windows 12 slide
Windows ME (2000)
در آخرین روز های ویندوز های MS-DOS بنیان ، ارائه ی این ویندوز سبب نارضایتی کاربران و منتقدان شد و مورد انتقاد همه قرار گرفت . Windows ME بیش از همه بر روی بخش چند رسانه ای و گزینه های مورد علاقه کاربر تمرکز داشته است اما در هر حال می شود گفت که فاصله بسیار زیادی از اهداف اصلی شرکت مایکروسافت گرفت و به شدت اثبات کرد که کاربران نیازمند ویندوز دیگری به نام XP هستند .

210804 windows 13 slide
Windows XP (2001)
Windows XP خط  NT OS ثابت و حرفه ای شرکت مایکروسافت را حفظ و با خط 9x  سیستم عامل های گسارشگر ترکیب کرده است . نتیجه این کار چیزی بود که به محبوب ترین سیستم عامل شرکت مایکروسافت تا آن تاریخ بدل شد . با ارائه این نسخه جدید از طرف شرکت مایکروسافت ، نسخه ای متفاوت و رنگی با پهنه مرزی بهتر و بهینه سازی های عمده امنیتی روی کار آمد و این در حالی بود که سازگاری آن نیز با سیستم های ویندوز قبلی ( نسخه های قبلی ) همچنان حفظ شده بود .

210805 windows 14 slide
Windows Server 2003 (2003)
Windows Server 2003 سنت های سیستم عامل های NT بنیان را در سیستم خود ادامه داد و همزمان شامل پهنه ی توسعه یافته ای می شود که دو سال پیش و در قالب Windows XP وارد کار شده بود .

210806 windows 15 slide
Windows Vista (2007)
در سال 2007 شرکت مایکروسافت با احساسی خاصی که از Mac OS X داشت به این نتیجه رسید که Windows XP با دو دهه فعالیت کمی دمده به نظر می رسد و از رونق افتاده است . به این ترتیب در پاسخ به این احساس سیستم عاملی به نام ویندوز ویستا را وارد کار کرد که دارای آیکون های بزرگتر زیبا ، گجت ها و استارت منوی جدید بود . همچنین نمای کلی ویندوز نیز در این مورد زیبا تر شده بود و فاصله Aero وضوح خاصی پیدا کرده است .

210807 windows 16 slide
Windows Server 2008 (2008)
Windows Server 2008 در اصل نسخه سرور ویندوز ویستا بود با این تفاوت که محیط Aero چشمک زن و گیج کننده آن کمی آزار دهنده بود . مدت زمان زیادی بود که شرکت مایکروسافت پی برده بود که گرافیک های پر نقش و نگار و رنگی در بازار های فروش می تواند کار گشا باشد .

210808 windows 17 slide
Windows 7 (2009)
با کاستی هایی که در ویندوز ویستا بوجود آمده بود و به دنبال بر طرف کردن آنها شرکت مایکروسافت تصمیم گرفت تا با کنار گذاشتن مشکلات موجود در ویستا طراحی دیگری را برای سیستم عامل پیاده نماید . نتیجه این تلاش ها Windows 7 بود که از دید منتقدان نیز مورد ارزیابی قرار گرفت و زیست پذیری ویندوز را در مقابله با پلتفرم های موبایل و Apple تجدید نمود .

210812 windows 18 slide
Windows 8 (2012)
بعد از ویندوز 7 ، ویندوز 8 وارد کار شد . می شود گفت که ویندوز 8 بعد از موفقیت بزرگی که ویندوز 7 به دست آورد و محبوبیتی که کسب کرد شاهکار خاصی به حساب نیامد . در این ویندوز منوی استارت به صورت تمام صفحه در آمده است و کاشی ها و ستون های موجود در ویندوز 7 به کاش ها و ستون های نرم افزار های ویندوز 8 تبدیل شده اند . در این روش مرتب کردن شیوه ای کاملا نوین به کار گرفته شده است و از طریق Windows Store اعمال می شود و سبب از مصرف کل صفحه نمایش کاربر می شود و به این ترتیب با روش های سنتی به کار گرفته شده در دسکتاپ های قبلی خوانایی ندارد . بسیاری از تنظیمات اصلی هم در پشت گزینه هایی که در گوشه های صفحه مخفی هستند پنهان شده است و با نگه داشتن موس در گوشه ها می توان به این تنظیمات دسترسی پیدا کرد . در کل بخش های Live Tile و دسکتاپ این سیستم عامل از یکدیگر جدا هستند و در جاهای کاملا متفاوت تنظیمات کاملا متفاوتی دارند .
دو دستگی دسکتاپ به نرم افزار در ضمن آرایش زیبا در بهترین شرایط ، به بدترین شکل همدیگر را رد می کردند . بر خلاف طراحی بهینه و بکر Windows 8 و خصوصیات کلود سهل الوصول که در این ویندوز وجود دارد ، باز هم کارشناسان مختلف به کاربران ویندوز های سون توصیه می کنند که با همان ویندوز سون خود بمانند و از ارتقاء آن به ویندوز 8 خودداری نمایند .

windows 8 100609560 gallery
Windows 8.1 (2014)
Windows 8.1 با وجود اینکه نسخه کاملی محسوب نمی شد اما با این وجود با انتشار این ویندوز توسط شرکت مایکروسافت به بسیاری از کاستی ها و اشکالات موجود در ویندوز 8 پرده کشیده شد . کاربران در این نسخه می توانستند به جای بوت به صفحه Start به desktop بوت بکنند و وارد شدن کلید Start م برگشت به عقب را راحت تر کرده بود . بنابراین با کلیک کردن بر روی کلید Start و نه منوی Start به راحتی می توان به صفحه Start منتقل شد . همچنین شرکت مایکروسافت همزمان با ارائه Windows 8.1 برخی از تور های آموزشی و کمکی را نیز بیرون داد و به این ترتیب کاربران می توانند با کارایی و عملکرد نسخه جدید Windows 8 آشنا بشوند و تجربه کار با آن را تا حدی به دست بیاورند .

windows 8.1 100609558 gallery
Windows 10 (2015)
این نسخه از سیستم عامل در نهایت همان نسخه ای بود که کاربران ویندوز 7 می توانند به راحتی ویندوز خود را به آن ارتقاء بدهند .
این ویندوز به طور همزمان تجربه دسکتاپ را وارد سیستم کرد ( به وسیله نشان دادن نرم افزار های ویندوز درون ویندوز دسکتاپ ، بازگرداندن مجدد منوی استارت و پشتیبانی از دسکتاپ مجازی ) و Windows  را با در نظر گرفتن باور " سیستم عامل به عنوان خدمات " به زمانی بالاتر از زمان حال منتقل کرد . حال شرکت مایکروسافت تصمیم دارد تا به جای اینکه به طور جداگانه ای ویندوز های جدیدی وارد را وارد کار بکند ، ویندوز 10 را طوری طراحی کرده است که از الان به مدت سه سال نسخه های کامل شده ویندوز 10 با خدمات و ویژگی های جدید وارد کار بشوند و کاربران بتوانند با به روز کردن و ارتقاء ویندوز خود از این امکانات جدید بهره مند بشوند .
بدون شک Windows 10 یکی از بهترین ویندوز ها و در واقع سیستم عامل هایی است که تا کنون توسظ شرکت مایکروسافت بیرون داده شده است و این ویندوز با همه انواع ویژگی های جدید و حیله های ارتقاء سودمندی تجهیز شده است .

windows 10 100609561 gallery


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر