اپل مدت زمان زیادی را صبر کرد تا به موزیک استریمینگ وارد شود !

   
نام نویسنده:
|
دسته بندی:
|
اپل موزیک ( Apple Music ) بعد از پاندورا (Pandora ) ، اسپاتیفای (Spotify ) و یوتیوب (YouTube ) در مقام چهارم قرار دارد . اپل اغلب با تاخیر خود را به دیگران می رساند . این سازنده یک عادت مشهور دارد و آن این است که همیشه صبر می کند تا ببیند که کاربران چگونه از فناوری های جدید استقبال می کنند سپس فناوری خود را عرضه می کند .

ساخت آیفون 6 پلاس بعد از موفقیت خط تولید گوشی های گلکسی نوت سامسونگ دو سال به طول انجامید این سازنده همچنین برای ساخت یک رقیب برای تبلت های سرفیس سامسونگ سه سال زمان صرف کرد . یکی دیگر از اقدامات مشهور این چنینی اپل ، دور نگه داشتن 3G از اولین آیفون بود تا اپتدا این فناوری به طور کامل پایدار و استفاده از آن فراگیر شود . اپل توانست این استراتژی را برای آیفون 6 پلاس به نحوی بی نقص پیاده کند زیرا این گوشی هوشمند را زمانی عرضه کرد که خرید گوشی های بزرگ به اوج خود رسیده بود . خبرهای جدید حاکی از این است که تبلت iPad Pro ممکن است که بتواند فروش رو به کاهش تبلت های اپل را در زمان تعطیلات بهبود بخشد با وجود این هنوز نمی توان چنین امری را به طور دقیق پیش بینی کرد .

اپل موزیک نمی تواند انگیزه کافی را در کاربران برای ترک اسپاتیفای و یوتیوب ایجاد کند .

استراتژی اپل یک اقدام هوشمندانه است اما وقتی که موضوع موزیک استریمینگ مطرح می شود به نظر می رسد که اپل بیش از حد صبر کرده است تا به این بازی بپیوندد . در ماه اکتبر ( 9 مهر تا 9 آبان )6.5 میلیون کاربر از اپل موزیک اشتراک خریدند . این رقم برای یک سرویس تازه راه اندازی شده یک رقم بزرگ می باشد اما اپل موزیک این مشکل را دارد و در آینده نیز خواهد اشت که میلیون ها کاربر به طور رایگان از دیگر سرویس ها آهنگ استریم می کنند و تمایل چندانی به جایگزین سازی سرویس های خود با یک سرویس پولی ندارند .

موضوع این است که اپل موزیک نسبت به پاندورا ، اسپاتیفای و یوتیوب در رتبه چهارم قرار دارد و فاصله رقابت بین این سرویس و دیگر سرویس های ارائه شده توسط دیگر سازندگان بسیار زیاد است . پاندورا که 78 میلیون کاربر فعال دارد اخیرا ردیو (Rdio ) را خریده است و می خواهد در اواخر سال آینده یک سرویس را به خواست کاربران راه اندازی کند که رقیب اصلی اپل موزیک است و آپشن های متفاوتی را در اختیار کاربران می گذارد . اسپاتیفای اعلام کرده که در ماه ژانویه ( 11 خرداد تا 9 تیر ) 75 میلیون کاربر داشته است و انتظار دارد که تا پایان ماه دسامبر ( 10 آذر تا 10 دی ) تعداد کاربران این سرویس به بیش از 100 میلیون نفر افزایش یابد . یوتیوب که بزرگ ترین سرویس موزیک استریمینگ می باشد به تازگی نرم افزار مستقل یوتیوب موزیک (YouTube Music ) را به بازار فرستاده است تا کاربران بتوانند محتویات یک فایل صوتی را راحت تر استریم کنند .

سال بعد چطور ؟ حتی اگر اپل موزیک بتواند پایه کاربری خود را ده برابر سازد باز هم به 65 میلیون کاربر می رسد و همچنین معلوم نخواهد بود که این سرویس بتواند سرعت رشد اسپاتیفای و یوتیوب را کاهش دهد . اگر اسپاتیفای بتواند تعداد کاربران خود را این ماه به 100 میلیون نفر برساند ، می توان این گونه نتیجه گرفت که تعداد کاربران این سرویس سال گذشته دوبرابر شده است . آیا تعداد کاربران این سرویس در سال آینده به 150 میلیون نفر می رسد ؟ هدف اپل در حال حرکت است و اگر اپل نتواند راهی پیدا کند که کاربران از اپل موزیک اشتراک بخرند ، هم چنان بعد از اسپاتیفای و پاندورا باقی می ماند .

نرم افزار iOS هنوز مشکلات زیادی دارد !

اپل برای کسب برتری سابق خود تنها به پیشی جستن در فروش چند میلیون تبلت و یا گوشی هوشمند نیازمند نیست . قبل از عرضه اپل موزیک ، 67 درصد کاربران آمریکایی هر هفته آهنگ استریم می کردند . اگر اپل نخواهد سرویس رایگان به کاربران بدهد راه سختی را باید برای متقاعد کردن کاربران برای انتخاب اپل موزیک طی کند زیرا اکثر کاربران سرویس های رایگان را انتخاب کرده اند . درواقع کاربران باید از سرویس خود متنفر باشند و یا آخرین آلبوم یک خواننده را داشته باشند در غیر این صورت دلیلی برای جایگزین سازی یک سرویس رایگان با اپل موزیک وجود ندارد . اگر اپل بخواهد تعداد کاربران خود را به تعداد کاربران یوتیوب و یا اسپاتیفای برساند باید در این بازی نقش خود را به خوبی ایفا کند .

5 ماه از عرضه اپل موزیک و iOS می گذرد اما هنوز مشکلات زیادی در این سرویس و سیستم عامل وجود دارد . استفاده از این سیستم ها از طریق رایانه شخصی نیز تفاوتی ایجاد نمی کند زیرا کاربر مجبور است که دوباره از آی تیون (iTune ) استفاده کند .

اپل در این رقابت فاصله زیادی نسبت به دیگر بازیکنان دارد اما کاملا از بازی خارج نیست زیرا هر ساله صدها میلیون دستگاه از محصولات اپل به فروش می رسد و همچنین کاربران زیادی از اپل استور استفاده می کنند . علی رغم این اگر اپل بخواهد در این رقابت عملکرد یکسانی نسبت به دیگر بازیکنان داشته باشد باید سرویس بهتری را به کاربران ارائه دهد تا بتواند آن ها را راضی کند که اپل موزیک را به جای سرویسی که سال ها می شناخته اند و از آن استفاده می کرده اند ، انتخاب کنند .

زمانی که اپل موزیک تابستان قبل مورد بررسی قرار گرفت موتور جست و جو گر آن به عنوان یکی از بهترین موتورها شناخته شد . این سرویس لیست های پخش بسیار خوبی دارد و نظر کاربران را به خوبی به خود جلب می کند . دو روز بعد از انتشار خبر بررسی ، اسپاتیفای لیست پخش دیسکاوری ویکلی (Discover Weekly ) خود را عرضه کرد و همه چیز را تغییر داد . دیسکاوری ویکلی برای سال های زیادی یکی از بهترین سرویس ها برای طرفداران موسیقی بوده است . این سیستم توانست در مدت 5 ماه 1.7 میلیارد آهنگ را استریم کند . لیست های پخش اپل موزیک ابزارهای بسیار خوبی هستند اما اپل باید یاد بگیرد که چگونه مانند اسپاتیفای آهنگ های کاربران را به گونه ای ساده پخش سازد و توجه کاربران را به سرویس خود جلب کند .

رقبای اپل کنار نخواهند کشید !

اپل موزیک باید یک نرم افزار دسکتاپ مستقل و جدا از آی تیون باشد . اپل در اوایل امسال آی فوتو (iPhoto ) و آپرچر (Aperture ) را در سیستم عامل X با فوتوز (Photos ) جایگزین کرد که پیشرفت بزرگی محسوب می شد . این سازنده باید همین کار را در مورد آی تیون انجام دهد و یک نرم افزار کاملا جدید برای دسکتاپ بسازد . اپل نباید منتظر هر WWDC ماه ژانویه باشد تا تغییرهای قابل توجهی در اپل موزیک ایجاد کند . این سازنده باید از برنامه های بروزرسانی بهتری استفاده کند تا توجه کاربران را به سرویس خود جلب سازد .

زمانی که اپل موزیک در ماه ژانویه راه اندازی شد این تفکر وجود داشت که کاربران زیادی هستند که آهنگ استریم نمی کنند و به سرویسی روی می آورند که با نام اپل شناخته می شود . اما واقعیت این است که یوتیوب راحت تر آهنگ استریم می کند ، اسپاتیفای هیچ گونه تاثیرپذیری از سرویس اپل نداشته است و پاندورا نیز همچنان پایه های خود را قوی تر می کند تا هر رقیبی را کنار بزند . اپل اگر بخواهد در رقابت استریم سازی آهنگ برنده شود باید موانع را برای کاربر کنار بزند زیرا نام اپل به تنهایی موثر نیست .

می توانید برای پیگیری راحت تر اخبار به کانال تلگرام ما ملحق شوید .

اخبار مرتبط

دیگر اخبار نویسنده

ارسال نظر


شخصی سازی Close
شما در این صفحه قادر به شخصی سازی نمیباشید